Alu zadelpen in carbon frame.
door: Feltman op 2015-03-19 08:58:33
Mijn vraag is: Kan je een aluminium zadelpen in een carbon frame zetten? Of is het beter toch een carbon zadelpen te steken?
18 berichten
Mijn vraag is: Kan je een aluminium zadelpen in een carbon frame zetten? Of is het beter toch een carbon zadelpen te steken?
Ok thx, en dan "gewoon" insmeren met carbon montagepasta?[="Jan Willem"]
kan prima.
ja en opletten dat je de zadelpenklem of hoe dat ding ook heet niet te vast draait. [="Feltman"]
Ok thx, en dan "gewoon" insmeren met carbon montagepasta?[="Jan Willem"]
kan prima.
1 x per jaar de zadelpen er even uit halen en schoonmaken. Daarmee voorkom je dat hij muurvast gaat zitten.
Hoe strak draai je een alu zadelpen aan in Carbon frame? 4-5 nm?
Per model kan dat anders gespecificeerd zijn, maar ik houd 5 Nm aan.[=Geer post_id=499052 time=1604424748 user_id=13260]
Vraagje,
Hoe strak draai je een alu zadelpen aan in Carbon frame? 4-5 nm?
Montagepasta tussen pen en frame en wat olie op het schroefdraad.
Mocht het dan nog los zitten carbonpasta.
Echt? Dat is eigenlijk briljant.[="Jan Willem" post_id=499056 time=1604475686 user_id=1038]
aandraai moment is vaak (bijna) hetzelfde als de maat inbus.
Toch wat mee oppassen. De 2 bouten in een Hollowtech crank moeten op 13 Nm worden aangedraaid (5mm inbus). [=Geer post_id=499069 time=1604613872 user_id=13260]
Echt? Dat is eigenlijk briljant.
[="Jan Willem" post_id=499056 time=1604475686 user_id=1038]
aandraai moment is vaak (bijna) hetzelfde als de maat inbus.
En ik heb wel de nodige losgelopen cranks gezien.
Ja. Heb hem altijd in de gereedschapskist, ook op vakantie.[=gios post_id=499071 time=1604665570 user_id=695]
Begrijp ik goed dat een momentsleutel bij carbon eigenlijk onmisbaar is? Zo ja, welke is dan goed voor deze hobby-sleutelaar?
1 stuurpen niet gesloopt en je hebt hem er al uit.
1 met een range van 2 tot 20 Nm werkt in de meeste situaties. Bitjes 4, 5 mm en Torx 25 (voor MTB's) erbij. Rateltje erin en je werkt er makkelijk mee. "Fiets" had er (meen ik) het afgelopen jaar ergens een test van.
Er zijn ook sleuteltjes met een vast moment die handig zijn en voldoende kunnen zijn voor werken aan stuur-stuurpen. Zo gebruik ik er vaak 1 met 5Nm. Weet dat ze bij sommige fietsen bij worden geleverd.
P.S. bitje 6mm ook handig voor schijfremfietsen met steekassen.
Maar als je iets nieuws koopt gaat dag dus niet op.[=Alexander post_id=499073 time=1604669867 user_id=64]
Ik hanteer de eenvoudige regel. Net zo vast draaien als je het eerst los moet draaien.
Wel als je een compleet nieuwe fiets koopt [=Geer post_id=499074 time=1604752968 user_id=13260]
Maar als je iets nieuws koopt gaat dag dus niet op.
[=Alexander post_id=499073 time=1604669867 user_id=64]
Ik hanteer de eenvoudige regel. Net zo vast draaien als je het eerst los moet draaien.
Ghehehehe....prima plan![=Alexander post_id=499075 time=1604768134 user_id=64]
Wel als je een compleet nieuwe fiets koopt [=Geer post_id=499074 time=1604752968 user_id=13260]
Maar als je iets nieuws koopt gaat dag dus niet op.
[=Alexander post_id=499073 time=1604669867 user_id=64]
Ik hanteer de eenvoudige regel. Net zo vast draaien als je het eerst los moet draaien.
De uitzondering .... [emoji6]maar dan draai je in ieder geval niks kapot. Al kan een losse crank behoorlijk “onhandig” zijn[="Pino"]
Toch wat mee oppassen. De 2 bouten in een Hollowtech crank moeten op 13 Nm worden aangedraaid (5mm inbus). [=Geer post_id=499069 time=1604613872 user_id=13260]
Echt? Dat is eigenlijk briljant.
[="Jan Willem" post_id=499056 time=1604475686 user_id=1038]
aandraai moment is vaak (bijna) hetzelfde als de maat inbus.
En ik heb wel de nodige losgelopen cranks gezien.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Registeer als vriend van de vereniging |