Banden keuze Drenthe 200 met crosser/gravelbike

Topic gesloten, alleen lezen

17 berichten

Nieuwe poll opvoeren

door: RoyS op 2019-11-20 13:25:18

28 december a.s. staat de Drenthe 200 op het programma, supergave uitdaging en lekker veel kilometers voor deze tijd van het jaar. Het plan is om het op de crosser/gravelbike te gaan doen, puur omdat ik geen MTB heb en met de juiste banden keuze denk ik dat het prima te doen is. Daar hebben we dan ook direct het probleem; ik ben een absolute nooby als het gaat om offroad banden.
wat ik wel weet:

Wielen: 622
max banden: 50c

Nu:
Voorband: Schwalbe X-One Bite 33c
Achterband: Schwalbe X-one Allround 33c

Het terrein zal enorm variëren en sterk afhankelijk zijn van de weersinvloeden daags ervoor en op de dag zelf. Maar singletrack, modderpassages, zand en asfalt komt allemaal terug in het parcours. (zie Youtube)

Nu heb ik echt geen flauw idee wat de meeste ideale banden combinatie zou zijn qua profiel en dikte en hoop eigenlijk dat iemand mij hiermee kan helpen.

Nieuwe poll opvoeren

door: Pino op 2019-11-20 13:53:42

Blind (ik fiets zelden in die omgeving) zou ik voor iets van 40 mm gaan met een stuk minder profiel.
Iets als de Schwalbe G-One Speed Evolution in 40mm.
Ik verwacht niet veel wortels of bochten waarin je veel profiel nodig hebt. Bij bagger (er schijnen van die stroken te zijn) wat smaller met meer profile.

Nieuwe poll opvoeren

door: gios op 2019-11-20 17:43:19

Ik heb op m'n Kona Sutra WTB Venture TCS 45mm. Daarmee kan ik op alle ondergronden goed uit de voeten. Behalve echt diepe gladde modder, daar mis je wat grip.

Nieuwe poll opvoeren

door: LethalP op 2019-11-20 21:14:11

Hele goeie vraag Roy.
Als ik kijk naar de snelste tijden van afgelopen jaar (iets meer dan 7 uur) dan is het wel serieus koers (27+ gem over 200km MTB?)

Vraag me dan af hoe technisch het parcours is, lijkt erop dat met een snelle niet te brede crossband en zonder vering je een heel eind moet komen op de gravelracer/crosser. Vergis je echter niet dat 7+ uur stuiteren door het bos wel een aanslag op je lijf is en extra comfort (door veel bredere banden?) wellicht toch gewenst is!

Succes met je keuze!

PS. ik rijd nu op de crosser voor de gravel en niet te zware bosstroken op WTB Nano's 40mm. (Bij echt MTB parcours gewoon op de MTB)

Nieuwe poll opvoeren

door: WimL op 2019-11-21 14:44:24

Ik heb alle "gravelrides" (Smugglerpath, Dirty Boar en nog een zooi trainingsparcoursen in de Hoge Venen en Eifel) allemaal gereden op een crossfiets met 40 mm Donnelly (was vroeger Clement) banden met een gravel profiel, bandenspanning ongeveer 3,5 bar (weeg 89 kg).

Geen probleem onderweg gehad, nooit lek, alleen moet je niet schuin gaan hangen in de bochten met 30 km/u want dan ga je op je plaat.

Nieuwe poll opvoeren

door: Proeme op 2019-11-21 19:04:04

[=Lethalp post_id=495849 time=1574280851 user_id=39939] Hele goeie vraag Roy.
Als ik kijk naar de snelste tijden van afgelopen jaar (iets meer dan 7 uur) dan is het wel serieus koers (27+ gem over 200km MTB?)
ik heb eens langs de kant gestaan om wat foto's te maken. De kerels voorin rijden echt om te winnen, maar voor de meerderheid is het volgens mij echt wel gewoon een toffe toertocht. Niet dat ze lanterfanten, maar gewoon lekker de hele dag op de fiets.

Van banden heb ik geen verstand. Ik weet wel dat er ergens aan het eind het beruchte Janpad zit. Dikke laag blubber waar menigeen niet doorheen komt. Maar het feit dat dat ding berucht is geeft ook aan dat er maar eentje van is in het hele parcours. Waren het er veel, dan was deze ene niet zo bekend geworden.

Nieuwe poll opvoeren

door: RoyS op 2019-11-21 19:05:31

Heren, dank voor de adviezen!

Alle adviezen in overweging nemend en kijkende naar het parcours kom ik dan uit op een band als de WTB Resolute. 42c, genoeg profiel voor de modderige stukken en single tracks maar toch redelijk op het asfalt.

Is het dan verstandig om ze zowel voor als achter te doen, of is het verstandiger achter een band te nemen met minder rolweerstand?

En qua druk, 1,8-2,5 bar?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Nieuwe poll opvoeren

door: LethalP op 2019-11-22 14:41:16

[=Proeme post_id=495856 time=1574359444 user_id=40100]
[=Lethalp post_id=495849 time=1574280851 user_id=39939] Hele goeie vraag Roy.
ik heb eens langs de kant gestaan om wat foto's te maken. De kerels voorin rijden echt om te winnen, maar voor de meerderheid is het volgens mij echt wel gewoon een toffe toertocht. Niet dat ze lanterfanten, maar gewoon lekker de hele dag op de fiets.

Van banden heb ik geen verstand. Ik weet wel dat er ergens aan het eind het beruchte Janpad zit. Dikke laag blubber waar menigeen niet doorheen komt. Maar het feit dat dat ding berucht is geeft ook aan dat er maar eentje van is in het hele parcours. Waren het er veel, dan was deze ene niet zo bekend geworden.
Roy een beetje kennende gok ik dat ie er ook vol in gaat :lol:

Nieuwe poll opvoeren

door: Marcel3204 op 2019-11-22 15:36:34

Op je huidige Schwalbe’s gaat ook prima lukken Roy. Ietwat overkill aan profiel voor, maar zeker als je het niet gewend bent beter wat te veel dan te weinig. Met jouw gewicht is bij de 33mm Schwalbes 1,5 bar voor en 1,7 bar achter voldoende, zeker als je tubeless rijdt, anders misschien 0,1 of 0,2 meer om een stootlek wat meer te voorkomen. Met 3 bar in een 40mm band gaat zelfs MvdP in elke bocht onderuit.
In elk geval veel lol en succes!

Nieuwe poll opvoeren

Marcel3204

door: RoyS op 2019-11-24 09:40:19

@Lethalp denk dat je gelijk hebt, al zal het niet voor de winst zijn maar voor de snelst haalbare tijd.

Marcel; denk je dat 33 banden sneller/beter zullen werken onder de crosser dan 37-42? Ik denk dan aan de volgende banden:

WTB Riddler 37
WTB Resolute 42 ( te agressief?)
Schwalbe g-one allround 40

Ik wil sowieso nieuwe banden halen waar ik goed mee uit de voeten kan op gravel/bospaden.

Is het gek om voor met verschillende (breedte) banden te rijden?

Comfort is ondergeschikt aan snelheid en controle

Nieuwe poll opvoeren

door: Marcel3204 op 2019-11-26 08:57:57

Roy, ik zie dat gravelracers bij aankoop bredere banden hebben dan de crossers (die qua wedstrijden gelimiteerd zijn op max 33mm). Ik ben geen gravelracer, wel een MTB-er, en ik denk dat bredere banden dan 33 mm meer comfort en zeker niet minder snelheid geven. Wat ik meer wilde zeggen: je hebt er 33 op liggen, waarom daar niet eens mee beginnen? Maar als je zowiezo breder wilt, dan is dat wel de moeite waard. Voor en achter verschillende breedte is an sich geen probleem, maar ook weer niet echt nodig. Qua sturen en grip in de bochten is je voorwiel/band veel belangrijker dan je achterwiel/band, dat is meestal maar een domme volger: ik zou voor niet smaller kiezen dan achter. En ga wat ervaring opdoen met rijden met verschillende drukken, durf vooral eens wat minder druk te kiezen en ervaar de verschillen. Lees graag je ervaringen.

Nieuwe poll opvoeren

Marcel3204

door: gios op 2019-11-26 09:13:27

Ik zou zeker voor breder dan 33 gaan. Meer comfort betekent namelijk ook dat je op zo'n lange tocht minder snel pijntjes/moe in handen, polsen, rug en noem maar op krijgt /wordt.

Nieuwe poll opvoeren

door: Bontempi op 2019-11-26 21:37:18

Ik rijd op een crosser die ik gebruik voor gravelrides met 40 mm Schwalbe G-one. Bolt prima, voldoende grip in de bochten en niet teveel weerstand op de weg, ook ritjes met gewoon 27 gem. met veel asfalt erin voor deze opa ;-) . Denk persoonlijk dat 33 mm te smal is voor die rit, gewoon 40 mm proberen en wat spelen met de druk, ik rijd meestal met 3 bar (95 kg) en dat bevalt prima.

Nieuwe poll opvoeren

Bontempi

door: RoyS op 2019-12-11 09:44:05

Wederom dank voor de adviezen mannen! Ik ben er nog niet helemaal uit maar het zal iig qua breedte ongeveer 40mm worden.

Nieuwe poll opvoeren

door: RoyS op 2019-12-29 14:52:47

Gisteren was het zover!

Na alle adviezen, een hoop wikken en wegen en ook zeker het verwachte weer en dus parcours heb ik gekozen voor de Schwalbe G-One Allround 40c achter en de G-One Bite 40c voor. Top keuze!

Op een paar keer glibberen op echt modderige stukken na hebben de banden alles gegeven wat ik gehoopt had. Op de harde stroken en asfalt stukken rolde ze perfect, terwijl de bites aan de voorkant voldoende grip gaven in de bochten en op de singletracks. Gelukkig gaven de 40c banden wat meer comfort dan de crossbanden hadden gegeven want mijn lichaam heeft het toch wel zwaar te verduren gehad.

Iedereen dank nogmaals voor de tips!

Nieuwe poll opvoeren

door: Pino op 2019-12-29 16:10:20

Top!

Nieuwe poll opvoeren

17 berichten

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging