Tubeless racebanden

Topic gesloten, alleen lezen

204 berichten ...

Nieuwe poll opvoeren

Tubeless racebanden

door: Goudhaantje op 2019-04-12 21:26:59

[=Goudhaantje post_id=492120 time=1551286726 user_id=39180]
[=Joseba post_id=492117 time=1551274549 user_id=277]
[=Goudhaantje post_id=492092 time=1551102104 user_id=39180] Laatste optie was nog de Schwalbe Tire Booster. Omdat ik wel naar een oplossing zocht die ik ook makkelijk kan meenemen op vliegvakantie.
[IMG]http://i65.tinypic.com/2q8zqsl.jpg[/IMG]

In je handbagage of in de fietskoffer? Lijkt me nou typisch iets wat de aandacht trekt bij de check?
In de gewone koffer. Die is makkelijker te openen enzo. We zullen zien. Ik heb mijn koffer al eens moeten openmaken vanwege de CO2 capsules. Mochten vervolgens wel gewoon mee.
Uiteindelijk toch in de fietskoffer gedaan. Bij 'The Hague Airport' (maar wij zeggen gewoon nog Zestienhoven) zijn ze aan het verbouwen. Ik weet niet of het een met het ander te maken heeft, maar het luik is niet meer in gebruik, je moet de fietskoffer meenemen tot aan de douane. Daar vindt een controle op de inhoud plaats. De Tire Booster moest even uit de doos, maar volgens de controleur alleen om te checken dat er geen lucht in zat. Het leek er op dat hij het ding kende.

De capsules gewoon weer zonder problemen in de koffer.

Overigens weer erg blij met de tubeless. Laatste dag van de week in Spanje blijkbaar lek gereden. Ik zag het pas toen ik de fiets in de koffer wilde doen. Er zat wat latex op het frame. Eenvoudig weg te wrijven met een doekje overigens.

Nieuwe poll opvoeren

Goudhaantje

Tubeless racebanden

door: Goudhaantje op 2019-04-12 21:29:13

[=Joseba post_id=492650 time=1555081711 user_id=277] Grrrrrrrrr... tis weer eens zover. Nieuwe tubeless band op een nieuwe Shamal Ultra. Band valt niet te "ploppen". Niet met de voetpomp, niet met een patroon, niet met mijn eigen compressor. Wordt er echt helemaal simpel van, wat is dit toch iedere keer?? Krijg m tot 5-6 bar, daarna voel ik de lucht gewoon tussen velg en band weg sissen.

Schwalbe Pro One's....
Ik leef met je mee. Ik weet uit ervaring hoe gekmakend dit is. Mijn vriend begrijpt niet dat ik halstarrig blijf vasthouden aan Tubeless...

Nieuwe poll opvoeren

Goudhaantje

Tubeless racebanden

door: Marcel3204 op 2019-04-12 21:44:34

Schwalbe Easy Fit iets? Geen ervaring mee, mijn TL- banden knallen al bijna zonder te pompen vast in de velgrand, maar als ik de revs op Mantel lees een mogelijk wondermiddel voor je probleem.

Nieuwe poll opvoeren

Marcel3204

Tubeless racebanden

door: Joseba op 2019-04-12 22:31:03

[="Marcel3204"]
Schwalbe Easy Fit iets? Geen ervaring mee, mijn TL- banden knallen al bijna zonder te pompen vast in de velgrand, maar als ik de revs op Mantel lees een mogelijk wondermiddel voor je probleem.
Wat lees je en wat rijd je?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Nieuwe poll opvoeren

Tubeless racebanden

door: Rob T op 2019-04-12 23:14:23

[=Goudhaantje post_id=492659 time=1555097219 user_id=39180]
[=Goudhaantje post_id=492120 time=1551286726 user_id=39180]
[=Joseba post_id=492117 time=1551274549 user_id=277]

[IMG]http://i65.tinypic.com/2q8zqsl.jpg[/IMG]

In je handbagage of in de fietskoffer? Lijkt me nou typisch iets wat de aandacht trekt bij de check?
In de gewone koffer. Die is makkelijker te openen enzo. We zullen zien. Ik heb mijn koffer al eens moeten openmaken vanwege de CO2 capsules. Mochten vervolgens wel gewoon mee.
Uiteindelijk toch in de fietskoffer gedaan. Bij 'The Hague Airport' (maar wij zeggen gewoon nog Zestienhoven) zijn ze aan het verbouwen. Ik weet niet of het een met het ander te maken heeft, maar het luik is niet meer in gebruik, je moet de fietskoffer meenemen tot aan de douane. Daar vindt een controle op de inhoud plaats. De Tire Booster moest even uit de doos, maar volgens de controleur alleen om te checken dat er geen lucht in zat. Het leek er op dat hij het ding kende.

De capsules gewoon weer zonder problemen in de koffer.

Overigens weer erg blij met de tubeless. Laatste dag van de week in Spanje blijkbaar lek gereden. Ik zag het pas toen ik de fiets in de koffer wilde doen. Er zat wat latex op het frame. Eenvoudig weg te wrijven met een doekje overigens.
Ik heb ook zo een ding, maar niet zulke goede ervaringen mee. Gebruik dan liever een CO2 patroontje, als het echt niet lukt.

Nog niet voorgekomen dat ik hem met een CO2 patroon niet opgepompt krijg.

En trouwens, zodra er 3 bar in zit is het altijd goed gegaan.

Nieuwe poll opvoeren

Tubeless racebanden

door: Marcel3204 op 2019-04-13 00:03:47

[=Joseba post_id=492662 time=1555101063 user_id=277]
[="Marcel3204"]
Wat lees je en wat rijd je?

Ik lees dat TL-banden die eerst lekken, na insmeren met de Easy Fit niet meer lekken. Zelf geen problemen met DT Swiss- velg icm Conti 5000tl, Stans-velgen icm verschillende types Schwalbe TLE MTB-banden en Alex-velg icm Schwalbe TLE MTB-band.

Nieuwe poll opvoeren

Marcel3204

Tubeless racebanden

door: Joseba op 2019-04-13 08:02:02

Flesje Easy Fit heb ik hier ook nog staan dus we gaan dadelijk maar eens hernieuwd aan de slag... :oke:

Nieuwe poll opvoeren

Tubeless racebanden

door: Rob T op 2019-04-13 08:55:34

[=Joseba post_id=492665 time=1555135322 user_id=277] Flesje Easy Fit heb ik hier ook nog staan dus we gaan dadelijk maar eens hernieuwd aan de slag... :oke:
Easy fit is toch bedoelt om de band er gemakkelijker op te leggen?

Nieuwe poll opvoeren

Tubeless racebanden

door: Joseba op 2019-04-13 11:01:52

Andere ventielen, Easy Fit (om makkelijker om te leggen maar ook makkelijker te zetten), met/zonder kernventiel, met patroon, voetpomp, compressor.... Het zet gewoon niet. Andere TL band gepakt (ook een nieuwe Schwalbe Pro One), precies hetzelfde drama.

Zonder kernventiel met compressor pompt ie zeker tot een bar of 7 maar de band zet gewoon niet, komt niet in de velgrand.

Ben er echt helemaal klaar mee :boos: :boos: :boos:

Mijn eerste tubeless setjes was kwestie van omleggen en met de voetpomp paar keer hard pompen. Peng, peng en klaar.
Hier is echt structureel iets niet goed (aan de band of aan het wiel).

Ga dadelijk het voorwiel maar eens proberen.

Nieuwe poll opvoeren

Tubeless racebanden

door: Marcel3204 op 2019-04-13 12:03:05

Lees her en der dat de Pro one niet bij elke velg er gemakkelijk inknalt. Kan dus kloppen dat het bij jou moeilijk lukt. Ervaringen met jou combi met Campa-velgen kom ik niet tegen. In plaats van Easy Fit wordt ook na opleggen van de band soapy water gebruikt, flink wat aan beide zijkanten tussen velg en band met een kwast aanbrengen, waarna ie easily bengs into place.
Frustrerend, maar gaat lukken.

Nieuwe poll opvoeren

Marcel3204

Tubeless racebanden

door: gios op 2019-04-13 13:26:06

Misschien met die rommel even terug naar de winkel waar je het gekocht hebt?

Nieuwe poll opvoeren

Tubeless racebanden

door: Joseba op 2019-04-13 19:58:15

Er is altijd een last resort.....

[IMG]http://i65.tinypic.com/2njvwuw.jpg[/IMG]

Bij clubsponsor Profile er maar eens een deftige compressor op gezet. Ook niet niet in één keer maar na drie keer... PENG PENG...
Na wederom gezeur met Schwalbes en Shamals toch maar eens een andere combi proberen de volgende keer.

Morgen Teutoburgerwald :)

Nieuwe poll opvoeren

Tubeless racebanden

door: Rob T op 2019-04-13 21:51:15

Ik heb 3 setjes tubeless. 2 maal met Alpha 340 velgen, erg over te spreken. 1 setje Carbon Reynolds, een stukje lastiger.

Nieuwe poll opvoeren

Tubeless racebanden

door: Rob T op 2019-04-13 21:51:59

En super te spreken over de Conti 5000TL

Nieuwe poll opvoeren

Tubeless racebanden

door: Marcel3204 op 2019-04-13 22:12:51

[=Joseba post_id=492682 time=1555178295 user_id=277]Ook niet niet in één keer maar na drie keer... PENG PENG...
Na wederom gezeur met Schwalbes en Shamals toch maar eens een andere combi proberen de volgende keer.
De aanhouder wint.

Is interessant om in de toekomst eens een Conti 5000TL te proberen op de Shamals; zelfde als bij Rob PENGden die er bij mijn wielen wel erg gemakkelijk in.

Nieuwe poll opvoeren

Marcel3204

Tubeless racebanden

door: Joseba op 2019-04-15 08:15:20

DIY Tire Booster.... https://www.youtube.com/watch?v=EtmatxJG_zg

Nieuwe poll opvoeren

Tubeless racebanden

door: Joseba op 2019-05-02 09:05:10

Even kort vraagje.... heb een setje 38mm tubeless wielen besteld. Zijn er ook lange ventielen verkrijgbaar of moet ik met verlengers werken?

Nieuwe poll opvoeren

Tubeless racebanden

door: Joseba op 2019-05-02 09:12:43

[="Rob T" post_id=492687 time=1555185119 user_id=12] En super te spreken over de Conti 5000TL
Helaas niet in 23mm verkrijgbaar, achterbrug te smal voor 25mm.

Nieuwe poll opvoeren

Tubeless racebanden

door: GoodRiddance op 2019-05-02 10:17:34

Die hele hype van brede banden is best geestig. Ik las er pas geleden een artikel over in een of ander fietsblad.

Conclusie: de rolweerstand bij dezelfde bandendruk van een 25mm is 0.3 watt beter dan van een 23mm band.

Een hogere bandendruk van 0.7 bar verbetert de rolweerstand met 0.8 watt.

Bij een 2mm bredere buitenband moet de bandendruk (gemiddeld) 0.7 bar lager dan bij de minder brede buitenband voor hetzelfde rijgevoel.

Mijn conclusie: een 23mm buitenband is sneller. -0.3 + 0.6 = 0.5 watt beter.

Conclusie in dat artikel: Een 25mm buitenband is sneller dan een 23mm bij dezelfde rolweerstand, dus ga voor de 25mm. Maar vergeet de bandendruk niet te verlagen anders stuiter je de weg af :roll:.

Dat verschil in comfort ontgaat me ook enigszins. Vanwege nieuwe wielen moest ik van 21mm naar 23mm en ik merkte eigenlijk geen verschil. De Strade Bianche gereden op 23mm... ging prima. Geen enkel probleem gehad. Toch zag ik daar enorm veel figuren met 28mm en zelfs 32mm rijden. Gek genoeg reed Gianni Moscon daar ook de Cyclo versie en die zag ik staan met... 23mm continentals.

(maar dit alles geheel terzijde :lol:)

Nieuwe poll opvoeren

GoodRiddance

Tubeless racebanden

door: chinook op 2019-05-04 12:43:50

Cyclo seizoen staat weer voor de deur, dus vanmorgen maar eens bedacht dat ik de vloeistof van mijn tubeless klimwielen maar eens moest vervangen.
Nu krijg ik de band (schwalbe one) met geen mogelijkheid van de velg(mavic) af.... Mijn plastic bandenlichters buigen zelf gewoon om...

Zo frustrerend... Dit zou je gebeuren als je het lek niet meer zou kunnen dichten met vloeistof en er dus een biba in wilt leggen als je onderweg bent.

Hebben jullie tips om de buitenband van de velg te krijgen? of halen jullie de oude vloeistof er nooit uit en vullen jullie alleen bij?

Thx

Chinook

Nieuwe poll opvoeren

Tubeless racebanden

door: Marcel3204 op 2019-05-04 13:41:15

Tubeless banden kunnen inderdaad goed vastgeklemd zitten in de velgrand (is ook de bedoeling). Als ik ze niet handmatig los krijg pak ik de remblokspreider en duw die langzaam tussen band en velg. Als ie eenmaal over een paar cm los is gaat de rest met de hand. Voordeel van de remblokspreider t.o.v. een schroevendraaier is dat deze een breed en dun uiteinde heeft zodat je de velg niet beschadigt (remblokspreider: zie bijv. bij Mantel onder het merk Trivio).

Nieuwe poll opvoeren

Marcel3204

Tubeless racebanden

door: chinook op 2019-05-04 14:05:52

Hoi Marcel3204, bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb de band helemaal los van de velg rand, ik krijg ze er alleen niet overheen gewipt. Misschien gebruik ik verkeerde bandenlichters.

Nieuwe poll opvoeren

Tubeless racebanden

door: Geer op 2021-01-30 10:47:01

Ik twijfel of ik mijn nieuwe fast forwards ga omleggen met Tubeless of niet.
Het lijkt me gedoe
Het kan best flink mislukken
Lek rijden en gedoe kan nog steeds
Best duur die TL banden

Anderzijds:
Minder kans op lek rijden
Als lek, dan vaak gewoon doorrijden
Rol weerstand (alhoewel dat verschil mij te verwaarlozen lijkt).

Tips. Anybody. Welke band. En welke smutch er in...

Nieuwe poll opvoeren

Tubeless racebanden

door: MJW op 2021-01-30 19:36:49

Tsja...
Voor de pure racert op hoge druk en smalle bandjes kan ik het niet aanbevelen (wellicht dat Rob T daar anders over denkt en meer ervaring mee heeft?). Voor het "nieuwe rijden" (ik ga inmiddels mijn 6e tubeless gravelseizoen in) met brede banden (en brede velgen zie bv [url=https://www.lightbicycle.com/storytelling/Wilschut-In-Search-of-Perfect-Gravel-Equipment]hier) op lage druk is het IMHO een must.

Bandjes: Schwalbe Pro One (28 en 30 mm)/Conti Terra Speed ca 38 mm (voor makkelijke gravelpaden bv [url=https://www.strava.com/activities/4015373749]deze of [url=https://www.strava.com/activities/4044668601]deze ritjes en verrassend goed op asfalt) en Terra Trail (voor de lastigere gravel - nog niet mee gereden). De SPOs op mijn LB carbonnen hoepels kun je gewoon met de vloerpomp dichtkrijgen en melk is alleen nodig tegen eventuele lekken.
Conti GP5000 TL had ik geen klik mee, paste niet goed op mijn alu hoepels en de 32mm versie is erg zwaar.
Meuk: Stan's No Tubes Race (de gewone is prima voor lage druk bandjes dus bv MTB); MaXalami HiFibre Wurstwasser; Orange Seal; Effeto Mariposa Caffelatex+neutronenkorrels (ben ik nu mee aan het rijden-totnutoe prima)

Nieuwe poll opvoeren

Tubeless racebanden

door: Knallen op 2021-02-02 18:23:35

@Geer

In plaats van butyl binnenbanden, binnenbanden van Tubolito gebruiken, wel de S-tubo’s [emoji6]
Die zijn het lichtst, als je voor zo min mogelijk gewicht wil gaan.

Ik vind ze heerlijk rijden. Rolweerstand is heel laag. Ze zijn echt licht!
En de prijs? Ze kosten iets van 30€ per stuk.
En je kan een extra reserve meenemen in je jersey pocket.
Is heel veel kleiner dan een traditionele binnenband.

Hoef je ook geen tubeless banden te kopen en geen gedoe met dat witte vloeistof.

Nieuwe poll opvoeren

204 berichten ...

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging