Verzet Trek x700 ivm racefiets

Topic gesloten, alleen lezen

13 berichten

Verzet Trek x700 ivm racefiets

door: Kuitenbijtertje1981 op 2019-06-12 19:36:59

Binnenkort hoop ik naar de Alpen te gaan om daar een aantal bergcols te doen. Echter, ik wil wel redelijk fris boven komen; vandaar deze vraag over bergverzet.

Volgens mijn fietsenmaker is mijn verzet lichter (dus het aantal omwentelingen, de cadans is dan hoger) dan van een racefiets.

Volgens mij klopt dit niet; want bijv. bij hele steile stukjes weg krijg ik de trappers niet meer rond en moet ik me gewonnen geven. Terwijl ieder stukje weg, hoe steil ook, toch te doen zouden moeten zijn met een (race)fiets?

Bovendien wat zou dan het voordeel zijn van een racefiets boven mijn huidige fiets? Ik ben benieuwd naar jullie kijk op deze zaak. Oh ja, dit is mijn huidige fiets:

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fietsen/toerfietsen/x-series/x700-heren/p/22116/


Kuitenbijtertje1981

Verzet Trek x700 ivm racefiets

door: MEG op 2019-06-12 20:01:42

Het verzet is niet afhankelijk van je fiets, maar van de vertanding op het voor- en achterblad.
Als de vertanding inderdaad is zoals het plaatje (30 als max achter en een triple voor) dan is het inderdaad een licht verzet. Dat zou je toch normaal gesproken rond moeten krijgen in een klim.


MEG

Verzet Trek x700 ivm racefiets

door: Alexander op 2019-06-12 20:19:28

[=MEG post_id=493568 time=1560362502 user_id=13] Het verzet is niet afhankelijk van je fiets, maar van de vertanding op het voor- en achterblad.
Als de vertanding inderdaad is zoals het plaatje (30 als max achter en een triple voor) dan is het inderdaad een licht verzet. Dat zou je toch normaal gesproken rond moeten krijgen in een klim.
Met waarschijnlijk een 22 of 24 voor, dan moet het zeker licht genoeg zijn.


Alexander

Verzet Trek x700 ivm racefiets

door: Pino op 2019-06-12 21:01:55

Je verzet is zeker lichter dan op een racefiets en zal voor een hoop toepassingen voldoende zijn.
Een verzet op een vakantiefiets zal lichter moeten zijn dan op een racefiets omdat:
- je fiets zwaarder is,
- je in een houding zit waarin je minder kracht levert,
- je op een vakantiefiets vaak minder trek hebt in een korte hevige inspanning omdat je de hele dag wil fietsen.

Huidige gravelfietsen worden vaak met 34x32 als lichtste verzet geleverd, waarbij dat ook voor rijden met bepakking geschikt zou moeten zijn. Als je dat gelooft zul je je tot vlakkere gebieden moeten beperken.
Ik gebruik zo'n verzet op een racefiets regelmatig.

Verder zijn er uiteraard al telefoonboeken over verzetten geschreven.


Pino

Verzet Trek x700 ivm racefiets

door: Kuitenbijtertje1981 op 2019-06-12 22:53:08

En dat verklaart dan ook meteen waarom iedereen met een racefiets mij voorbij rijdt; met een lagere trapfrequentie gaat men harder vooruit, toch? Vandaar ook de term ‘race’fiets.


Kuitenbijtertje1981

Verzet Trek x700 ivm racefiets

door: Pino op 2019-06-12 22:56:59

[=Kuitenbijtertje1981 post_id=493574 time=1560372788 user_id=40918] En dat verklaart dan ook meteen waarom iedereen met een racefiets mij voorbij rijdt; met een lagere trapfrequentie gaat men harder vooruit, toch? Vandaar ook de term ‘race’fiets.
Nee

Bij gelijk verzet ga je met een lagere trapfrequentie minder hard.
Een zwaarder (groter) verzet houdt niet in dat je harder gaat.

Race is een Engelse term die "wedstrijd" betekent.
Er worden wedstrijden gereden op fietsen met kromme sturen en op fietsen met rechte sturen.


Pino

Verzet Trek x700 ivm racefiets

door: gios op 2019-06-13 07:26:47

[=Pino post_id=493575 time=1560373019 user_id=26]
[=Kuitenbijtertje1981 post_id=493574 time=1560372788 user_id=40918] En dat verklaart dan ook meteen waarom iedereen met een racefiets mij voorbij rijdt; met een lagere trapfrequentie gaat men harder vooruit, toch? Vandaar ook de term ‘race’fiets.
Nee

Bij gelijk verzet ga je met een lagere trapfrequentie minder hard.
Een zwaarder (groter) verzet houdt niet in dat je harder gaat.

Race is een Engelse term die "wedstrijd" betekent.
Er worden wedstrijden gereden op fietsen met kromme sturen en op fietsen met rechte sturen.
Die racefietsen gaan harder omdat die wielrenners beter getraind zijn en omdat hun fiets ietsiepietsie lichter is. Je weet dus wat je te doen staat. ;-)


gios

Verzet Trek x700 ivm racefiets

door: Kuitenbijtertje1981 op 2019-06-13 12:47:57

Maar wat zou dan het voordeel zijn van een racefiets boven mijn huidige fiets? Zeker in heuvelachtig terrein (Veluwezoom, Zuid Limburg, Ardennnen) zie ik bijna alleen maar racefietsen.


Kuitenbijtertje1981

Verzet Trek x700 ivm racefiets

door: Bas op 2019-06-13 12:55:45

[=Kuitenbijtertje1981 post_id=493581 time=1560422877 user_id=40918] Maar wat zou dan het voordeel zijn van een racefiets boven mijn huidige fiets? Zeker in heuvelachtig terrein (Veluwezoom, Zuid Limburg, Ardennnen) zie ik bijna alleen maar racefietsen.
Volgens de Trek website (jouw linkje) weegt jouw fiets 13,5 kg (maat L frame). Een beetje racefiets weegt minder dan 8 kg, en de meer geavanceerde modellen nog een kilootje minder. Dat is een groot verschil.


Bas

Verzet Trek x700 ivm racefiets

door: MJW op 2019-06-13 20:35:27

[=Pino post_id=493572 time=1560366115 user_id=26] ...Huidige gravelfietsen worden vaak met 34x32 als lichtste verzet geleverd,..
Ik heb een van mijn gravelfietsen al in 2017 voorzien van supercompact ofwel een 46/30 voor icm met een ultegra RX gravel achter derrie waarmee 34 te schakelen valt.
De nieuwe Shimi Gravel groep GRX heeft zowel 48/31 (11s) alsook 46/30 (10s) cranksets in het assortiment zitten (of ze al leverbaar zijn weet ik niet). De achterderrie kunnen met lange slag zelfs 40 of 42 aan. Daarmee zou je dus zelfs 30-42 moeten kunnen schakelen. Of fietsen dan nog zin heeft is de vraag. Ws gaat lopen of duwen van de fiets sneller... Of de trend van de supercompacts door gaat zetten op de gravelbikes weet ik niet, dat zal pas duidelijk worden als de 2020 modellen met hun specs bekend worden gemaakt.


MJW

Verzet Trek x700 ivm racefiets

door: el_loco op 2019-06-14 10:22:08

[=Kuitenbijtertje1981 post_id=493581 time=1560422877 user_id=40918] Maar wat zou dan het voordeel zijn van een racefiets boven mijn huidige fiets? Zeker in heuvelachtig terrein (Veluwezoom, Zuid Limburg, Ardennnen) zie ik bijna alleen maar racefietsen.
What goes up must come down... Buiten het al genoemde gewichtsverschil (de belangrijkste factor mijns inziens) en de meer efficiënte krachtsoverbrenging lijkt het me niet fijn dalen op een touringfiets. Dat zou ik liever op een racefiets doen. Maar in principe zou je met jouw fiets prima uit de voeten moeten kunnen in de bergen als je niet iets nieuws wilt. Uiteindelijk moet je zelf trappen om boven te komen.


el_loco

Verzet Trek x700 ivm racefiets

door: wgb op 2019-06-18 13:57:33

Deze [url=http://www.fietsica.be/hoesnel.htm] site kan je goed uitvinden wat jouw mogelijkheden zijn.
Je bent op de goede weg als je kan invullen: Uw massa 70 kg, massa van je fiets 13 kg, wielmaat gewone fiets, band gewone band, vul je gemiddelde snelheid op 20 min met 33 km/uur in. Met deze laatste optie is goed te zien wat er gebeurd als je 25 km invult.
Het wordt vermeld onder "Je best mogelijke prestaties"


wgb
   

13 berichten


Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging