Gran Fondo Santini Stelvio 2021

Topic gesloten, alleen lezen

24 berichten

door: ascolnago op 2021-09-24 09:47:49

Gran Fondo Santini Stelvio

Zoals elk jaar probeer ik een cyclo/gran fondo te kiezen als hoofddoel van mijn fietsseizoen, eigenlijk stond de Sportful dolomiti race op het programma, maar ja de afgelasting van de rondreis door CTWT, onzekerheid over het doorgaan, wanneer zou italie op een gele covid status gaan en drukte op het werk zorgde ervoor dat ik uiteindelijk koos om niet naar Italië af te reizen.
Maar door de gebeurtenissen met mijn moeder en andere vervellende ellende in mijn privéleven, zorgde de trainingen op de tacx/zwift en op de weg, voor een dusdanige afleiding, wat mij er in deze periode best wel door heen sleepte.
In juli toch een dilemma doelloos blijven trainen/fietsen of toch nog een doel gaan stellen, op cycloworld kwam ik een cyclo tegen die normaal gesproken in juni georganiseerd word, maar uitgesteld en verplaatst naar september.
De Gran Fondo Santini Stelvio wordt voor de 9e keer georganiseerd en gaat over de beklimmingen (voormij onbekende)Teglio, en de beruchte Mortirolo en de finish op de top van de Stelvio. Mortirolo en Stevio zijn natuurlijk beroemde beklimmingen uit de Giro dÍtalia.

Pas weken nadat ik me had ingeschreven ging ik pas goed kijken naar het profiel, oepsss dacht ik dit echt een serieus zwaar parkoers, eerst 45 km vals plat naar beneden dan Teglio, na deze afdaling is het eigenlijk alleen maar omhoog rijden, als tussendoortje de Mortirolo en ook nog een tijdslimiet in Bormio, om af te sluiten met de Stelvio.

Tegenvaller:

In de dagen voor de cyclo verken ik de route, de eerste dag op naar Teglio, vals plat naar beneden, toen ik bij, Teglio naar boven reed, kwam de tegenvaller ook hier regelmatig stukken van 12-16% stijging, iets wat ik uit ervaring weet slecht verteer, het plan (beklimming Teglio in 30 minuten) wat ik had kan in de ijskast pfff, het stuk terug naar Bormio viel me ook zwaar (de pijlen van de tocht hingen al langs de weg, kon dus mooi makkelijk de route volgen). De tweede dag de Mortirolo gedaan en het stuk naar Bormio ging al beter dan de dag ervoor. Op de derde dag wou ik Stelvio doen en naar het stuwmeer van Cancano, echter na een paar km Stelvio merkte ik al dat ik een offday had, 8 km onder de top kreeg ik tijdens het klimmen ook koude rillingen en ben ik omgekeerd naar mijn hotelkamer, het zou toch niet dat ik ziek ga worden?

De grote dag, de dag van het grote gevecht :

Met mondkapje op het startvak in, dit was 1 van de COVID-maatregelen die de organisatie had getroffen, er zat er 1 bij het startpakket. Ik had uitgerekend als ik ergens rond het gemiddelde van 17,5 km/h rijden dan zou ik de tijdslimiet moeten kunnen halen, wist alleen niet exact waar de mat zou liggen.
Plan van aanpak was eerste stuk tot het begin van Teglio mee met de startgroep en daar vol voor gaan in de eerste 45 km, groep rijden is niet echt mijn ding, aangezien ik meestal solo rij.
Om 7:00 uur het startschot op hetzelfde moment start ik mijn garmin fietscomputer, om 7:08 mag mijn startgroep van start, vanaf km 1 gaat het in een razend tempo Bormio uit continu tussen 40-50 km/h, continu hik ik op twee gedachten dit kost te veel energie voor mij omdat ik dit niet ben gewend, de andere gedachte zo snel mogelijk naar het begin van de eerste klim in Bianzone, daar kom ik aan met 37,6 km/h gemiddeld, echt! dacht nog en dat incl. 8 min. wachttijd, de eerste echte lange klim op, ik weet wat er komen gaat, maar de steile stukken boven 10% kosten me echt veel moeite merk ik, ai ai ai en dan moet die steile Mortirolo nog komen maalde het door mijn hoofd, boven op de top van Teglio, druk ik de laptime knop in, 3 minuten sneller als eerder deze week, ik dacht prima, ook de gemiddelde snelheid is prima nog tegen de 25 gemiddeld, snel een reepje naar binnenwerken en afdalen en verder. Na de afdaling zit er voor de Mortirolo nog een onbekende klim van een aantal km-ers, waar ik gelukkig in een mooi groepje beland en zo komen we bij de verzorgingspost onderaan de Mortirolo, even is er paniek bij mij, als blijkt dat ik afgelopen week de verkeerde kant van de Mortirolo heb verkent, maar als ik op de klok kijk, denk ik, ik ben mooi op tijd. De Mortirolo kan ik kort over zijn 11 km lang continu zie ik waarden 11-12-14-15-16% stijgingspercentage, en vlak onder de top stukken van boven de 20%, man man man dit heeft toch niets met fietsen en klimmen te maken, vechten voor elke meter met 4-6 km/h, na een gevecht van meer dan 2 uur kom ik ongeveer 12:15 uur best wel gesloopt al op de top, ik kijk op mijn teller 17,4 km/h gemiddeld, op zich geen man over boord, afdalen en dan vals plat omhoog naar Bormio, na een lastige steile technische afdaling bij de verzorgingspost snel bidons vullen, wat eten gepakt en weer door, nog 25 km vals plat voor de tijdslimiet, in Bormio zelf is ook weer een verzorgingspost, snel de bidons vullen en door, uiteindelijk 3 minuten voor de tijdslimiet passeer ik de mat, nog 21 km omhoog voor de Stelvio te gaan, vanaf het begin merk je dat het eigenlijk op is, weinig power meer in de benen, vlak voor me zie ik ook een Italiaan rijden, ik probeer in mijn eigen tempo richting zijn achterwiel te rijden, ook hij rijd niet meer normaal omhoog, na twee km klimmen op de stelvio, schreeuwt hij “basta” en maakt een gebaar over en uit, draait de fiets en gaat naar beneden. Even schiet het in mijn gedachten, waarom? Zou je doorrijden? Je eigen lichaam is ook op en moe gestreden, maar nee niet aan denken doorgaan, verstand op nul en blik op oneindig, dit is je hoofddoel, we hebben de tijdslimiet, alleen de bezemwagen voor blijven. Met nog 15 km te gaan hoor ik ineens een diesel achter me, ik kijk om, jahoor daar is die weer de bezemwagen, laatste in koers, de anderen achter mij zijn uit koers, even later komt het busje naast mij rijden, vragen of alles goed is, ik steek mijn duim op en rijd verder, maar ja niet prettig als er constant een diesel in hoog toeren achter je blijft hangen het irriteert. In de verte zie ik weer twee deelnemers langs de weg staan, de bezemwagen stopt en ik heb even rust. En zo tellen heel langzaam de de kilometers weg, 7 km onder de top, nog een verzorgingspost ik kan even wat eten pakken en wat te drinken, maar vooral mijn rug en benen strekken. Met nog 3 km te gaan komt het laatste steile gedeelte, ik haal weer een deelnemer in, probeer te blijven focussen, na een haarspeld bocht kan ik een plateau naar beneden kijken, daar rijd nu dus de laatste deelnemer, we gaan de laatste km in, waar ik heen moet is goed zichtbaar, heel langzaam komen we er, na de laatste bocht zie ik de finishboog, met balde vuist ga ik over de finish, daar komen de emoties ook los, wat een prestatie al zeg ik het van me zelf, in een mentaal moeilijk jaar en !!!Mam deze is speciaal voor jou!!!, jij vecht alle dagen tegen je beperkingen, ik heb dat deze dag gedaan.

Deze cyclo staat naast de natte Oetztaler 2013, hoog op mijn lijstje van de blijvende herinneringen.

Deze Granfondo doet weinig onder voor de La marmotte alpes, dolomietenmarathon, etc., goede verzorging onderweg ook voor de laatste, een fantastische omgeving waar je in de week vooraf prachtige routes

ascolnago

door: Ronald op 2021-09-24 10:13:53

:oke: :oke: :oke: :oke:

Ronald

door: Rob T op 2021-09-24 10:41:06

Geweldig. Altijd zo veel bewondering voor je doorzettingsvermogen. :oke: :oke: :oke:

Rob T

door: DeRosa op 2021-09-24 11:04:00

Grandissimo!

DeRosa

door: Pino op 2021-09-24 12:28:47

Heel fraai!
Gefeliciteerd :oke: :oke: :oke:

Pino

door: Proeme op 2021-09-24 12:58:03

Respect. Sowieso al, maar zeker met de extra emotie erbij. Mooi gedaan. Gefeliciteerd.

Proeme

door: Alexander op 2021-09-24 16:04:14

Knappe prestatie! En leuk die aandacht als (één van de) laatste deelnemer(s).

ps. Persoonlijk denk ik dat het tijdsverschil tussen grote groep, kleine groep of alleen niet altijd opweegt tegen de extra inspanning die je moet leveren.

Alexander

door: who cares op 2021-09-24 20:05:09

Gefeliciteerd met het hele gevecht tijdens en voor de uitdaging die je tot het einde volbracht hebt.

Chapeau of 10 :oke: .

who cares

door: ascolnago op 2021-09-25 09:56:46

[=Alexander post_id=501287 time=1632492254 user_id=64] ps. Persoonlijk denk ik dat het tijdsverschil tussen grote groep, kleine groep of alleen niet altijd opweegt tegen de extra inspanning die je moet leveren.
in het eerste gedeelte reed ik met groep ongeveer 30 minuten sneller dan alleen, klim Teglio was ook sneller mede doordat ik wist wat er ging komen door de verkenning, het stuk tot aan Mortirollo ook sneller gereden, op de Mortirolo geen vergelijkingsmateriaal en na de afdaling van de Mortirolo tot Bormio heb ik 5 minuten ingeleverd, volgens mijn inschatting de juiste beslissing gemaakt om de tijdslimiet te halen, dat ik daardoor veel tijd verlies op de slotklim hoorde bij mijn keuze, die ik gemaakt heb.

ascolnago

door: who cares op 2021-09-25 10:22:00

[=ascolnago post_id=501295 time=1632556606 user_id=73]
in het eerste gedeelte reed ik met groep ongeveer 30 minuten sneller dan alleen, klim Teglio was ook sneller mede doordat ik wist wat er ging komen door de verkenning, het stuk tot aan Mortirollo ook sneller gereden, op de Mortirolo geen vergelijkingsmateriaal en na de afdaling van de Mortirolo tot Bormio heb ik 5 minuten ingeleverd, volgens mijn inschatting de juiste beslissing gemaakt om de tijdslimiet te halen, dat ik daardoor veel tijd verlies op de slotklim hoorde bij mijn keuze, die ik gemaakt heb.
Als je de tijdslimiet niet haalt hou je aan de slotklim een andere gevoel over op deze GF. Tijdslimiet halen is het eerste vereiste , de finish de tweede.

who cares

door: MEG op 2021-09-25 17:00:03

Geweldig Arjen. Ongelofelijk hoe je altijd maar blijft doorgaan

MEG

door: Rob T op 2021-09-25 17:25:41

[=ascolnago post_id=501295 time=1632556606 user_id=73]
[=Alexander post_id=501287 time=1632492254 user_id=64] ps. Persoonlijk denk ik dat het tijdsverschil tussen grote groep, kleine groep of alleen niet altijd opweegt tegen de extra inspanning die je moet leveren.
Je hebt helemaal gelijk. Goede keuze gemaakt

Rob T

door: Alwin op 2021-09-27 12:19:29

Weer een hele knappe prestatie Arjen. Mooi verhaal en met de emotionele lading wordt zo'n tocht nog specialer. Klasse dat je dit gehaald hebt!

Alwin

door: Ariën op 2021-09-29 21:57:19

Mooi verhaal Arjen en chapeau voor je inzet. Het lijkt me een zware klim cyclo, met veel steil werk en veel hoogtemeters voor een rit van 150km.

De Stelvio vanuit Bormio ken ik wel, maar van de Mortirolo klim vanuit Tovo had ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord, ik ken alleen de klim vanuit Mazzo (di Valtellina) en de andere kant vanuit Edolo ken ik alleen van de afdalingen in de Giro. Er is er nog één, namelijk de afdaling vanuit Trivigno naar Aprica, die als afdaling in de GF Gavia e Mortirolo zit die ik in 2011 als GF Giordana reed (voorheen GF Marco Pantani), maar dat is in feite niet de Mortirolo klim/afdaling. De Teglio ken ik helemaal niet.

Leuk, ook deze weer in de pocket :oke: :oke:

Ariën

door: Rob T op 2021-09-30 10:39:20

[=Ariën post_id=501354 time=1632945439 user_id=198] Mooi verhaal Arjen en chapeau voor je inzet. Het lijkt me een zware klim cyclo, met veel steil werk en veel hoogtemeters voor een rit van 150km.

De Stelvio vanuit Bormio ken ik wel, maar van de Mortirolo klim vanuit Tovo had ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord, ik ken alleen de klim vanuit Mazzo (di Valtellina) en de andere kant vanuit Edolo ken ik alleen van de afdalingen in de Giro. Er is er nog één, namelijk de afdaling vanuit Trivigno naar Aprica, die als afdaling in de GF Gavia e Mortirolo zit die ik in 2011 als GF Giordana reed (voorheen GF Marco Pantani), maar dat is in feite niet de Mortirolo klim/afdaling. De Teglio ken ik helemaal niet.

Leuk, ook deze weer in de pocket :oke: :oke:
Deze doet niet onder voor de "klassieke" Mortirolo kilm
Vanaf Tovo
https://www.cyclingcols.com/profiles/MortiroloSW.gif">

De "klassieke" vanuit Mazzo
https://www.cyclingcols.com/profiles/MortiroloW.gif">

Rob T

door: Alexander op 2021-09-30 10:43:18

Ik voorzie al 2 rustmomenten :D

Alexander

door: Rob T op 2021-09-30 10:45:15

Nog wat meer info over deze kant van de Mortirolo
https://climbfinder.com/en/climbs/mortirolo-tovo-di-sant-agata#7868

Rob T

door: Ariën op 2021-09-30 16:59:03

[="Rob T" post_id=501360 time=1632991160 user_id=12] Deze doet niet onder voor de "klassieke" Mortirolo kilm
Vanaf Tovo
De "klassieke" vanuit Mazzo
Ik had het inderdaad gezien, met dezelfde bron (cyclingcols). Die vanuit Tovo lijkt me zelfs lastiger, iets langer met (nog) meer steile wand :kots: Alhoewel je daar wel weer een echt rustmoment hebt tijdens de klim en die heb je vanuit Mazzo zeker niet. Al voelde de laatste kilometers in 2011 niet zo zwaar als 9 of 10 procent, omdat het stuk ervoor zo lastig was. Het zal elkaar qua zwaarte niet veel ontlopen.

Op mijn eerste Mortirolo klim vanuit Mazzo viel ik in 2006 gewoon stil. Op een stalen ros met een dubbel 39x28... Amateur :lol: ;-) De wraak kwam in 2011 tijdens de GF Giordana.

Ariën

door: Ariën op 2021-09-30 17:02:06

[="Rob T" post_id=501362 time=1632991515 user_id=12] Nog wat meer info over deze kant van de Mortirolo
Heel herkenbaar stukje over dat weer opstappen. Ik weet niet hoe ik in 2006 uiteindelijk weer ben opgestapt, maar dat was wel even een dingetje inderdaad :lol:

Ariën

door: Alexander op 2021-09-30 17:54:08

De laatste keer dat ik moest afstappen en niet lukte om weer op te stappen was 4 jaar geleden in Indonesië. Toen ben ik 100m afgedaald naar een haarspeldbocht en daar al fietsend omgedraaid.

Alexander

door: Rob T op 2021-10-01 12:59:47

[=Ariën post_id=501365 time=1633014126 user_id=198]
[="Rob T" post_id=501362 time=1632991515 user_id=12] Nog wat meer info over deze kant van de Mortirolo
Heel herkenbaar stukje over dat weer opstappen. Ik weet niet hoe ik in 2006 uiteindelijk weer ben opgestapt, maar dat was wel even een dingetje inderdaad :lol:
Moest bij eerste beklimming Mortirolo vanuit Mazzo ook afstappen. Derailleur stond afgesteld, en dat ga je daar wel merken. opstappen viel idd erg tegen.

Rob T

door: Thierry le Brun op 2021-10-01 14:52:04

[="Rob T" post_id=501378 time=1633085987 user_id=12]

Moest bij eerste beklimming Mortirolo vanuit Mazzo ook afstappen. Derailleur stond afgesteld, en dat ga je daar wel merken. opstappen viel idd erg tegen.
Kun je nagaan als je derailleur niet afgesteld was

Thierry le Brun

door: Rob T op 2021-10-01 14:58:18

[="Thierry le Brun" post_id=501382 time=1633092724 user_id=92]
[="Rob T" post_id=501378 time=1633085987 user_id=12]

Kun je nagaan als je derailleur niet afgesteld was
:lol: :lol: :lol:

Bedoel natuurlijk "Niet goed afgesteld"

Rob T

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging