How to build a bike

Topic gesloten, alleen lezen

39 berichten

How to build a bike

door: wgb op 2012-09-02 20:57:39

Het is een oud onderwerp maar ik wil het toch even kwijt. Altijd Campagnole, vanaf 1984 heb ik deze spullen. Een keer een nieuwe fiets gekocht en voor de rest de boel modern gehouden. Van Campagnolo Record naar de Chorus tripel. Altijd een vierkante as en altijd met vet gemonteerd.

wgb

How to build a bike

door: herwerdenrijder op 2012-09-18 11:32:58

Zijn de plaatjes behorende bij de openingspost nog ergens te vinden? Ben vooral benieuwd naar het 'trucje' om de shifters op de juiste en gelijke hoogte te monteren.

herwerdenrijder

How to build a bike

door: Tazzy op 2012-09-18 14:07:28

Ben bang dat het domein waarop daniel ooit de foto's gepost had niet meer van hem is.

Tazzy

How to build a bike

door: Harm Jan op 2021-12-20 13:25:12

Om toch maar even niet al te veel extra onderwerpen aan te maken hierbij een vraag van mij:

Ik heb van Gios een frame overgenomen, daarna is er een hoop gebeurd, maar nu wil ik hem toch gaan opbouwen als cyclocrosser/gravelbike om te kijken of het iets voor mij is. Nu zit er in het frame een insteek trapas.

https://cdn.mantel.com/images/product.php?image_id=150697&w=760&h=570">

Het liefst zou ik hem opbouwen als een 1x 10 speed of een 2x 10 speed. Het liefst de eerste, omdat ik alleen wil rijden in de omgeving en daar is weinig hoogte verschil. Nu zie ik dat bij vrijwel alle singlespeed cranks staat dat het een 12 speed uitvoering is. Maar kan ik daar gewoon een 10 speed voor gebruiken met de juiste shifter en achterderailleur natuurlijk?

https://cdn.mantel.com/images/product.php?image_id=126064&w=760&h=570">

Harm Jan

How to build a bike

door: Pino op 2021-12-20 13:58:37

De singlespeed tandwielen hebben een “narrow-wide” vertanding waardoor een ketting er nauwelijks afloopt (en dus niet goed schakelt).
Waarschijnlijk past een 10-speed ketting er prima op.

Pino

How to build a bike

door: Pino op 2021-12-20 14:00:45

P.S. persoonlijk vind ik een dubbel prettiger omdat het juist in Holland prettig is om kleine stapjes te hebben.

Pino

How to build a bike

door: Harm Jan op 2021-12-20 15:46:09

[=Pino post_id=501917 time=1640005245 user_id=26] P.S. persoonlijk vind ik een dubbel prettiger omdat het juist in Holland prettig is om kleine stapjes te hebben.
Is het overwegen waard, maar is qua prijs snel ook weer een stap duurder.

Dus ik denk er even over na

Harm Jan

How to build a bike

door: Pino op 2021-12-20 16:19:38

Iedereen dumpt zijn dubbels en de shifters zijn toch per paar.

Pino

How to build a bike

door: Jan Willem op 2021-12-20 17:05:52

je kan van een oude crank gewoon een single speed maken door er een single speed ketting blad op te zetten
https://www.mantel.com/absoluteblack-narrow-wide-kettingblad

door dit kettingblad loopt je ketting er minder snel af. Bij een gewoon kettingblad heb je een voorderailleur oid nodig om hem er op te houden.

(startte Armstrong niet ooit in een proloog zonder voorderailleur en kreeg die daar spijt van....?)

Jan Willem

How to build a bike

door: Harm Jan op 2021-12-20 22:56:29

Ik heb geen oude crank dus dat is geen optie

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Harm Jan

How to build a bike

door: Pino op 2021-12-20 22:59:10

Op een beetje Gios hoort een zilver crankstel
(Zwart Shiimano gebruikt heb ik nog wel liggen]

Pino

How to build a bike

door: Harm Jan op 2021-12-20 23:00:47

[="Pino"]
Iedereen dumpt zijn dubbels en de shifters zijn toch per paar.
Dat valt me dus tegen, zeker met dit type trapas

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Harm Jan

How to build a bike

door: Pino op 2021-12-20 23:17:41

Je dacht nog een crank te vinden voor een vierkante trapas? Hoe breed is die?
Shimano is sinds 9 speed op 24 mm en/of hollowtech, Campa heeft misschien nog 9-speed, maar de trapas die je laat zien werkt niet met Campa.
Engelse of Italiaanse draad in het frame?

Pino

39 berichten

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging