30 juli: Gouden Pijl Emmen
door: Proeme op 2023-07-10 23:52:20
Ik heb de Gouden Pijl in Emmen in mijn agenda gezet. 30 juli vanaf Emmen. 125km.
Wie heeft er zin om mee te gaan? Geen TGV-tempo
15 berichten
Ik heb de Gouden Pijl in Emmen in mijn agenda gezet. 30 juli vanaf Emmen. 125km.
Wie heeft er zin om mee te gaan? Geen TGV-tempo
Als jij nog een verjaardag hebt geldt dat voor jou ook gok ik?
En je kunt starten vanaf 8.00, dus...
Maar ik ga liever met CTWT'ers rijden zonder dat rondje dan in mijn eentje met dat rondje. Ik ben dus flexibel.
Begin van de tocht gaat door Wildlands. Toch mooi dat je even langs de leeuwen rijdt (nou ja, loopt, want die houten brug mochten we niet fietsen). Wel jammer dat de zebra's en giraffes nog niet uit hun hok waren, want we reden ook vlak langs hun gebied. Maarja, niks te zien dus. Maar wel tof en origineel om een tocht zo te beginnen.
En daarna begon de tocht echt. Eerste stuk aangehaakt bij een groepje wat me net te hard ging, dus hen laten rijden en daarna heerlijk gereden met een groepje van 3 mannen. Snelheid lag een aardig stuk hoger dan wat ik in mijn eentje fiets, maar het voelde goed. Helaas gingen die bij de routesplitsing de kortere afstand doen. Dan maar alleen verder. Tegen de wind in... komen er ineens 2 mensen tussen de bomen vandaan. Vader en dochter. Hadden blijkbaar even stilgestaan en gingen nu weer verder. Kon ik mooi aanhaken. Perfecte timing.
En eigenlijk ben ik de rest van de dag met hen blijven fietsen. Mooi voordeel: dochter ging net zo vierkant door de bochten als ik. Dus vader wachtte elke keer op haar, en dus ook op mij, en daardoor hoefde ik niet na elke bocht weer flink aan te zetten om bij te komen...
En verder hield vader het tempo hoog en konden we met ons drieën een leuke waaier vormen.
VAM-berg moesten we helaas links laten liggen. We kwamen er wel langs, maar ze zijn daar de boel opnieuw aan het aanleggen (afdaling veiliger maken en er komt een nieuwe, hogere, klim bij) voor het EK wielrennen. Dus we konden er niet op.
Helaas ging het na zo'n 80km regenen. Een bui van provincietocht-achtige proporties. Gelukkig had ik armstukken bij me (eerste uur was dat prettig). Die worden natuurlijk ook nat, maar was toch een stukje warmer dan natte blote armen in de wind. Vader en dochter hadden geen andere kleding. Dochter werd echt koud. Dus er zat maar 1 ding op: hard doortrappen om weer warm te worden.
Warm worden lukte niet. Toen dochter wat moest eten kon ze dat niet meer fietsend. Ik ben nog even bij ze gestopt om te vragen of ze mijn armstukken wilde lenen. Die waren inmiddels wel nat natuurlijk, maar dan had ze tenminste geen blote armen meer in de wind. Hoefde niet. Toen ben ik maar doorgereden, stilstaan word je koud van.
Ondertussen dachten we dat we de regen gehad hadden, maar er kwam doodleuk nog een nieuwe bui. Die hield op vlak voor de Muur van Emmen. Dacht ik. Maar op het steilste stuk van de Muur kwam het weer met bakken uit de hemel. Provincietocht-achtige proporties was opnieuw wel de jusite omschrijving.
Energie om omhoog te knallen had ik niet meer. Ventoux-tactiek: lichtste verzet, rustig trappen, kom vanzelf boven. Dat klopte. In tegenstelling tot zeker 2 anderen die stil stonden op die Muur. Dat was niet uit luxe, in die hoosbui wilde je echt niet stil gaan staan.
Laatste 10km reed ik in mijn eentje. Pas toen ik bij het parcours van het criterium aan kwam werd het droog. De zon brak door en het was ook meteen te warm voor die armstukken. Uit die zooi. Helaas mocht ik geen rondje over het parcours meer maken. Tot 13:30 kun je er op, hadden ze gezegd. Maar om 13:10 werd ik al tegen gehouden. Ik mocht nog wel over de stoep er omheen van die verkeersregelaar. Ja, laat maar zitten.
Omgekleed, goodie bag gehaald. Helaas was er alleen koffie bij de finish. Niks te eten en de thee was al op. Onderweg was er over de verzorging echt niets te klagen, dat was goed op orde. Bij de finish viel dus nogal tegen.
Was nog van plan om te blijven kijken bij het criterium, maar vanwege al die regen wilde ik maar 1 ding: douchen! Dus ben ik in de auto gestapt naar huis en kijk ik nu terug op een (ondanks de regen) heerlijke fietsdag.
Registeer als vriend van de vereniging |