Hartslagmeter voor het fietsen

Topic gesloten, alleen lezen

14 berichten

Nieuwe poll opvoeren

door: Ariën op 2019-06-23 00:05:19

Mensen,

Na járen zonder hartslagmeter te hebben geredenheb ik er een marathon en bijbehorende aanschaf van de Garmin Forerunner nodig gehad om tot het besef te komen dat ik ook voor fietsen een rtslagmeter wil gaan gebruiken.

Vragen:
1.Ik gebruik nu de Garmin Forerunner alspolsmeting voor de hartslag maar ik zou liever integreren met fietscomputer en borstband. Is dat aan te raden?

2.Zo ja, welke Garmin past in dat geval mij het beste uitgaande van functie eisen navigatie en Bluetooth.

3. Ik overweeg een Wahoo Element Bold. Kan ik die ook gebruiken voor hartslagmeting? Of een ander model van Wahoo?

4. Wat raden jullie me in mijn geval aan?Is een losse hartslagmeter met borstband, dus niet geïntegreerd met fietscomputer navigatie/snelheid wellicht beter?

Alvast veel dank voor ieders tips!

Nieuwe poll opvoeren

door: GoodRiddance op 2019-06-23 07:22:41

1. Met een Elemnt Bolt + borstband heb je de forerunner (op de fiets) niet meer nodig.

2. Je hebt een fietscomputer (bv de Bolt) nodig en een hartslag band. Van beide is het merk irrelevant, als het maar dezelfde taal praat. En alle wahoo en Garmin computers, horloges, borstbanden, cadans meters en vermogensmeters praten ant+ en communiceren dus prima. Op Polar na alle merken trouwens. Dus je kunt mixen wat je wil, het blijft werken en zichtbaar op je fietscomputer.

3. De Bolt (en iedere Wahoo of Garmin) meet zelf geen hartslag maar krijgt dat via een signaal van een borstband binnen. Ik heb een Garmin borstband en zie mijn hartslag op de Bolt. Net als de wattages van mijn Stages (en 4iiii) en ook de Wahoo borstband werkt trouwens prima. Zelfs mijn Forerunner kan de zelf gemeten hartslag sturen naar de Bolt.

4. Een Wahoo Elemnt Bolt met een Ant+ borstband van welk merk dan ook.

Nieuwe poll opvoeren

GoodRiddance

door: Admin op 2019-06-24 19:25:17

[=GoodRiddance post_id=493655 time=1561267361 user_id=12001] 1. Met een Elemnt Bolt + borstband heb je de forerunner (op de fiets) niet meer nodig.
Mensen verschillen. Sinds mijn Forerunner 935 ben ik als een kind zo blij niet meer zo'n spuuglelijk plastic jaren '90 afstandsbediening bovenop mijn stuur te moeten plakken. Garmin, Wahoo, Mio, Lezyne, er staat een container bij mij op straat waar het allemaal merkneutraal in past.

Navigatie tijdens lange vlotte afdalingen in de beugels kan ietwat tegenvallen, maar zo kom je tenminste elke dag met meer kilometers dan je concullega's terug bij het hotel.

Toegegeven, de optische hartslagmeter geeft nogal foute resultaten voor buiten fietsen, maar ik heb nog steeds geen idee wat überhaupt het nut van hartslag meten is ("Goh, je bent OF extreem moe, OF extreem fit, OF er is iets HEEL anders aan de hand!" "Is er nog bier?"), dus ik koppel ook geen borstband meer. :lol:

Nieuwe poll opvoeren

door: Ariën op 2019-06-24 23:18:34

[=GoodRiddance post_id=493655 time=1561267361 user_id=12001] 1. Met een Elemnt Bolt + borstband heb je de forerunner (op de fiets) niet meer nodig.

2. Je hebt een fietscomputer (bv de Bolt) nodig en een hartslag band. Van beide is het merk irrelevant, als het maar dezelfde taal praat. En alle wahoo en Garmin computers, horloges, borstbanden, cadans meters en vermogensmeters praten ant+ en communiceren dus prima. Op Polar na alle merken trouwens. Dus je kunt mixen wat je wil, het blijft werken en zichtbaar op je fietscomputer.

3. De Bolt (en iedere Wahoo of Garmin) meet zelf geen hartslag maar krijgt dat via een signaal van een borstband binnen. Ik heb een Garmin borstband en zie mijn hartslag op de Bolt. Net als de wattages van mijn Stages (en 4iiii) en ook de Wahoo borstband werkt trouwens prima. Zelfs mijn Forerunner kan de zelf gemeten hartslag sturen naar de Bolt.

4. Een Wahoo Elemnt Bolt met een Ant+ borstband van welk merk dan ook.
Veel dank Harm voor deze beknopte en duidelijke reactie voor mij als hartslagmeter dummy :oke: :oke:
Hier kan ik wat mee.

Nieuwe poll opvoeren

door: Admin op 2019-06-26 16:31:08

[=Ariën post_id=493672 time=1561411114 user_id=198] Veel dank Harm voor deze beknopte en duidelijke reactie voor mij als hartslagmeter dummy :oke: :oke:
Hier kan ik wat mee.
Wat ik zelf niet uit je vraag op kon maken is welk probleem je hebt en wil oplossen. Zo kan je bijv.
[list]
  • [*] een externe hartslagmeter koppelen met je horloge voor nauwkeurigere resultaten
  • [*] je horloge voor betere zichtbaarheid tijdens activiteiten plaatsen op het stuur (met polsband, of afhankelijk van je model ook zonder)
  • [/list]
    Bij Garmin horloges is het maximum data velden per scherm vier. Zonder vermogensmeter lijkt mij dat mooi zat. (Met vermogensmeter ook trouwens, maar dat is persoonlijk.)

Dat is trouwens niet alleen goedkoper, als je FR een Firstbeat licentie heeft tellen activiteiten die met een ander device zijn opgenomen en met Garmin Connect gesynchroniseerd niet mee voor je training status.

Nieuwe poll opvoeren

door: Geer op 2019-06-26 18:15:22

Als je een jaar kan/wil wachten. Hier een interessante start up voor je:
    https://www.indiegogo.com/projects/the-smartest-cycling-computer-in-the-world--2

Nieuwe poll opvoeren

door: Ariën op 2019-06-26 23:27:46

@Geric: heel simpel, ik wil in het midden van mijn stuur met beugeltje naar buiten een fietscomputer waarmee ik kan navigeren, snelheid en afstand geeft en bijhoudt en mijn hartslag laat zien.

Ik zou inderdaad de Forerunner om mijn stuur kunnen binden maar dan heb ik een onooglijk klein schermpje én geen navigatie. Is geen optie. Bovendien heb ik ook dan een borstband nodig voor de hartslag.

@Geer: Thanks, ziet er interessant uit. Maar duurt me wat te lang en bovendien aardig aan de prijs in vergelijking met Wahoo en ook met Garmin trouwens. Ik ben ook bepaald geen early adapter :D

Nieuwe poll opvoeren

door: Admin op 2019-06-28 23:40:02

[=Ariën post_id=493696 time=1561584466 user_id=198] Ik zou inderdaad de Forerunner om mijn stuur kunnen binden maar dan heb ik een onooglijk klein schermpje én geen navigatie.
    Zolang je maar blij met je keuzes bent is het natuurlijk allemaal prima. (Ik ben met een Forerunner op de pols als navigatie coast to coast door de Pyreneeën gereden. Geen probleem.)

Nieuwe poll opvoeren

door: Rob T op 2019-06-29 00:02:05

[=geric post_id=493713 time=1561758002 user_id=40591]
    [=Ariën post_id=493696 time=1561584466 user_id=198] Ik zou inderdaad de Forerunner om mijn stuur kunnen binden maar dan heb ik een onooglijk klein schermpje én geen navigatie.
    Zolang je maar blij met je keuzes bent is het natuurlijk allemaal prima. (Ik ben met een Forerunner op de pols als navigatie coast to coast door de Pyreneeën gereden. Geen probleem.)
    In de Pyreneeën heb je dan ook niet zoveel keuzes in wegen.

Nieuwe poll opvoeren

door: Thierry le Brun op 2019-06-29 07:09:19

[="Rob T" post_id=493714 time=1561759325 user_id=12]
    In Frans Baskenkand valt dat ander nog vies tegen. Maar in de 'echte' bergen is de keuze idd een stuk beperkter

Nieuwe poll opvoeren

Thierry le Brun

door: Admin op 2019-06-29 21:11:21

[="Thierry le Brun" post_id=493715 time=1561784959 user_id=92]
    [="Rob T" post_id=493714 time=1561759325 user_id=12]
    In Frans Baskenkand valt dat ander nog vies tegen. Maar in de 'echte' bergen is de keuze idd een stuk beperkter
    Ik zat aan de Franse kant, over Spanje kan ik niets zeggen. Van kust tot kust valt de hoeveelheid 'echte' bergen eigenlijk nogal tegen (Aubisque was toen afgesloten, eigenlijk herinner ik mij alleen de Tourmalet).

Nieuwe poll opvoeren

door: Thierry le Brun op 2019-06-29 21:16:26

Wat is een 'echte' berg? Vandaag Port de Larrau en Col de Pierre St. Martin gedaan en dat vond ik toch echte bergen.

Nieuwe poll opvoeren

Thierry le Brun

door: Admin op 2019-06-29 21:20:07

[="Thierry le Brun" post_id=493717 time=1561835786 user_id=92] Wat is een 'echte' berg? Vandaag Port de Larrau en Col de Pierre St. Martin gedaan en dat vond ik toch echte bergen.
    Als ik aan de voet met 5 w/kg aanzet en boven met 4 w/kg aan kom was het wat mij betreft geen echte berg. 😂

(m.b.t. navigatie was de Tourmalet op en af dus het langste stuk dat ik mij kan herinneren waar je er i.d.d. geen nodig had.)

Nieuwe poll opvoeren

14 berichten

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging