Verslag Ride For The Cure

Topic gesloten, alleen lezen

3 berichten

door: Alwin op 2023-08-18 00:20:53

Edwin van der Pasch reed in de Vogezen een driedaagse tocht voor het goede doel. Hieronder zijn verslag:

Verslag Dag 1, Ride for the Cure

Vrijdag 28 juli heel vroeg in de ochtend word ik wakker vóór de wekker, door de regen die op het dak van de caravan tikt.
Maar goed, we gaan ervoor. Alles voor het goede doel: THINK PINK.
Het is 1 uur rijden vanaf de camping naar start-finish op Le Markstein. Onderweg met de auto (vanaf 1000m hoogte) beland ik in zeer dichte mist. OEPS: “hier moet ik direct na de start ook fietsen”. In een aangepast tempo toch veilig aangekomen bij Hotel Wolf, waar de start-finish is. Binnen mij gemeld en het THINK PINK wielershirt in ontvangst genomen. Fiets geprepareerd met spatbord en verlichting voor en achter. Nog snel even 2 hoeken van een plastic zak geknipt om deze over mijn tenen in de schoenen te doen. Dit helpt goed tegen koude voeten. (shoe covers thuis in Nederland laten liggen)
Bij de start bleken er toch nog meer mensen mee te doen aan het fiets evenement dan ik had verwacht. De verhouding mannen/vrouwen was ongeveer 50/50. Snap ik wel met dit goede doel. De vrouwen staan nog flink te keuvelen net voor vertrek. Als we allemaal rustig vertrokken zijn laten wij (mannen) die keuvelende vrouwen snel achter ons. De eerste 21 km is over Route des Crétes (boven over een bergkam op 1100 á 1200 m hoogte). Normaal zie je daar schitterende vergezichten. Maar door de mist is er weinig te zien. Je hoort wel af en toe een koebel klingelen. Gelukkig is de mist niet meer zo hevig als vanmorgen met de auto. Na 21 km duiken we de afdaling in, dit is een deel van Col de la Schlucht. De weg is nat en het water spat wat op van het wegdek. Dus nog even voorzichtig dalen. Om het meer van Longemer heen en hier is de 1e klim van de dag. Een onbekende, Col des Feignes. Daarna afdalen naar La Bresse, waar onze pauze plaats is opgesteld. Alles prima verzorgd door SportEvents die deze 3 daagse toertocht organiseert. Er was veel keus aan energierepen, fruit, koek & cake, drinken. Er werden zelfs ter plaatse sandwiches voor je gemaakt als je dat wilde.
https://cycle2day.nl/CK/image/2023/08/Foto1.jpg">

https://cycle2day.nl/CK/image/2023/08/Foto2.jpg">

Gelijk na de pauze volgde de 2e klim, Col de Bramont. Deze diende als opwarmer voor het slotstuk van deze dag. Namelijk; Le Markstein, een klim van 14,2 km lang. Boven aangekomen wachtte ons een warm welkom door de organisatie. Plus weer een goed verzorgde eindbevoorrading met hersteldrank van Etixx.
Al met al een schitterende dag gefietst en veel geluk gehad met het weer. Want op de camping in Corcieux heeft het vanaf 11:00 de hele dag geregend.

Verslag Dag 2, Ride for the Cure

Zaterdag 29 juli, de dag van rustig aan doen want morgen komt de hele zware slotdag. Plus dat we vanmiddag na het fietsen moeten verplaatsen van de camping naar een B&B, 50km verderop in de Vogezen.
Net als gisteren wordt ik wéér wakker voor de wekker gaat. Alleen nu van een hevige regenbui die klettert op de caravan. De autorit naar start-finish is een stuk zwaarder als gisteren. De laatste 21km slingerend over de bergkam regent het flink en is er weer dichte mist. Deze combinatie maakt dat het een vermoeide autorit was naar de start. Boven bij start-finish was het een drukte van jewelste. Vandaag was immers de Trail Marathon (lange afstand wedstrijd loop over ruig terrein) waar zo’n 700 deelnemers aan mee doen. Er was dus geen parkeerplaats meer te vinden. Dan maar wat verder weg parkeren en met de fiets naar de start. Omdat ik vrij vroeg was heb ik daar de start bekeken van de 22km Trail Marathon. De echte bikkels waren vanmorgen om 05:00 al gestart voor 80km rennen.
Onze start 09:30 was volledig in de mist (zie foto), maar gelukkig was het inmiddels droog. Het wegdek van de 1e afdaling (D430) waar we meteen in doken was wel nog zeer nat. Maar dit is een brede goed geasfalteerde weg, dus had ik daar niet zo veel last van en liet ik mijn fiets lekker met een flink tempo naar beneden rollen.
https://cycle2day.nl/CK/image/2023/08/Foto3.jpg">

Helemaal beneden aangekomen was het een heel klein stukje vlakke weg en daarna begonnen we meteen aan de 1e klim; het onderste gedeelte van de beklimming naar de Grand Ballon. Dit deel loopt volledig door een dicht bebost gebied. Na 15 km flink klimmen arriveerden we bij de pauzeplaats, waar we later nog een keer pauze hebben. Goed gegeten en weer een afdalen. De zon liet zich regelmatig zien deze middag. Beneden aangekomen kregen we eerst een stuk van 12km vals plat. Met ongeveer 2 a 3 % omhoog, dat is absoluut niet mijn ding. Maar goed, het hoort er allemaal bij. De klim daarna 8 km (om weer terug te komen bij de pauzeplaats) viel mij heel zwaar. Het was afzien voor mij. Gelukkig was daar eindelijk de pauze….. Even bijtanken en dan het bovenste gedeelte van de beklimming naar de Grand Ballon. Nog 8 km naar de top. Bij de pauze heb ik maar voor mijzelf besloten om dat laatste stuk wat rustiger te doen, een hartslagzone lager. Zo gezegd zo gedaan. En nog viel dat laatste stuk zwaar. De laatste 3 km voor de top begon de harde wind hier boven ook nog parten te spelen. Uiteindelijk toch boven aangekomen. Wat heb ik afgezien. Boven even een foto-moment met het bord Le Grand Ballon 1325m. En weer verder terug naar Markstein; een korte afdaling, een stuk vlakke weg en een klein stukje weer omhoog. In die korte afdaling had ik veel last van de harde wind die er nog steeds stond. Ik moest mijn stuur goed stevig vasthouden. Het was gelukkig maar een klein stukje. Bij de finish aangekomen was ik helemaal klaar!! Flink afgezien. Het was denk ik mijn dag niet vandaag. De titel op Strava werd dan ook: “Afzien op de Grand Ballon”.

https://cycle2day.nl/CK/image/2023/08/Foto4.jpg">
https://cycle2day.nl/CK/image/2023/08/Foto5.jpg">

Verslag Dag 3, Ride for the Cure

Zondag 30 juli, inmiddels verbleven we in een B&B in Saint-Amarin. En omdat de route van vandaag ons op 9 vlakke km’s na van ons B&B adres naderd, besloten om vanaf daar met de fiets te starten en niet eerst met de auto naar boven te rijden. Bijkomend voordeel is dat dan Hanneke de hele dag over de auto kan beschikken. En de rest niet de hele dag aan het B&B verblijf gekluisterd zitten.
Zo gezegd zo gedaan. Ik sluit aan bij een enkele fietsers waar ik de afgelopen dagen ook bij gefietst heb. Zij hebben net de 1e afdaling vanaf Markstein gehad. En we beginnen nu samen aan de 1e klim van de dag; Col d’ Oderen. Al snel laat ik het groepje gaan, waarmee ik aan deze klim begon. Ik kies mijn eigen tempo, want de dag duurt nog heel lang. Kort na de 1e volgt de 2e klim, Col de la Croix des Moinats. Het is een bergwegje vol geschilderd met namen en aanmoedigingen voor Thibaut Pinot, de lokale held hier in de Vogezen. Hij gaat stoppen met wielrennen en reed vorige week hier zijn laatste Tour du France. Door al die teksten en namen op het wegdek, proef je de ambiance van vorige week. Want zaterdag 22 juli reed hier de Tour du France. En wij gaan vandaag met onze route exact over de route van de één na laatste etappe!!!
https://cycle2day.nl/CK/image/2023/08/Foto6.jpg">
Boven bij de klim van de Croix is het pauze, daar ontmoet ik ene Marcel, een Nederlandstalige Belg en ook deelnemer aan Ride for the Cure. We besluiten om samen een volgend stuk verder te fietsen. Op de een of andere manier klikt het meteen goed tussen ons tweeën. We passen beiden ons tempo aan, zodat we samen kunnen buurten met elkaar. Delen van ons levensverhaal worden zelfs gedeeld met elkaar. Via een paar kleinere en minder bekende klimmetjes komen we op Col de la Schlucht. We zijn bijna boven en het begint heel lichtjes te regen. Boven op de top stoppen we kort om de regenjas aan te trekken, want de Schlucht is de langste afdaling vandaag (17km). Een mooie brede weg met zeer goed asfalt. En dat het nog steeds regent, vergeet ik gewoon omdat hij zo lekker afdaalt. Als ik beneden ben wacht ik even op Marcel. Hij had zijn snelheid wel wat meer aangepast in de afdaling i.v.m. de regen. Samen fietsen we verder en het is inmiddels droog geworden. Ook de weg is hier alweer droog, het zonnetje laat zich alweer zien. Ho ho, ik voel wat, een lekke achterband. Even verwisselen. Ik controleer de buitenband ontzettend goed op eventuele steentjes of andere scherpen voorwerpen, maar vind helemaal niet wat de aanleiding had kunnen geven voor een lekke binnenband. Ik zal wel te veel van mijn banden hebben gevraagd in de afdaling van de Schlucht……. Wij rijden Munster uit en beginnen aan de beklimming van de Petit Ballon. Een 9,5 km smal weggetje waar bijna geen auto verkeer op zit. Komt goed uit, kunnen we gemakkelijk naast elkaar fietsen om te buurten. Boven op de top is de 2e pauze, er staat een fris windje. We maken nog een gezamenlijke foto om het onvergetelijk te maken. En dan nemen we afscheid van elkaar, want Marcel draait na de afdaling van de Petit Ballon af, terug naar zijn verblijf. (Hij is net als ik op een ander punt als het start-/finishpunt begonnen vanmorgen) Marcel bedankt, het was zeer plezant om samen te fietsen. En ga zo door, pluk de dag.
https://cycle2day.nl/CK/image/2023/08/Foto7.jpg">

Het wegdek van de afdaling Col du Petit Ballon is vrij slecht, dus rij ik op mijn gemak naar beneden. Beneden even wat vocht aftappen en dan beginnen aan de laatste klim Col du Platzerwasel. Bij deze laatste klim mag het tempo wat hoger, ik heb tenslotte bijna de hele dag al gemakkelijk gereden. Dus 1 hartslagzone hoger, een lekker tempo. Op de klim haalde ik daarom ook deelnemers in waar ik de vorige dagen bij in de buurt reed. Zo finishte ik met een heerlijk gevoel boven op La Markstein. Kijk daar nou!!! Daar zitten mijn trouwe supporters op mij te wachten. Dat had ik niet verwacht. Heel fijn om de eerste ervaringen van dit avontuur met hen te delen.
https://cycle2day.nl/CK/image/2023/08/Foto8.jpg">

https://cycle2day.nl/CK/image/2023/08/Foto9.jpg">

Voor de Pasta Party moet ik een klein stukje terug fietsen naar de Auberge Le Steinlebach. Daar hangt een gezellige sfeer onder de reeds gefinishte deelnemers. Nog ff een praatje gehouden met de organisatie van het evenement en ook met de mensen van de organisatie achter het goede doel. Zo nu kon ik met een voldaan gevoel terug fietsen naar ons B&B appartement.
Conclusie: Voor mij was het een schitterde onvergetelijk 3 daags avontuur.
Pluspunten evenement:
- Schitterde laagdrempelig 3 daags evenement.
- In geweldige mooie fiets omgeving.
- Veel onbekende en bijna alle bekende Cols van de Vogezen verwerkt in de routes.
- Proeven aan de wielerhistorie van de Vogezen en de ambiance van de Tour du France.
- Geen Cyclo, maar een Toertocht.
- Goede organisatie door Sport Events (Passion for Sports).
- Eventueel mogelijk voor Goede Doel, maar zeker niet verplicht.

Alwin

door: Proeme op 2023-08-18 09:13:30

mooi verslag Edwin! Leuk om te lezen

en mooie prestatie :oke:

Proeme

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging