Baanwielrennen Apeldoorn
door: Bas op 2008-11-04 13:00:18
Goed om te weten, dankjewel.[="Pino"]
Er zijn geen lockers in de kleedkamers.
137 berichten
Goed om te weten, dankjewel.[="Pino"]
Er zijn geen lockers in de kleedkamers.
Wij verwachten tegen 6-en daar te zijn. Neem de trein uit Eindhoven die rond half 6 in Apeldoorn aan zou moeten komen. Daar wordt ik door de andere Rob (aka snelle Rob) opgehaald.[="Bas"]
Mooi verslag rtbrouwer!
Dat is gelijk aan 52x17, een mooi verzet om lekker tempo mee te draaien [="rtbrouwer"]
Het viel me gelijk op dat er een relatief klein verzet op zat (50x16 bleek later)
Zoals gezegd ga ik woensdag. Beginnersuurtje begint om 7 uur, maar ik zal een stuk vroeger aanwezig zijn.
@RobT: hoe laat zijn jullie er woensdag?
Ok, ik zal zorgen dat ik er ook om 6u ben.[="Rob T"]
Wij verwachten tegen 6-en daar te zijn. Neem de trein uit Eindhoven die rond half 6 in Apeldoorn aan zou moeten komen. Daar wordt ik door de andere Rob (aka snelle Rob) opgehaald.[="Bas"]
Mooi verslag rtbrouwer!
Dat is gelijk aan 52x17, een mooi verzet om lekker tempo mee te draaien [="rtbrouwer"]
Het viel me gelijk op dat er een relatief klein verzet op zat (50x16 bleek later)
Zoals gezegd ga ik woensdag. Beginnersuurtje begint om 7 uur, maar ik zal een stuk vroeger aanwezig zijn.
@RobT: hoe laat zijn jullie er woensdag?
Mijn laptop laat ik op kantoor bij mijn klant achter, dat is wel zo veilig
De achterbak van jou auto is niet zo maar open te krijgen hoor.[="Bas"]
Maar laat hem maar lekker op kantoor, maak je je tenminste geen zorgen
Precies, is verzekeringstechnisch ook verstandiger [="Rob T"]
De achterbak van jou auto is niet zo maar open te krijgen hoor.[="Bas"]
Maar laat hem maar lekker op kantoor, maak je je tenminste geen zorgen
Ik hoop dat ze het naar hun zin hebben gehad.
Zelf alleen maar een half uurtje losgefietst, vanavond weer meer inspanning.
Het was een prachtige ervaring. Een erg mooie baan, en een leuke training, goed georganiseerd. Je bent echt 90 minuten bezig. [="Pino"]
Gisteravond een hoop wielertoeristen op de baan.
Aan het einde nog een leuk "wedstrijdje" over 20 rondes. En dat lijkt dan zo weinig, maar als je dan na 4 rondes besluit het gas erop te gooien dan is het ineens toch wel erg ver
En erg leuk jou ontmoet te hebben Pino. En helemaal niet in een blauw pak
Kwam ook nog een oude bekende tegen op de baan, die ik al jaren en jaren niet gezien had. Al met al dus een zeer geslaagde avond.
@Pino: wat is het verzet op de huurfietsen?
50x16 en 165mm op de Gazelles.[="Rob T"]
@Pino: wat is het verzet op de huurfietsen?
48x16 op de Eddy Merckx jeugdfietsen.
Leuk je life te ontmoeten!
Op je 44e iets doen wat je nog nooit eerder hebt gedaan... Erg leuk [="Pino"]
Gisteravond een hoop wielertoeristen op de baan.
Voor een nieuweling als ik was het wel aan de drukke kant, dat vond ik jammer. Maar ik kan 't iedereen aanraden.
O ja, een goede conditie is ook wel handig. Het is toch anderhalf uur behoorlijk intensief, dus als je alleen maar eendjes hebt gekeken zoals ik de afgelopen tijd dan is het nog best aanpoten...
Jeugd- en kleinemeisjesfietsen. [="Pino"]
48x16 op de Eddy Merckx jeugdfietsen.
Vandaag de officiele opening van het Omnisportcentrum.
Weer eens wat anders dan een " stille" doordeweekse avond.
Absoluut kippenvelmoment om een hal met een paar duizend man en veel bedrijvigheid binnen te gaan en "je ding" te doen.
Morgen nog eens naar de open dag en daarna op naar de populaires op de maandagavonden.
HarrieH die zijn sprint wint en zelf reed ik op de derny Melvin van Zijl naar de derde plek.
Meer sport dan gisteren.
Pino, was die sprint nog een beetje reglementair, want daar let ik natuurlijk niet op ?
Bij de rit over onbekende afstand " had ik de knollen wel een beetje op" en moesten we optornen tegen een kwalitatieve en numerieke overheid van de Adelaar-combine (hé, nu weet ik ook wat een combinerace is
Plaatjes (helaas errug matig en dan ook nog eens zonder een gangmakende Pino) op:
En nee, hier krijgen noch ik, noch Pino een harde plasser van. Gelukkig blijk je met plastic wielen ook gewoon achteraan te moeten fietsen als je niet genoeg Pijnenburg eet:
Sprint was volkomen reglementair. [="HarrieH"]
.
Pino, was die sprint nog een beetje reglementair, want daar let ik natuurlijk niet op ?
Bij de rit over onbekende afstand " had ik de knollen wel een beetje op" en moesten we optornen tegen een kwalitatieve en numerieke overheid van de Adelaar-combine (hé, nu weet ik ook wat een combinerace is
Wat je nog eens ziet bij minder ervaren renners is onderdoor passeren.
Als een renner op of onder de rode lijn ("sprinterslijn") rijdt is het niet toegestaan onderdoor te passeren.
De renner onder de rode lijn mag ook niet omhoog sturen, dus eenmaal onder de rode lijn, moet hij er ook blijven.
Je had de pech in de rit over onbekende afstand dat Floris Klunder zijn ruime baanervaring (en snelle benen) gebruikt om een beetje te spelen en te intimideren nadat hij regulier de slag gemist heeft. Het veld was erg gevarieerd qua kwaliteit maar maakte er toch een mooie wedstrijd van.
Ondanks dat ik regelmatig op de baan gereden heb, ben ik er niet echt vaak geweest en ook fiets ik momenteel niet heel veel of intensief.
Je kunt goed merken dat een antal mannen meerdere keren per week op de baan rost en aan diverse soorten wedstrijden deelneemt.
Kortom: het niveau stijgt en de verschillen tussen wedstrijdrijders en recreanten groeit.
De jeugd reed 2 wedstrijdonderdelen, de overige categorieen 3 wedstrijdjes. Allemaal behoorlijk kort, maar daarom des te intensiever. Voraf kun je wat inrijden en halverwege is er en soort pauze, waarin je ook nog wat rondjes weg kunt trappen. Al met al maak je tijdens een avond populaire wedstrijden niet veel kms.
Begonnen werd met een leiderswedstrijd. Iedere ronde 2 en 1 punt voor de 1e en de 2e op de streep. Man, wat ging het hard. Ik moest er eerst inkomen en had mijn handen vol om het tempo te volgen. Desondanks reed er een man of wat weg en pakte snel een ronde. Uiteindelijk pakte ik geen enkel punt en eindigde dus op de gedeelde laatste plaats.
Ons volgende onderdeel was een scratch (gewone pelotonsrit dus) over 25 ronden. Nu ging het gelukkig een stuk beter (want inmiddels ingereden), maar kon me niet met de kop van de wedstrijd bemoeien. Ik had me al voorgenomen om gewoon geniepig mee te fietsen en dan in de finale te kijken wat ik nog zou kunnen, maar door mijn passiviteit (en gebrek aan vermogen) moest ik toestaan dat er 2 groepjes wegreden. Wel trakteerden Manuel en ik het publiek nog op een zinderende millimetersprint "om de keizers' baard".
In de afsluitende afvalkoers kon ik de lessen van de openingsdag (14/11) in de praktijk brengen. Wegblijven uit de staart van de groep en niet laten opsluiten onderin de baan (maar ja, dan wil iedereen, dus is het vanuit het vertrek gewoon hard fietsen geblazen). Gelukkig reed ik weer iets beter dan de eerste 2 ritjes. Aanvankelijk verliep het uitstekend, maar toch kwam ik natuurlijk ook een keer aan de beurt. Wat verachterd en toch onderin de baan opgesloten. Eerlijk gezegd had ik het op dat moment ook wel gehad, misschien dat ik het met nóg attenter/verstandiger rijden één of 2 rondjes langer had kunnen volhouden. Uiteindelijk 7e o.i.d.
Samenvattend: weer heel leuk om te doen. Bijv. ene week reguliere training, andere week populaires.
Wel verstandig om vaker deel te nemen om de snelheid aan te kunnen en feeling te krijgen/houden met het wedstrijdelement.
Het is afwisselender en intensiever dan een avondje rondjes rijden (kan ook hard gaan en vermoeiend zijn), maar, zoals eerder vermeld) maak je niet zo veel km's of "uren".
Ook is deelname aan populaires wat voordeliger. Je betaalt per avond € 2.- of 4.- (wel/geen "vrienden van de Adelaar"), maar je hoeft geen traininguren te betalen.
Dit jaar kom ik er helaas niet meer aan toe op op de baan te rijden, maar in 2009 krijgt dit zeker een vervolg.
Leuk verhaal Harrie. Had je ook geen moeite om een hogere trapfrequentie te rijden? Ik kan mij voorstellen als je nog niet zo vaak zo hard hebt gereden, dat je dan moeite hebt met de cadans door het vaste verzet. Had je bijvoorbeeld niet het gevoel dat je met een zwaarder verzet makkelijker had kunnen volgen?[="HarrieH"]
Man, wat ging het hard. Ik moest er eerst inkomen en had mijn handen vol om het tempo te volgen.
Laat ik je vertellen dat ik inmiddels de nodige ervaring heb met hogere trapfrequentie en snelheid, maar dat ik het de laatste jaren wat minder praktiseer.
Misschien had ik niet zozeer een probleem met de trapsnelheid, maar eerder met algehele conditie, hart en longen (momenteel niveau spreekwoordelijke wijkagent).
Ik reed op 52x16 en kreeg sterk de indruk (en van een aantal wist ik het wel zeker) dat "de rest" groter reed.
Of het nou kwam doordat sommige anderen groter reden en/of omdat ik (momenteel) niet genoeg snelheid in de benen heb laat ik in het midden. In ieder geval reed ik het laatste onderdeel (afvalling) op een groter verzet (52x15) en dat ging me gemakkelijker af. Opgemerkt moet worden dat ik dat deed op wat betere wielen met goeie tubes ipv de basic draadwielen met iets minder goede draadbanden.
Dan kom je wel op een dilemma: wat wil je op zo'n avond.
Korte termijn resultaat (lees: een zo goed mogelijke uitslag): ja, dan is een zwaarder verzet de oplossing.
Trainingseffect, souplesse/snelheidstraining/traptechniek: dan moet je lichter blijven rijden.
Voor de duidelijkheid: Ik doelde ook op het laatste deel van de zin.[="HarrieH"]
Laat ik je vertellen dat ik inmiddels de nodige ervaring heb met hogere trapfrequentie en snelheid, maar dat ik het de laatste jaren wat minder praktiseer.
Tom Stamsnijder en Rick Flens waren wat rondjes aan het maken en hun fietsen werden getuned.
Leuk om de baan eens te zien. Ik wil in Januari wel eens wat rondjes maken op de beginnersavond!
Heb je al een datum geprikt?[="pct"]
Ik wil in Januari wel eens wat rondjes maken op de beginnersavond!
Ik ben vandaag voor het eerst bij de baan in Apeldoorn geweest om te kijken bij het NK.
Het lijkt me wel wat om te gaan doen en wil in januari mee gaan doen tijdens een beginnersavond.
Inderdaad te weinig zelf de boel op gang gehouden. Maar 3 x in de week op/naast de baan was meer regel dan uitzondering. [="Mario"]
Zelfs Pino springt tegenwoordig liever op de derny dan dat hij zelf de beentjes laat draaiien
De dernytrainingen zijn waarschijnlijk de mooiste trainingen. Als je de bocht uitkomt en je ziet dat de achterkant van de groep achter je derny maar net de bocht ingaat, weet je dat je goed bezig bent.
Ook de laatste woensdagen vaak groepen van 15-20 absolute beginners op weg geholpen. Daar gaat een hoop energie in zitten.
Je hebt wel de ruimte, maar veel is er niet aan.
Ik vrees dat het Apeldoorns baanseizoen er op zit tot september o.i.d.
Registeer als vriend van de vereniging |