How to build a bike
door: Daniel1975 op 2007-09-10 11:47:09
Enig verschil met de huidige Campagroepen is de bevestiging van de crank. Die is vanaf 2007 qua systeem gewijzigd (buitenliggende lagers met doorlopende as bevestigd aan crankstel).
Het demonteren van een fiets kan iedereen wel die aspiraties heeft om zijn fiets zelf om te bouwen.
Bij alle montages van boutjes is vet gebruikt, zodat ze later ook los te krijgen zijn.
http://www.daniel-fotografie.nl/opbouw1.jpg
Het frame is ontdaan van alle onderdelen, tevens DE mogelijkheid om hem eens goed schoon te maken, te controleren op scheurtjes, beschadigingen, etc. Zelf heb ik hem ook weer eens goed in de was gezet.
Montage van de trapas
De montage van de tegenwoordige trapassen is een eitje. Niks geen gedoe meer met losse kogels, cups, etc, maar gewoon eenvoudige cartridges. Controleer vooraf of je een Italiaans of BSA bracket hebt, dit voorkomt frustratie bij de opbouw.
http://www.daniel-fotografie.nl/opbouw2.jpg
De cups draai je er in met een passende bracketsleutel. In het geval van Campa eerst de rechtercup, vervolgens klik je de as op zijn plek en dan de linkercup. Vast = vast, niet gaan stampen om de boel muurvast te zetten.
Remmen
Kijk even goed welke de voor- en welke de achterrem is. De bevestigingsbout van de voorrem is langer. Plaats de beide remmen op hun plaats in het frame/vork. Niet helemaal vast zetten, later bij het plaatsen van de wielen moeten ze nog gericht worden.
http://www.daniel-fotografie.nl/opbouw3.jpg
http://www.daniel-fotografie.nl/opbouw4.jpg
Derailleur
Heel simpel, bevestigen aan derailleurpad. Afstellen komt allemaal later.
http://www.daniel-fotografie.nl/opbouw5.jpg
Remgrepen
Losdraaien en over het stuur heen schuiven. Let bij carbon sturen er een beetje op dat er niet teveel krassen in het carbon komen.
http://www.daniel-fotografie.nl/opbouw6.jpg
Om de remgrepen op de juiste en gelijke hoogte te krijgen is het onderstaande truukje de meest eenvoudige oplossing.
http://www.daniel-fotografie.nl/opbouw7.jpg
Uit het doosje van de remgrepen komen ook de bevestigingsnokjes voor de stelschroefjes, die zet je ook ineens vast op het frame.
http://www.daniel-fotografie.nl/opbouw8.jpg
Crankstel
Het crankstel schuif je over de trapas, crankbout erin en aandraaien. De bout duwt de crank vanzelf op z’n plek.
http://www.daniel-fotografie.nl/opbouw9.jpg
Bekabeling
De kabels moet je op maat knippen met een goede kabeltang. Bezuinig daar absoluut niet op, krijg je spijt van. De kabel moet recht afgeknipt worden, zonder dubbel te vouwen. De binnenkabel moet zonder rafels worden geknipt.
http://www.daniel-fotografie.nl/opbouw10.jpg
Voor de juiste lengte is het heel eenvoudig om de oude kabel er naast te houden. Uiteraard kun je wat correctie aanbrengen als de oude setup niet naar je zin was.
De remkabel steek je vanaf de voorkant door het bevestigingsoogje.
http://www.daniel-fotografie.nl/opbouw11.jpg
Om de schakelkabel te monteren moet je het rubber over de handgreep wegvouwen. Het meest handig is het als je de shifter opschakelt naar de grootste versnelling. Hij staat dan in onderstaande stand.
http://www.daniel-fotografie.nl/opbouw12.jpg
Maak nog niks vast tot alle kabels ongeveer op hun plek zitten. Het afknippen van de binnenkabels op de juiste lengte is sluitpost!
http://www.daniel-fotografie.nl/opbouw13.jpg
De kabel aan het stuur maak je vast met tape op de manier zoals jij dat wilt. Probeer wel al te scherpe hoeken te voorkomen, dat heeft een negatieve invloed op het schakelgedrag.
http://www.daniel-fotografie.nl/opbouw14.jpg
Als de stuurbekabeling op zijn plek zit ga je de remmen en derailleurs vast zetten. Uiteraard wordt ook de ketting gemonteerd.
http://www.daniel-fotografie.nl/opbouw15.jpg
Plaats nu de wielen in het frame om de remmen en derailleurs af te stellen.
Trek de kabel zo strak mogelijk aan en zet hem vast. Je kan nu de remmen min of meer richten en definitief vastzetten. Wellicht zul je ze straks nog een keer iets moeten finetunen zodat de velg netjes in het midden tussen de remblokken zit.
Als de wielen zijn geplaatst en je voor de eerste keer de remgrepen hebt ingeknepen moet je de kabel nogmaals aanspannen. De remkabel (zowel binnen als buiten) moet zich eerst even “zetten”. Dit aanspannen doe je niet met de stelschroefjes, maar gewoon nog met de bevestiging van de kabel aan de rem. De stelschroefjes zijn slechts voor de finishing touch.
Bij de derailleurs geldt hetzelfde. Aanspannen, vastzetten en naspannen.
Het afstellen van de derailleurs staat zo enorm goed omschreven in het instructieboek, heeft weinig nut om dat hier toe te lichten. Belangrijk punt van aandacht is het afstellen van de begrenzing van (m.n.) de achterderailleur. Als deze te ver terug kan schakelen kan hij in de spaken vliegen met alle nare gevolgen van dien!!
Als alles werkt ben je toe aan het rotste klusje van het geheel: wikkelen van het stuurtape.
http://www.daniel-fotografie.nl/opbouw16.jpg
Let er op dat je een stukje tape aanbrengt onder de shifter, dat maakt het wikkelen rond de handgreep een stuk makkelijker. Vaak zitten er ook 2 losse stukjes tape in de verpakking voor dat doel.
En dan eindelijk………. KLAAR!!!!!
http://www.daniel-fotografie.nl/pinachorus.jpg