Opbouwen Cyclocrosser

Topic gesloten, alleen lezen

11 berichten

Nieuwe poll opvoeren

Opbouwen Cyclocrosser

door: Joseba op 2016-08-03 15:52:21

Ben voornemens een CX op te gaan bouwen om in het najaar en winter lekker duurtraining op te doen. Ik ben niet (meer) zo van het heel technische werk, zoek liever mooie bospaden en single tracks op.

Bij voorkeur een italiaans frame, italiaans afgemonteerd. Heb hier bijvoorbeeld de Deda van Martinello voorbij zien komen, erg fraai. Heb al gekeken naar een Cinelli Zydeco (in lijn met de wegfiets) maar die is er volgens mij alleen in een Disc uitvoering. Daar heb ik dan gelijk een ander punt, ik wil geen disc maar cantilever brakes.

Heb ik voor de CX nog weer speciale wielen nodig of kan ik daar ook gewoon Eurussen in steken? O ja, tubeless zou ik wel lekker vinden....

Benieuwd of jullie tips hebben qua frames en afmontage!?

Nieuwe poll opvoeren

Opbouwen Cyclocrosser

door: Jan Willem op 2016-08-03 16:14:45

geen speciale wielen nodig, je kan gewoon wegwielen gebruiken. Tubeless weet ik niet of dat het goed gaat. Hoor niet vaak dat het wordt gedaan bij een CX. Door de lage bandenspanning en de toch relatief smalle band rolt ontsnapt er eerder lucht lijkt me (geloof dat het burpen heet).

Alan maak(te) mooie Italiaanse cyclocross frames. Colnago heeft natuurlijk ook een historie in de cross.

Guerciotti is ook Italiaans.

Nieuwe poll opvoeren

Jan Willem

Opbouwen Cyclocrosser

door: Joseba op 2016-08-03 17:14:03

Wat ik zo lees is tubeless wel mogelijk maar klaarblijkelijk niet zo eenvoudig als weg of MTB.
Ben nu wat sites aan het afstruinen naar mogelijke frames. De Deda in zwart/grijs voorlopig favoriet.

http://i66.tinypic.com/27yzki.png">

Qua maatvoering: frame iets korter pakken dan je wegfiets? Heb op de weg een bovenbuislengte van 56cm met stuurpen 12cm. Pak ik dan bovenbuis 55 of 53,5 voor de crossert?

Nieuwe poll opvoeren

Opbouwen Cyclocrosser

door: vinc op 2016-08-03 18:09:44

[="Joseba"]
Qua maatvoering: frame iets korter pakken dan je wegfiets? Heb op de weg een bovenbuislengte van 56cm met stuurpen 12cm. Pak ik dan bovenbuis 55 of 53,5 voor de crossert?
53,5 Lijkt me dan snel te kort worden maar kijk ook naar de hoek van de zitbuis want die bepaalt de lengte effectief. Ofwel vergelijk stack en reach met die van je wegfiets.
Andere tip: schijfjes en een sram cx1 groep!

Nieuwe poll opvoeren

Opbouwen Cyclocrosser

door: Joseba op 2016-08-03 18:16:37

Dank voor de SRAM tip... was zelf van plan een Veloce groep te pakken met Avid remmetjes. Die SRAM groep kan qua prijs/kwaliteit wel eens beter uitpakken.

Nieuwe poll opvoeren

Opbouwen Cyclocrosser

door: Gerjan op 2016-08-03 20:10:20

Zowiezo schijven als je nu wat nieuws bouwt.

Tubeless kan wel maar moet je wel de juiste velg en band combi vinden anders los je makkelijk lucht.

Nieuwe poll opvoeren

Opbouwen Cyclocrosser

door: Joseba op 2016-08-03 20:31:02

Om eerlijk te zijn ben ik niet zo van de schijfrem. Die hydraulische sowieso niet, geklooi met dat ontluchten en gepruts met vloeistof. Die TRP Spyre lijken dan nog wel aardig. Hoe krijg ik trouwens schijven op mijn Eurussen?

Nieuwe poll opvoeren

Opbouwen Cyclocrosser

door: Jan Willem op 2016-08-04 08:47:39

CX framemaat zou ongeveer hetzelfde moeten zijn als je wegfiets. Door de andere geometrie is dan je bovenbuis wat korter. Maar daar zit op weg ook al heel veel verschil tussen bij verschillende merken. 55cm klinkt prima. Eea hangt natuurlijk ook een beetje af van de rest van de fiets.

Nieuwe poll opvoeren

Jan Willem

Opbouwen Cyclocrosser

door: indobesar op 2016-08-04 14:19:29

Gaaf! Ik lees aandachtig mee. :)

Nieuwe poll opvoeren

indobesar

Opbouwen Cyclocrosser

door: martijn op 2016-08-21 22:00:57

Voor duurtraining in de winter en af en toe wat zand/bospaden zou ik geen schijfremmen nemen. Duurder, zwaarder en niet echt nodig. Daarnaast moet je dan ook weer nieuwe wielen aanschaffen. Met velgremmen kan je gewoon je normale wegwielen gebruiken. Alleen een andere band monteren en daarvoor zou ik kiezen voor een allrounder zoals bijv. Challenge grifo of een racing Ralph. Als je veel op het asfalt gaat fietsen neem dan een grifo xs van challenge.

Nieuwe poll opvoeren

11 berichten

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging