Info over La Marmotte

Topic gesloten, alleen lezen

39 berichten

Info over La Marmotte

door: wgb op 2018-12-02 15:09:26

Wie schud er twee vragen uit zijn mouw voor mij. Moet iets gaan vertellen en wil wel graag het juiste kwijt.
Hoeveel kilometers wordt geadviseerd te trainen voor de Marmotte en hoeveel kcal je gebruik je die dag.
Of kloppen de getallen die nog in mijn hoofd zitten. Minimaal 4000 km uiteraard beter richting de 8000 en 10.000 calorien voor die dag.

wgb

Info over La Marmotte

door: Sicillian op 2018-12-02 15:59:26

Kcal is afhankelijk van normalized power en tijd. Van de Marmotte van dit jaar heb ik helaas geen power gegevens, maar wel van 2016:

NP: 252watt
Tijd: 6u20
Kcal: ~5.200

10.000kcal lijkt me in ieder geval aan de hoge kant, maar zou voor een persoon van 90-100kilo wel kunnen kloppen. Van teveel factoren afhankelijk dus, als je meer gegevens geeft is het wel te schatten.

Tja en aantal trainingskilometers... dat is maar net wat je wilt. Er zijn mensen die niet trainen en de Marmotte uitrijden :).

Sicillian

Info over La Marmotte

door: wgb op 2018-12-02 19:57:41

Niet slecht 6:20 uur. Goed getraind, toch.
Kcal 5200 is in ieder geval iets.
Het gaat zeg maar om tijdens een presentatie wat mensen een globale indruk te geven wat je minimaal aan training moet doen en een indruk te geven wat je die dag moet eten.

wgb

Info over La Marmotte

door: Sicillian op 2018-12-03 08:00:47

[=wgb post_id=491005 time=1543777061 user_id=4995] Niet slecht 6:20 uur. Goed getraind, toch.
Kcal 5200 is in ieder geval iets.
Het gaat zeg maar om tijdens een presentatie wat mensen een globale indruk te geven wat je minimaal aan training moet doen en een indruk te geven wat je die dag moet eten.
Hoeveel je die dag moet eten staat los van het aantal verbrande kcal. Er zit namelijk een limiet aan wat je lichaam kan opnemen per uur (en geloof me, die limiet moet je ook trainen, want als je dat ineens doet krijg je flinke buikpijn). Dit is een nuttig artikel hierover:
https://etixxsports.com/hoeveel-koolhydraten-moet-ik-innemen-tijdens-een-inspanning/

Sicillian

Info over La Marmotte

door: Jan Willem op 2018-12-03 09:23:21

Ik had altijd minimaal 3000km in m'n hoofd. Maar hangt ook klein beetje van je talent/achtergrond af. En het is fietsen in de bergen, dus (over)gewicht speelt wel een rol. Sowieso is het handig als je een berg op kan fietsen. Dus niet een heuvel opknallen zoals in Limburg en er dan achterkomen dat 10km klimmen toch iets anders is ;-)

Van calorien of Calorien heb ik geen verstand. Ik hou altijd aan 1 ding per uur eten. Dat werkt aardig.

Jan Willem

Info over La Marmotte

door: who cares op 2018-12-03 16:21:39

[="Jan Willem" post_id=491011 time=1543825401 user_id=1038] Ik hou altijd aan 1 ding per uur eten. Dat werkt aardig.
Dat hangt ook af van je gewicht en je verbruik tov wat je 1 ding geeft.

who cares

Info over La Marmotte

door: Jan Willem op 2018-12-03 17:26:29

[="who cares" post_id=491013 time=1543850499 user_id=116]
[="Jan Willem" post_id=491011 time=1543825401 user_id=1038] Ik hou altijd aan 1 ding per uur eten. Dat werkt aardig.
niet helemaal, want je lichaam heeft een max aan wat het op kan nemen per uur. Als je daarbij nog wat sportdrank drinkt zit je daar al redelijk aan. (Snelle Jelles, energierepen e.d hebben veelal ongeveer dezelfde hoeveelheid koolhydraten per 100gr.)

Je moet natuurlijk niet elk uur een rijstwafeltje gaan eten ;-)

Jan Willem

Info over La Marmotte

door: Goudhaantje op 2018-12-03 19:17:03

[=wgb post_id=491002 time=1543759766 user_id=4995] Wie schud er twee vragen uit zijn mouw voor mij. Moet iets gaan vertellen en wil wel graag het juiste kwijt.
Hoeveel kilometers wordt geadviseerd te trainen voor de Marmotte en hoeveel kcal je gebruik je die dag.
Of kloppen de getallen die nog in mijn hoofd zitten. Minimaal 4000 km uiteraard beter richting de 8000 en 10.000 calorien voor die dag.
Waar heb je het voor nodig?

Goudhaantje

Info over La Marmotte

door: wgb op 2018-12-03 20:46:35

Ik moet aan een kleine groep mensen iets laten zien en vertellen over mijn leven (ook fietsleven).
Marmotte speelt daar een rol in. Ik zoek die getallen om geen flauwe kul te vertellen.
Ben me niet aan het voorbereiden ik weet wat het is echter ik moet 25 jaar terug.
Getallen heb ik niet meer en er is nogal wat verandert kwa voeding en training.

wgb

Info over La Marmotte

door: Alexander op 2018-12-03 22:06:38

[="Jan Willem" post_id=491014 time=1543854389 user_id=1038]
[="who cares" post_id=491013 time=1543850499 user_id=116]
niet helemaal, want je lichaam heeft een max aan wat het op kan nemen per uur. Als je daarbij nog wat sportdrank drinkt zit je daar al redelijk aan. (Snelle Jelles, energierepen e.d hebben veelal ongeveer dezelfde hoeveelheid koolhydraten per 100gr.)

Klopt en verder is het erg persoonlijk.

Bij mijzelf heb ik ontdekt dat ik alleen maar langzamer ga fietsen als ik (te)veel tot me neem tijdens zo'n tocht. Tijdens de afgelopen Maratona, wat een beetje vergelijkbaar is met een Marmotte, had ik genoeg aan een stevig ontbijt, een gel vlak voor de start en tussendoor een banaan, 2 gels, 2 repen en de bidons met sportdrank. Omdat de Marmotte iets langer is zal het waarschijnlijk dan een reepje extra worden.
Ik zat na 7,5uur fietsen op 3600kcal, dus zeg eens 480kcal per uur. Volgens de theorie zou ik bij 59kg zo'n 1770kcal kunnen aanvullen. Ongeveer de helft dus van het gebruikte kcal. Als je alles narekent dan klopt hetgeen wat ik tot me genomen heb dus redelijk met het optimale.

Daarnaast is het aantal kms sterk afhankelijk van de kwaliteit er van en wat je uiteindelijke doel is. Voor uitrijden lijkt 3000km voldoende, maar als dat voornamelijk kms zijn bij de plaatselijke toerclub midden in de groep dan zal je dat niet ver brengen.

Alexander

Info over La Marmotte

door: Sicillian op 2018-12-03 22:46:58

[="Jan Willem" post_id=491014 time=1543854389 user_id=1038] niet helemaal, want je lichaam heeft een max aan wat het op kan nemen per uur. Als je daarbij nog wat sportdrank drinkt zit je daar al redelijk aan. (Snelle Jelles, energierepen e.d hebben veelal ongeveer dezelfde hoeveelheid koolhydraten per 100gr.)

Dit valt vies tegen. 90gram koolhydraten per uur is behoorlijk veel kan ik je uit ervaring vertellen en ga je zeker niet reden met een snelle jelle per uur en wat dorstlesser.

Het is ook wel sterk afhankelijk welke sportdrank je neemt. BIj een dorstlesser moet je veel bij eten, bij sportvoeding (drank) minder. Laatstgenoemde luistert weer erg nauw voor je maag, kan je snel last van krijgen. Is wel de nieuwe trend, Sky doet het ook zo, zoveel mogelijk sportvoeding.

Achja, blijft allemaal persoonlijk.

Sicillian

Info over La Marmotte

door: gios op 2018-12-03 22:55:36

[=Sicillian post_id=491018 time=1543873618 user_id=38530]
[="Jan Willem" post_id=491014 time=1543854389 user_id=1038] niet helemaal, want je lichaam heeft een max aan wat het op kan nemen per uur. Als je daarbij nog wat sportdrank drinkt zit je daar al redelijk aan. (Snelle Jelles, energierepen e.d hebben veelal ongeveer dezelfde hoeveelheid koolhydraten per 100gr.)

Dit valt vies tegen. 90gram koolhydraten per uur is behoorlijk veel kan ik je uit ervaring vertellen en ga je zeker niet reden met een snelle jelle per uur en wat dorstlesser.

Het is ook wel sterk afhankelijk welke sportdrank je neemt. BIj een dorstlesser moet je veel bij eten, bij sportvoeding (drank) minder. Laatstgenoemde luistert weer erg nauw voor je maag, kan je snel last van krijgen. Is wel de nieuwe trend, Sky doet het ook zo, zoveel mogelijk sportvoeding.

Puur persoonlijk inderdaad. Ik "moet" tijdens een cyclo of lange duurtraining echt om de 40 minuten eten, anders word ik "flauw". Liefst vast voedsel en geen gelletjes.

gios

Info over La Marmotte

door: Rob T op 2018-12-03 23:01:57

Bij cyclo's vertrek ik altijd met 2 bidons bomvol met sportvoeding.

Rob T

Info over La Marmotte

door: Jan Willem op 2018-12-04 09:06:27

In een snelle jelle of een sportreep zit ca. 50 gram koolhydraten. In 500ml isotone drank zit 30-40 gram koolhydraten. Als je een halve liter per uur drinkt dan zit je dus al op 80-90 gram koolhydraten. En 90 gram is veel. Bij een zware inspanning zijn er veel mensen die dit echt niet trekken.

Jan Willem

Info over La Marmotte

door: GoodRiddance op 2018-12-04 10:19:54

Het is erg persoonlijk:

A. Hoeveel je kunt absorberen
B. Op welke wijze

Generiek gezegd: Als je 90 gram kunt absorberen, lukt dat vaak beter met gels dan met koek.

Vuistregel is ongeveer 2/3e - 1/3e. Ofwel: 2/3e met voeding (gels, bars, etc) en 1/3e met sportdrank.

Dus probeer eerst 40 gram voeding, 20 gram sportdrank. Gaat dat goed, ga dan naar de 60/30. Totdat je persoonlijke max gevonden hebt. Als je die nog niet hebt gevonden, krijg je waarschijnlijk minder binnen dan je zou kunnen en dat is in feite zonde.

En zodra je ongeveer weet wat je max is, ga je op zoek naar de type voeding die voor jou het beste werkt.

Net als veel andere dingen is dit ook een kwestie van proberen, proberen, proberen. En als je het denkt te weten, trek je je conclusies weer in twijfel want het kan a.l.t.i.j.d. beter.

GoodRiddance

Info over La Marmotte

door: NielsH op 2018-12-04 22:57:03

Ik heb door, vermoedelijk, verkeerd eten mijn Marmotte naar de knoppen geholpen dit jaar. Ik ga experimenteren met drinken met uitsluitend electrolyten erin. Geen enkele koolhydraat uit de drank. Bijkomend effect is dat de drank maar een fractie is qua zoetheid t.o.v. sportdrank. Dit vind ik heerlijk. Alle koolhydraten wil ik uit gels gaan halen. Die neem je erg makkelijk in en verlaten je maag weer erg snel. Weinig maag en darmactiviteit en toch energie. Hoeveel gels per uur hangt af van hoeveel je kunt verdragen. Er werd hier gesproken over 90gram. Ik denk dat dit aan de hoge kant, maar erg fijn als het je zonder problemen lukt. Het schijnt ook een samenhang met je lichaamsgewicht te hebben. Google dat maar eens.

NielsH

Info over La Marmotte

door: GoodRiddance op 2018-12-04 23:07:15

Tsja dat is nog een belangrijke tip: je voedingspatroon moet je weten en geprobeerd hebben voordat je ' het' evenement gaat doen.

Dus niet ineens 10 gels naar binnen werken als je dat bij trainingen nooit doet. Dan kan het compleet verkeerd uitpakken.

De een kan alles verdragen, de ander niet. Bovendien is eten tijdens een inspanning ook weer anders dan gezellig thuis op de bank.

Mijn status is dat ik met vast voedsel ongeveer 50 binnen krijg met 20 sportdrank. Totaal: 70. Echter, met gels haal ik de 80 en kan ik 55/25 doen. Daar boven krijg ik nauwelijks nog iets weg en ga ik over op water, indien mogelijk met een klein smaakje.

GoodRiddance

Info over La Marmotte

door: Jan Willem op 2018-12-05 08:31:43

[=GoodRiddance post_id=491028 time=1543961235 user_id=12001] Tsja dat is nog een belangrijke tip: je voedingspatroon moet je weten en geprobeerd hebben voordat je ' het' evenement gaat doen.

Dus niet ineens 10 gels naar binnen werken als je dat bij trainingen nooit doet. Dan kan het compleet verkeerd uitpakken.

De een kan alles verdragen, de ander niet. Bovendien is eten tijdens een inspanning ook weer anders dan gezellig thuis op de bank.
+1 zeker bij een cyclo waar je wat nerveus bent, jezelf net wat verder pusht en het ook nog eens warm kan zijn. Anders :kots:

Er is trouwens ook smaakloze sportdrank. En je kan natuurlijk ook makkelijk je drank zelf maken. Dan kan je elke smaak toevoegen die je wilt.

Jan Willem

Info over La Marmotte

door: Alexander op 2018-12-05 10:37:42

Zelf heb ik wat zitten experimenteren en ben er achter gekomen dat ik baat heb bij weinig vast eten en juist voornamelijk energie uit gels en sportdrank. De tip van NielsH ga ik zeker eens proberen met een drank zonder kcal maar in plaats daar van een extra gel.

Qua vast voedsel beperk ik me tot luchtige repen enkel om het gevoel van een lege maag te onderdrukken. Bij mij vallen de volgende repen goed in de smaak en op de maag.

https://www.mantel.com/born-bitesize-chocolade-box?r=L2Jvcm4jc3RhcnQxOA==
https://www.mantel.com/enervit-competition-bar-orange-glutenfree?r=L2xpc3QvJmJyYW5kW109MTM1Nj9xPWxpc3QvJmJyYW5kW109MTM1NiZhdXRvY29tcGxldGU9MSZjYXRlZ29yeT0xNjYjc3RhcnQ2

Alexander

Info over La Marmotte

door: who cares op 2018-12-05 17:03:30

Ik zou het iig zo lang mogelijk op je eigen repen , gels en sport- of energiedrank houden. Mocht je echt je voorraad op hebben dan maar voor het aangebodene gaan.

Het weer , dan zul je je moeten aanpassen . Het vocht aanvullen zal dan ook een factor worden. Dat kun je ook niet te veel tot je nemen.

who cares

Info over La Marmotte

door: Julle op 2018-12-07 09:28:56

Sinds de zomer ben ik bij serieuze trainingen en/of wedstrijden overgestapt op Maurten. Hiermee kun je meer koolhydraten tot je nemen omdat het -ingekapseld in hydrogels- pas vrij komt in je dunne darm. Het voorkomt bij mij in ieder geval de bekende maagproblemen. Ben hier zeer over te spreken. Ook heb ik minder vast voedsel nodig. Heb absoluut geen aandelen in Maurten maar het is voor dit soort cyclo's de moeite waard dit product uit te proberen. Okay, het is wel wat prijzig maar het biedt (voor mij althans) zoveel voordeel ten opzichte van de andere sportdranken en gels. Gewoon proberen dan weet je het.

Succes

Julle

Info over La Marmotte

door: wgb op 2018-12-08 12:34:01

Iedereen bedankt voor zijn bijdrage.
Een antwoord gedistelleerd, richting de 5000 km stevig trainen, nog uit eigen ervaring, je moet een paar uur alleen kunnen fietsen rondom de 30/33 per/uur. Sneller wordt het berg op een stuk gemakkelijker.
Voeding kan je wat concreter maken. Bruine boterham weegt 35 gram, voedingswaarde is 250 gr/100, 83 k/cal per boterham. Een bruine boterham per uur moet een gevoel geven. Dat dat niet gaat lukken lijkt me duidelijk.

wgb

Info over La Marmotte

door: gios op 2018-12-09 00:07:40

[=wgb post_id=491066 time=1544268841 user_id=4995] Iedereen bedankt voor zijn bijdrage.
Een antwoord gedistelleerd, richting de 5000 km stevig trainen, nog uit eigen ervaring, je moet een paar uur alleen kunnen fietsen rondom de 30/33 per/uur. Sneller wordt het berg op een stuk gemakkelijker.
Voeding kan je wat concreter maken. Bruine boterham weegt 35 gram, voedingswaarde is 250 gr/100, 83 k/cal per boterham. Een bruine boterham per uur moet een gevoel geven. Dat dat niet gaat lukken lijkt me duidelijk.
Iemand die 150kg weegt zou zomaar een paar uur 33km/h kunnen rijden. Bergop wordt het dan nog steeds een kwelling...

gios

Info over La Marmotte

door: WimL op 2018-12-09 09:16:22

[=wgb post_id=491066 time=1544268841 user_id=4995] Bruine boterham weegt 35 gram, voedingswaarde is 250 gr/100, 83 k/cal per boterham. Een bruine boterham per uur moet een gevoel geven. Dat dat niet gaat lukken lijkt me duidelijk.
Volgens mij beweert Jan Janssen nog steeds dat ie de tour won op een bruine boterham, dus.....

WimL

Info over La Marmotte

door: who cares op 2018-12-09 10:00:22

[=WimL post_id=491073 time=1544343382 user_id=40437]

Volgens mij beweert Jan Janssen nog steeds dat ie de tour won op een bruine boterham, dus.....
Hij heeft nooit gezegd wat ie op die boterham deed.

who cares

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging