How to build a bike

Topic gesloten, alleen lezen

39 berichten

How to build a bike

door: Daniel1975 op 2007-09-10 11:47:09

Aangezien deze kwijt was en ik vrij ben om hem opnieuw te plaatsen.... Voor de liefhebber!
Enig verschil met de huidige Campagroepen is de bevestiging van de crank. Die is vanaf 2007 qua systeem gewijzigd (buitenliggende lagers met doorlopende as bevestigd aan crankstel).

Het demonteren van een fiets kan iedereen wel die aspiraties heeft om zijn fiets zelf om te bouwen.
Bij alle montages van boutjes is vet gebruikt, zodat ze later ook los te krijgen zijn.

http://www.daniel-fotografie.nl/opbouw1.jpg">

Het frame is ontdaan van alle onderdelen, tevens DE mogelijkheid om hem eens goed schoon te maken, te controleren op scheurtjes, beschadigingen, etc. Zelf heb ik hem ook weer eens goed in de was gezet.

Montage van de trapas

De montage van de tegenwoordige trapassen is een eitje. Niks geen gedoe meer met losse kogels, cups, etc, maar gewoon eenvoudige cartridges. Controleer vooraf of je een Italiaans of BSA bracket hebt, dit voorkomt frustratie bij de opbouw.
http://www.daniel-fotografie.nl/opbouw2.jpg">
De cups draai je er in met een passende bracketsleutel. In het geval van Campa eerst de rechtercup, vervolgens klik je de as op zijn plek en dan de linkercup. Vast = vast, niet gaan stampen om de boel muurvast te zetten.

Remmen
Kijk even goed welke de voor- en welke de achterrem is. De bevestigingsbout van de voorrem is langer. Plaats de beide remmen op hun plaats in het frame/vork. Niet helemaal vast zetten, later bij het plaatsen van de wielen moeten ze nog gericht worden.
http://www.daniel-fotografie.nl/opbouw3.jpg">
http://www.daniel-fotografie.nl/opbouw4.jpg">

Derailleur
Heel simpel, bevestigen aan derailleurpad. Afstellen komt allemaal later.
http://www.daniel-fotografie.nl/opbouw5.jpg">

Remgrepen
Losdraaien en over het stuur heen schuiven. Let bij carbon sturen er een beetje op dat er niet teveel krassen in het carbon komen.
http://www.daniel-fotografie.nl/opbouw6.jpg">
Om de remgrepen op de juiste en gelijke hoogte te krijgen is het onderstaande truukje de meest eenvoudige oplossing.
http://www.daniel-fotografie.nl/opbouw7.jpg">
Uit het doosje van de remgrepen komen ook de bevestigingsnokjes voor de stelschroefjes, die zet je ook ineens vast op het frame.
http://www.daniel-fotografie.nl/opbouw8.jpg">

Crankstel
Het crankstel schuif je over de trapas, crankbout erin en aandraaien. De bout duwt de crank vanzelf op z’n plek.
http://www.daniel-fotografie.nl/opbouw9.jpg">

Bekabeling
De kabels moet je op maat knippen met een goede kabeltang. Bezuinig daar absoluut niet op, krijg je spijt van. De kabel moet recht afgeknipt worden, zonder dubbel te vouwen. De binnenkabel moet zonder rafels worden geknipt.
http://www.daniel-fotografie.nl/opbouw10.jpg">

Voor de juiste lengte is het heel eenvoudig om de oude kabel er naast te houden. Uiteraard kun je wat correctie aanbrengen als de oude setup niet naar je zin was.

De remkabel steek je vanaf de voorkant door het bevestigingsoogje.
http://www.daniel-fotografie.nl/opbouw11.jpg">

Om de schakelkabel te monteren moet je het rubber over de handgreep wegvouwen. Het meest handig is het als je de shifter opschakelt naar de grootste versnelling. Hij staat dan in onderstaande stand.
http://www.daniel-fotografie.nl/opbouw12.jpg">

Maak nog niks vast tot alle kabels ongeveer op hun plek zitten. Het afknippen van de binnenkabels op de juiste lengte is sluitpost!
http://www.daniel-fotografie.nl/opbouw13.jpg">

De kabel aan het stuur maak je vast met tape op de manier zoals jij dat wilt. Probeer wel al te scherpe hoeken te voorkomen, dat heeft een negatieve invloed op het schakelgedrag.
http://www.daniel-fotografie.nl/opbouw14.jpg">

Als de stuurbekabeling op zijn plek zit ga je de remmen en derailleurs vast zetten. Uiteraard wordt ook de ketting gemonteerd.
http://www.daniel-fotografie.nl/opbouw15.jpg">

Plaats nu de wielen in het frame om de remmen en derailleurs af te stellen.
Trek de kabel zo strak mogelijk aan en zet hem vast. Je kan nu de remmen min of meer richten en definitief vastzetten. Wellicht zul je ze straks nog een keer iets moeten finetunen zodat de velg netjes in het midden tussen de remblokken zit.
Als de wielen zijn geplaatst en je voor de eerste keer de remgrepen hebt ingeknepen moet je de kabel nogmaals aanspannen. De remkabel (zowel binnen als buiten) moet zich eerst even “zetten”. Dit aanspannen doe je niet met de stelschroefjes, maar gewoon nog met de bevestiging van de kabel aan de rem. De stelschroefjes zijn slechts voor de finishing touch.
Bij de derailleurs geldt hetzelfde. Aanspannen, vastzetten en naspannen.
Het afstellen van de derailleurs staat zo enorm goed omschreven in het instructieboek, heeft weinig nut om dat hier toe te lichten. Belangrijk punt van aandacht is het afstellen van de begrenzing van (m.n.) de achterderailleur. Als deze te ver terug kan schakelen kan hij in de spaken vliegen met alle nare gevolgen van dien!!

Als alles werkt ben je toe aan het rotste klusje van het geheel: wikkelen van het stuurtape.
http://www.daniel-fotografie.nl/opbouw16.jpg">
Let er op dat je een stukje tape aanbrengt onder de shifter, dat maakt het wikkelen rond de handgreep een stuk makkelijker. Vaak zitten er ook 2 losse stukjes tape in de verpakking voor dat doel.
En dan eindelijk………. KLAAR!!!!!

http://www.daniel-fotografie.nl/pinachorus.jpg">


Daniel1975

How to build a bike

door: Super fast op 2007-09-18 07:44:17

Mooie post, maar op een vierkante Campa trapas/crank mag je geen vet smeren. Als je dat wel doet dan draai je namelijk de crank verder op de trapas met als risico dat je crank onherstelbaar beschadigt raakt.


Super fast

How to build a bike

door: Daniel1975 op 2007-09-18 08:11:11

Ik schreef toch ook een beetje? Net ff dat kleine filmlaagje om het eraf halen makkelijker te maken en een mogelijk kraakje tegen te gaan. Ben het met je eens dat je de boel niet dik in het vet moet zetten.


Daniel1975

How to build a bike

door: TiesT op 2007-09-18 09:10:07

Aan een bb as van campa met vierkante as en ita draad mag geen vet. Enkel blauwe locktite om te zorgen dat de as blijft zitten waar hij zit. Anders loopt het geheel gegarandeerd los.

Groeten,


TiesT

How to build a bike

door: Daniel1975 op 2007-09-18 09:13:44

Heb jij het over de draad van de cups of over het asje waar je de crank op schuift?


Daniel1975

How to build a bike

door: reesbeest op 2007-09-18 13:36:49

Hier hebben we het al eens over gehad. Pino kwam er toen mee dat er wel eens getest is op wel/geen vet, en dat het geen verschil maakte op langere termijn (qua loslopen etc). In de Campa instructies staat idd wel uitdrukkelijk dat er GEEN vet gebruikt mag worden.


reesbeest

How to build a bike

door: Daniel1975 op 2007-09-18 15:30:35

[="reesbeest"]
Hier hebben we het al eens over gehad. Pino kwam er toen mee dat er wel eens getest is op wel/geen vet, en dat het geen verschil maakte op langere termijn (qua loslopen etc). In de Campa instructies staat idd wel uitdrukkelijk dat er GEEN vet gebruikt mag worden.
Klopt, maar het maakt wel uit bij het losMAKEN is mijn ervaring.....


Daniel1975

How to build a bike

door: Bianchi op 2007-10-01 13:39:45

Ik weet het niet of deze topic de juiste is voor mijn "probleem" maar toch vraag ik voor jullie "assistentie".
In de afgelopen jaren heb ik mijn huidige fiets "opgewaardeerd" en met de "oude" onderdelen kan ik (denk ik) een "winterfiets" opstellen.
Mijn onderdelen zijn allemaal afkomstig van mijn Bianchi Alessio, Alu slooping frame maat 52, dikte zitbuis 32 mm, bracket diameter 39 mm (ita-draad).
Ik heb: veloce groep voor 10 (compakt), mirage remmen, trapas en crank Bianchi (copmakt), stuur, stuurpen, zadelpen, zadel en mijn oude wielen.
Ik ben op zoek naar een frame, zo goedkoop mogelijk.
Is er mogelijk om de bovenstaande onderedelen in een oude stalen frame te monteren ?
Heeft iemand ervaring met zo'n project?


Bianchi

How to build a bike

door: rknoppe491 op 2007-10-17 11:54:42

ik wil zelf een fiets gaan opbouwen met shimano onderdelen wat voor special gereedschap moet je hebben??

graag links erbij
:D :D :D :D :D


rknoppe491

How to build a bike

door: p_litespeed op 2007-10-17 12:18:00

Zo! Met deze (Shimano) voortzetting van dit topic zul je Daniel een plezier doen! :lol:

Ik zou zeggen dat je, uitgaande van 10-speed, naast het standaard werktuig een sleutel nodig hebt om de lagercups in het frame te zetten http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=5670. En vervolgens heb je nog een sleutel nodig om het crankstel te bevestigen http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=5671. Sleutels zijn uiteraard ook van andere merken te krijgen.


p_litespeed

How to build a bike

door: JAWS op 2007-11-04 15:18:19

[="litespeed"]
Zo! Met deze (Shimano) voortzetting van dit topic zul je Daniel een plezier doen!
Even terug naar Campa dan maar.
Dank je voor je verslag Daniel. Ik heb goed (af)gekeken en ben nu zo ver met het opbouwen van mijn GIOS met Campa Centaur:
http://i125.photobucket.com/albums/p42/janalbert_bucket/IMG_4796.jpg">
Geen stap voor stap verslag van mijn kant, want dat is meer van hetzelfde ...


JAWS

How to build a bike

door: Daniel1975 op 2007-11-04 15:58:21

Netjes. Zo op het 1e gezicht 1 vraag en 1 opmerking:
- welk kleur lintje gaat het worden?
- je kabel bij de achterderrailleur vind ik wel langer dan noodzakelijk. Iets inkorten zodat je een mooier kort bochtje krijgt ziet er vaak beter uit.


Daniel1975

How to build a bike

door: JAWS op 2007-11-04 16:07:18

[="Daniel1975"]
Netjes. Zo op het 1e gezicht 1 vraag en 1 opmerking:
- welk kleur lintje gaat het worden?
- je kabel bij de achterderrailleur vind ik wel langer dan noodzakelijk. Iets inkorten zodat je een mooier kort bochtje krijgt ziet er vaak beter uit.
- Het wordt een wit lintje (met GIOS GIOS GIOS GIOS ad inf...). Die teksten hoeven van mij niet zo nodig, maar het lint zat toevallig bij het frame toen ik het kocht
- De kabel is idd niet ingekort. Vind ik zelf ook niet zo mooi nu ik er naar kijk. Nu gaat het natuurlijk om het functionele. Denk dat ik hem alsnog inkort, bedankt voor de tip.

PS: De buis van de vork wordt nog afgezaagd...


JAWS

How to build a bike

door: Daniel1975 op 2007-11-04 16:11:05

Lol, als het alleen om het functionele zou gaan had je wel een of andere duitse grootgruttersfiets gekocht :lol:


Daniel1975

How to build a bike

door: dalla op 2007-12-14 19:57:46

goeie presentatie,
tip;draai je stuurlint andersom, je moet m nl vastdraaien wanneer je met je handen"onder in de beugel rijd" en je geeft spreekwoordelijk gas!


dalla

How to build a bike

door: r_van_vliet op 2008-03-09 20:56:50

Hoi Daniel,

Leuk Topic!

Vraagje: weet je ook hoe je een Shimano BSA trapas vastdraait?

Bijvoorbaat dank.

Groet, Robert


r_van_vliet

How to build a bike

door: Super fast op 2008-03-09 21:48:05

Ik ken 3 volledig verschillende Shimano assen die in BSA gemaakt worden: Vierkant (JIS), Octalink (Mtb en Race+XTR) en Hollowtech2. Vooral bij de Octalink assen zijn er nog verschillende types naast het feit dat er 2 verschillende opnames zijn, daardoor heb je andere sleutel nodig. Dus de vraag is vooral wat voor een as heb je.


Super fast

How to build a bike

door: Pino op 2008-03-09 21:57:53

ALLE BSA-trapassen (ook die van andere merken) draai je aan de rechterkant tegen de wijzers van de klok vast.
Aan de linkerkant met de wijzers van de klok mee.


Pino

How to build a bike

door: nick-yan op 2008-05-18 19:13:17

is ie al klaar die fiets


nick-yan

How to build a bike

door: SjoerdTM op 2008-05-18 19:15:12

:lol:

Die van Daniel?!

Die houdt er nogal een hoge omloopsnelheid op na, qua fietsenpark.


SjoerdTM

How to build a bike

door: PFW op 2008-05-18 19:16:24

[="nick-yan"]
is ie al klaar die fiets
Die Pinarello? Inmiddels al niet meer geloof ik...


PFW

How to build a bike

door: rtbrouwer op 2009-02-20 12:38:27

Goede post, dank voor de uitleg!


rtbrouwer

How to build a bike

door: Gonzo op 2009-07-25 17:25:47

Dank voor dit topic. Het heeft mij geinspireerd in ieder geval!
Ook ik heb het een en ander gedocumenteerd en dit is [url=http://gonzo9.blogspot.com/2009/07/how-to-build-bike-part-1-introduction.html]hier te vinden...
Wederom: voor de liefhebber!!


Gonzo

How to build a bike

door: Super fast op 2009-07-25 22:40:15

Gebruik alleen geen vet om je Campa trapas, want dan draai je de crank te ver op de trapas ;-)


Super fast

How to build a bike

door: mtbfool op 2010-02-02 13:03:44

Een heel licht vetfilmpje met de vinger zeer miniscuul aangebracht is het beste dan kan de as niet vast rotten in de pedaalarm.
En niet vergeten als laatste ding om frame beschermers op je kabels aan te brengen. :D

Grtz; mtbfool


mtbfool
   

39 berichten


Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging