416 berichten ...
Dank voor deze uitgebreide analyse. Ik heb het rondje wat ik regelmatig gefietst heb uitgetekend in Strava en het basisrondje Holterberg komt uit op 80km. Ik heb ook regelmatig extra heen en weer gereden en dan komt er 2x10km bij en dan zit je op 100km en ook regelmatig helemaal heen en weer dezelfde route terug en dan zit het op 90km. Dus mijn plafond zit ergens op T=100. Vanaf registratie in 2008 kan ik denk ik wel zeker 30 ritten bijschrijven van >90km. De kans is dus groot dat het nu 90<=T<=100 is en de kans is ook groot dat het niet meer hoger zal worden.[=Wombcat post_id=489312 time=1537556371 user_id=1030]
Volgens mij heb je dit een aantal jaar geleden ook al eens aangegeven. Stappenplan om tot een redelijk betrouwbare schatting van je T te komen:[=Alexander post_id=489266 time=1537454006 user_id=64]
Ik ben zoals bekend van de cijfertjes maar persoonlijk heb ik helemaal niets met het toerfietsgetal. Het is namelijk erg afhankelijk van hoe hard je fietst, of je vaak in een groep rijdt, of je veel vrije tijd hebt enz. Daarnaast heb ik een verleden waarbij ik veel gefietst heb, maar ik weet echt niet meer hoeveel ritten ik gemaakt heb van een bepaalde afstand. Uiteraard weet ik nog wel de uitzonderingen, maar dan op 10-20 km nauwkeurig.
ps. Volgens de laatste inzichten is het "Less is More". Als je volgens een (achterliggend) plan fietst cq. traint maak je al minder lange ritten.
1. Ga na op basis van je rittenadministratie wat je T is. Dit is dus op basis van harde cijfers, Hou je b.v. sinds 3 jaar op Strava bij wat je fietst, loop je geregistreerde ritten langs en bepaal de T van die ritten.
2. Bedenk welke ritten je in het verleden hebt gefietst die hoger zijn dan die T. Ritten lager dan de T hoef je niet over na te denken, die tellen nl niet mee. Voorbeeld: op basis van je rittenadministratie is je T x km. Alle ritten van minder dan x km hoef je niet over na te denken. En dat bedenken heb je 10 jaar geleden al gedaan:
Als je een beetje door bent blijven fietsen, dan zou je in de periode van 2008-nu een flink aantal (geregistreerde) tochten rond die afstand hebben gemaakt. Stel op basis van je registratie is je T 110, en heb je nog 15 nodig om tot T 115 te komen. Dan kun je dus veilig aannemen dat je T 115 is. Verder zeggen " heel veel tochten tussen 90 en 115 km" dat je T over die periode maximaal 115 kan zijn. Wil je 'm hoger brengen moet je nu verder gaan fietsen en doen die tochten er niet zoveel toe. Je geeft immers aan dat je voor 2004 maar 8 ritten hebt gemaakt van meer dan 120 km. [=Alexander post_id=164835 time=1222505811 user_id=64]
als ik kijk naar mijn fietsverleden dan weet ik zeker dat ik 4 ritten gereden heb van circa 220km, 1 rit van circa 160km, 2 ritten van circa 120km, heel veel ritten van tussen de 90 en 115km, en in 2004 heb ik er nog 1 staan van 135km. Maar met "heel veel" en 90-115 schiet ik weinig mee op. Zo zou ik dus op 90 of 95 of 100 kunnen staan, en dat maakt nogal een verschil.
Heb je na 2008 wel veel tochten tot 115 km gefietst, maar weinig daarboven, dan hebben je tochten weinig aan je T bijgedragen en ben je aan het plafonneren op 115. Wil je 'm hoger brengen, moet je verder gaan fietsen. Wil je niet verder gaan fietsen, dan wordt je T nooit hoger dan 115.
TL/DR: Wat is je T sinds 2008 (of eerder als je rittenregistratie al wat eerder begint)? Is die T veel lager dan 115, hou dan op naar de zoektocht van je T en ga fietsen om je T omhoog te brengen of constateer dat je het niet interessant vindt.
ps. Ik dacht eerst dat het basisrondje dus 90 km was en heen en weer Holterberg zo'n 25 km.
Ik heb even na moeten denken hoe op deze overtrokken reactie te reageren. Wel vind ik het erg vervelend als je me maar deels quote en essentiële punten uit mij post weglaat. Overigens is het niet de bedoeling om het toerfietsgetal af te kraken maar meer om aan te geven dat een cijferfetisjist zoals ik niets met dit getal heeft.[=Ariën post_id=489309 time=1537549696 user_id=198]
Hier heb ik lang over nagedacht maar OF ik begrijp het nog steeds niet OF het is onzin. Of je nu 25 km/u rijd of 35 km/u maakt niet uit: afstand is afstand. Als je sneller gaat doe je er alleen wat korter over qua tijd. Maar tegelijkertijd moet je juist heel erg kunnen doseren en dan vraag ik me af of het verstandig is om met 35 km/u gemiddeld te beginnen aan een 200+ kilometer tocht. [=Alexander post_id=489266 time=1537454006 user_id=64]
...het toerfietsgetal. Het is namelijk erg afhankelijk van hoe hard je fietst, of je vaak in een groep rijdt...
En het verband tussen al dan niet vaak in een groep rijden en een hoog toerfietsgetal is me ook een raadsel. J kunt beredeneren dat in een groep rijden juist je toerfietsgetal negatief beïnvloed en omgekeerd.
Dit IS onzin. Profs maken in de winter lange dagen en dito kilometers om duurvermogen op te bouwen. Renners als Mathieu van der Poel (die juist in korte wedstrijden uitkomt) trainen ook gewoon 6 tot 8 uur op een dag voor het duurvermogen. Ik geloof dat ik afgelopen winter een tweet las dat hij NA een veldrit nog bijna 200 kilometer training er aan vast had geplakt. Kan ook de vorige winter zijn geweest. [=Alexander post_id=489266 time=1537454006 user_id=64]
ps. Volgens de laatste inzichten is het "Less is More". Als je volgens een (achterliggend) plan fietst cq. traint maak je al minder lange ritten.
Nog een voorbeeld Afgelopen voorjaar reed ik solo een trainingsrit van 220 km in een voor mij prima geschikt duurtempo om dat een uur of 8 te kunnen volhouden. Inderdaad twee dagdelen van huis, maar door zulke ritten word ik sterker en heb ik mede mijn prestatie in de 3LG van dit jaar aan te danken.
En vervolgens: Als je traint voor klassiekers en berg cyclo's (klassiekers zijn per definitie 200+ km en bergcyclo's zijn in mijn geval in uren allemaal lang) dan zul je wel lange duurritten móeten maken.
Dat je niets met het toerfietsgetal hebt is helemaal prima, maar kom dan niet met kul argumenten om het toerfietsgetal af te kraken.
Zelf fiets ik niet op afstand maar op tijd die ik ter beschikking heb. Dat geldt denk ik voor heel veel wielertoeristen. Vanuit een bepaalde duur die je voor ogen hebt volgt een afstand. Zo ga ik uit van een route van ongeveer 70 km als ik zo'n 2,5 uur ter beschikking heb. Fiets je nu met een toerclub dan ga je snel richting de 80 km en fiets je nu bijvoorbeeld mee met de wedrenners dan eindig je na 2,5 uur fietsen al snel met 90-95 km. De afstand die je fietst is hiermee wel degelijk afhankelijk van het feit of je nu alleen fietst of niet. Maar het is ook afhankelijk van hoe snel je alleen fietst, iemand die gemiddeld 25 km/u rijdt over lange ritten zal over het algemeen wat kortere lange ritten hebben dan iemand die 30-35 km/u fietst.
Wat voor een prof geldt hoeft in het algemeen niet voor een wielertoerist te gelden. Wel ben ik het met je eens dat je wat lange duurritten moet maken, maar je hoeft echt niet meer dan 3 tot 4 uur te fietsen om je duurvermogen goed te trainen. Voor zover ik begrepen heb is strak laag in de tempo zone dan het meest effectief en efficiënt. Als je maar 8 tot 10 uur in een week te besteden hebt dan moet je het allemaal zorgvuldig plannen en dan zeker geen ritten van 6 tot 8 uur rijden. Dat soort ritten vragen veel te veel hersteltijd wat dan ten koste gaat van je intensieve trainingen. Vandaar ook de uitspraak "Less is More", met goed tijdmanagement kun je namelijk veel meer halen uit een een beperkt aantal beschikbare uren.
Maar zo is het leven.
Dit topic gaat dus over het toerfietsgetal.
Oftewel train je weinig, dan kan je beter zorgen dat de trainingen die je doet goed zijn (als in hoge intensiteit). Alleen dat hou je niet een heel seizoen vol. Dus tussen periodes van bijv. 8-10 weken in stop je weer een relatief rustig blok.
En als je gewoon fietst dan geldt dit alles niet. Dan ga je gewoon lekker fietsen als je tijd en zin hebt.
En weer terug on topic. Mijn Toerfietsgetal is nu 120 met data die start ergens in 2008. Alles wat ik daarvoor heb gefietst zit er niet bij, want dat weet ik niet. (vanaf 1992 of zo denk ik)
Wat mij betreft een geheel terecht punt. En ik weet niet of 120 nu bewust gekozen is maar ik zie dat een beetje als grens om bepaalde T's te kwalificeren. Een T van hoger dan 120 zul je over het algemeen alleen bereiken met de nodige toewijding. Een T van 145 heb ik de nodige respect voor. Maar dat ik respect voor een T van 145 staat voor mij geheel los van het feit dat ik persoonlijk niets met T heb.[="Rob T" post_id=489446 time=1537871177 user_id=12]
Het leven is soms oneerlijk. Heb je zeeën van tijd dan is een hoger Toerfietsgetal gemakkelijker haalbaar dan wanneer je trainingsrondjes meestal met een uurtje of 3 af moet ronden. De 2 of 3 lange tochten die je dan per jaar fietst gaan je niet snel aan een T van 120 of hoger brengen.
Stel je fietst 2 of 3 lange tochten per jaar en dat doe je over 30 jaar, dan kun je dus richting de 90 gaan. Daarom denk ik dan ook dat heel veel wielertoeristen tussen de 80 en 100 zitten. Alleen de vraag is hoeveel moeite je gedaan hebt om die T te bereiken. Zelf zit ik naar schatting ergens tussen de 90 en 100 en daar zitten ook best wel een aantal behoorlijke ritten tussen, maar iemand die elke week braaf mee rijdt met de wedrenners zal dat na een paar jaar eenvoudig kunnen bereiken.
Een T op basis van TSS lijkt me veel interessanter, ofwel het aantal ritten met een TSS van minimaal T. Daarmee kun je dus zaken als hoe hard je rijdt en of je in een groep rijdt grotendeels uitsluiten en ook in meer of minder mate de beschikbare tijd.
[=Watergeus post_id=493916 time=1563654405 user_id=39440]
Eddington.pdf
Jawel: Heden deel ik u mede dat deze CTWT'er de magische grens van het toerfietsgetal van 200 is gepasseerd! Veel hoger gaat het niet worden. Ik heb nog 55 210km+ ritten nodig op op 210 te komen.
Respect. Die 200 ga ik al nooit halen.
Geweldig Koos [=Watergeus post_id=493916 time=1563654405 user_id=39440]
Eddington.pdf
Jawel: Heden deel ik u mede dat deze CTWT'er de magische grens van het toerfietsgetal van 200 is gepasseerd! Veel hoger gaat het niet worden. Ik heb nog 55 210km+ ritten nodig op op 210 te komen.
Ik hoop ooit ook de 200 te halen, al is dat voor mij een lange horizon-project waar stapje voor stapje aan wordt gewerkt
Dat ik daarna dit seizoen tot dusver nog eens vier ritten maakte boven de 150km, maar nog steeds op een toerfietsgetal van 150 sta, zegt wel iets over de wet van de remmende voorsprong bij het bouwen aan een hoger toerfietsgetal. Ik heb nu eenmaal behoorlijk veel ritten van rond de 150km gemaakt, dus de vooruitgang gaat met muizenstapjes. De progressie moet vooral komen van de ritten van +200km. De GF Sportful Dolomiti Race was dus een prachtig hoofddoel dit seizoen, die niet alleen op korte termijn bijdraagt aan mijn toerfietsgetal, maar ook aan mijn lange-termijn-toerfietsgetal-doel.
Benieuwd hoe het anderen vergaat
wordt lastig met al mn schriftjes vanaf 1985...[=mark.meijerink post_id=501040 time=1631082160 user_id=2025]
Inclusief link naar een pagina om het uit te rekenen adhv Strava.
Mijn getal is 125 overigens
Sent from my iPhone using Tapatalk
Toch al die ritten eens in Excel invoeren. En de cols op een rijtje.[="Thierry le Brun" post_id=501043 time=1631086086 user_id=92]
wordt lastig met al mn schriftjes vanaf 1985...
[=mark.meijerink post_id=501040 time=1631082160 user_id=2025]
Inclusief link naar een pagina om het uit te rekenen adhv Strava.
Mijn getal is 125 overigens
Sent from my iPhone using Tapatalk
Soms aan de hand van een vergeelde foto.
cols heb ik idd beter inzichtelijk:[=Pino post_id=501046 time=1631086842 user_id=26]
Toch al die ritten eens in Excel invoeren. En de cols op een rijtje.
Soms aan de hand van een vergeelde foto.
744 cols/passo's/puerto's etc, waarvan 343 unieke
0-1000 82
1001-2000 208
2001->>>> 53
Ongeveer hetzelfde. Met twee ritten van 200+ en eentje van 180 heb ik dit jaar mijn T op 154 gebracht. Om 'm naar 155 te brengen moet ik 12 ritten van 154 of meer maken. Wil ik naar 156, dan heb ik 24 ritten nodig. Voor 160 nog 58. Maar dat gaat niet zo snel, want ik fiets niet zo vaak verder dan 150km.[=Ariën post_id=501037 time=1631047196 user_id=198]
Het is nog wat vroeg, want het seizoen is nog niet ten einde, maar toch maar weer een update van mijn toerfietsgetal. Op een grijze regenachtige dag in mei bereikte ik de grens van toerfietsgetal 150 bij het rijden van de Klimclassic, een prachtige eigen route van Mac944.
Dat ik daarna dit seizoen tot dusver nog eens vier ritten maakte boven de 150km, maar nog steeds op een toerfietsgetal van 150 sta, zegt wel iets over de wet van de remmende voorsprong bij het bouwen aan een hoger toerfietsgetal. Ik heb nu eenmaal behoorlijk veel ritten van rond de 150km gemaakt, dus de vooruitgang gaat met muizenstapjes. De progressie moet vooral komen van de ritten van +200km. De GF Sportful Dolomiti Race was dus een prachtig hoofddoel dit seizoen, die niet alleen op korte termijn bijdraagt aan mijn toerfietsgetal, maar ook aan mijn lange-termijn-toerfietsgetal-doel.
Benieuwd hoe het anderen vergaat
137 metric Ride Eddington Number
You're in the top 3%
2016 3
2017 83
2018 104
2019 120
2020 131
2021 137
Here are some targets for you...
You need 1 more day (of 138 km or more) to achieve an Eddington number of 138
You need 7 more days (of 139 km or more) to achieve an Eddington number of 139
You need 10 more days (of 140 km or more) to achieve an Eddington number of 140
You need 15 more days (of 141 km or more) to achieve an Eddington number of 141
You need 21 more days (of 142 km or more) to achieve an Eddington number of 142
You need 27 more days (of 143 km or more) to achieve an Eddington number of 143
You need 32 more days (of 144 km or more) to achieve an Eddington number of 144
You need 35 more days (of 145 km or more) to achieve an Eddington number of 145
You need 36 more days (of 146 km or more) to achieve an Eddington number of 146
You need 42 more days (of 147 km or more) to achieve an Eddington number of 147
You need 45 more days (of 148 km or more) to achieve an Eddington number of 148
You need 47 more days (of 149 km or more) to achieve an Eddington number of 149
You need 48 more days (of 150 km or more) to achieve an Eddington number of 150
You need 58 more days (of 151 km or more) to achieve an Eddington number of 151
You need 67 more days (of 152 km or more) to achieve an Eddington number of 152
You need 73 more days (of 153 km or more) to achieve an Eddington number of 153
Nu nog omzetten van miles in kilometers[]My Strava Eddington Number
108
You're in the top 1%
You need 2 more days (of 109 miles or more) to achieve an Eddington number of 109
You need 7 more days (of 110 miles or more) to achieve an Eddington number of 110
You need 10 more days (of 111 miles or more) to achieve an Eddington number of 111
You need 13 more days (of 112 miles or more) to achieve an Eddington number of 112
You need 23 more days (of 113 miles or more) to achieve an Eddington number of 113
You need 31 more days (of 114 miles or more) to achieve an Eddington number of 114
You need 35 more days (of 115 miles or more) to achieve an Eddington number of 115
You need 41 more days (of 116 miles or more) to achieve an Eddington number of 116
You need 45 more days (of 117 miles or more) to achieve an Eddington number of 117
You need 49 more days (of 118 miles or more) to achieve an Eddington number of 118
You need 52 more days (of 119 miles or more) to achieve an Eddington number of 119
You need 54 more days (of 120 miles or more) to achieve an Eddington number of 120
You need 56 more days (of 121 miles or more) to achieve an Eddington number of 121
You need 59 more days (of 122 miles or more) to achieve an Eddington number of 122
You need 61 more days (of 123 miles or more) to achieve an Eddington number of 123
Denk het niet, ik ben gewoon naar die website gegaan en heb hem gesynchroniseerd met Strava[="Jan Willem" post_id=501063 time=1631126886 user_id=1038]
Dan heb je de betaalde versie van veloviewer nodig zeker?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Registeer als vriend van de vereniging |