Amsterdamse Cross Competitie 2015-2016

Topic gesloten, alleen lezen

36 berichten

door: Jan Willem op 2015-12-07 13:16:45

ACC Wijdewormer bij DTS

de grote vraag voor vandaag was hoe modderig het zou zijn. DTS is altijd modder namelijk. Op zich viel het mee, maar de modder was zwaar. Zo zwaar dat na verloop van tijd er steeds meer gelopen moest worden als je geen snelheid kon houden. En snelhoud houden lukt alleen als je genoeg wattjes kan produceren. Ik moest dus redelijk veel van de fiets :) Het parcours was ook nog opgeleukt met 2 mooie bulten.

Ik mocht weer vanaf de eerste rij starten. Ik stel me op tussen Bart en Tommy. 2 snelle starters, dus ik denk daar kan ik mooi mee. Bam! op het fluitsignaal ben ik weg en met een topstart duik ik als eerste het veld in. Die positie weet ik te houden tot over het viaduct.

Dan komt de bocht die ik de hele wedstrijd slecht zal rijden. Elke keer als we door die bocht komen dwaalt mij blik af naar het zompige gras ipv te kijken waar ik heen moet. Geen enkele keer weet ik een fatsoenlijk lijn te rijden door deze bocht. Ik verlies dus wat plekken. Langzaam komen wat snellere mannen me voorbij. Mijn benen blokkeren en ik heb het de eerste 2 rondes zwaar. Snel zak ik terug net buiten de top 10.

Langzaam begint het dan toch te draaien en ik kan tempo blijven rijden. Iedereen heeft zwaar. Door slim te kiezen voor lopen ipv mij vast te rijden in de dikke bagger win ik weer af en toe een plek. Hoopvol kijk ik bij start/finish naar de jurytoren. Maar de bel blijft onaangeroerd. Dat betekent nog 2x door elke zware baggerstrook. Mijn rug is op en de benen willen niet meer. Ik hijs me weer het viaduct over en ga nog een keer op de pedalen staan.

Op 3/4 van de ronde word ik gedubbeld door de winnaar (Jasper Ockeloen). Ik roep naar hem of hij al de bel heeft gehad. Het verlossende antwoord blijkt "JA" te zijn. Dat betekent dat ik bij de volgende doorkomst ook finish. Scheelt weer een ronde. Geen idee of ik anders nog een plek had kunnen winnen. Veel deelnemers vallen naar het einde stil. Uiteindelijk ben ik als 14e gefinished.

Als ik weer een beetje ben bijgekomen en we naar huis gaan, blijkt m'n achterband leeg. Gelukkig pas na de finish.

https://lh3.googleusercontent.com/-h7fMKWv02UM/VmWSeLPyBvI/AAAAAAAACOQ/klCELdvmMvg/s800-Ic42/DSC_2741.JPG">

https://lh3.googleusercontent.com/-QNk8ZNVduHI/VmWSew8ZJkI/AAAAAAAACOY/xftLxdlhZ34/s800-Ic42/DSC_2811.JPG">

https://lh3.googleusercontent.com/-nUlFBFRU7oU/VmWSfN5dVNI/AAAAAAAACOc/UIfFF6uD-_c/s512-Ic42/DSC_2921.JPG">

Jan Willem

door: concorde op 2015-12-07 20:15:39

Leuk verslag, Jan-Willem. Gefeliciteerd met je prestaties. :oke:
Het klinkt allemaal als loeizwaar, en dan die vieze baggerzooi. Respect hoor, dat je dat elk weekend weer opzoekt. :oke:
Ik baal er in deze tijd van het jaar al van als er een paar druppeltjes vallen als ik wil gaan fietsen, of als de weg nat is. :-?

concorde

door: el_loco op 2015-12-08 07:32:33

[="concorde"]
Leuk verslag, Jan-Willem. Gefeliciteerd met je prestaties. :oke:
Het klinkt allemaal als loeizwaar, en dan die vieze baggerzooi. Respect hoor, dat je dat elk weekend weer opzoekt. :oke:
Ik baal er in deze tijd van het jaar al van als er een paar druppeltjes vallen als ik wil gaan fietsen, of als de weg nat is. :-?
Inderdaad, prijs mijzelf ook gelukkig in deze tijd van het jaar als er een keer een dag zonder regen of nat wegdek gefietst kan worden. Maar modderverslagen mag ik graag lezen, goed bezig! :oke:

el_loco

door: Jan Willem op 2015-12-08 07:52:27

Het mooie van veldrijden is dat je het hooguit in de minuut voor de start koud hebt. En regen en viezigheid maken niet uit, waar het op de weg vervelend is. En er komt een hoop techniek bij kijken.
Iedereen kan meedoen. Bij veldrijden telt veel meer je eigen prestatie dan bij een wegwedstrijd.
Lukt het wel of niet om dat ene stuk zand goed te rijden bijvoorbeeld. Als je op de weg moet lossen dan houdt het vaak al snel op. In het veld kan je ook achterin nog steeds knokken voor een plek. De sfeer is ook erg relaxed. Geen haantjesgedrag.

Jan Willem

door: Inky op 2015-12-14 12:38:12

Gisteren de was de ACC neergestreken in Spaarnwoude. Het had lekker geregend en gestormd zaterdagnacht dus het beloofde een natte cross te worden.
Nou dat heeft iedereen geweten ook. Wat een modder! Na 1 rondje inrijden draaide niets meer. Dat zou nog wat worden tijdens de wedstrijd!
De klassen voor ons hadden al veel pech gekend, heel veel kapotte derailleurs.
Het plan was dus om alles heel te houden deze wedstrijd.

Mijn start weer niet heel best (moet geen trend gaan worden). Kon gelukkig toch nog een paar plekken goedmaken met het rennen door de eerste gras/modder strook. Toen door naar de glibberige bochten in het bos, gevolgd door een lang stuk gras/modder langs de sloot. Weer een stukje asfalt en weer glibberen en glijden in het bos. zo bleef het parcours zich afwisselen. Het ging mij redelijk af.
Kon redelijk door de modder heen ploegen, alleen de stukken waar gelopen moest worden verloor ik toch weer iets. In het laatste rondje afstand genomen van de dames die mij op de hielen zaten en zo uiteindelijk 3de geworden! Ja, ja voor het eerst bloemen gewonnen in de cross! Zat wel verder achter de nummer 1 en 2, maar was er erg blij mee!

Nog 3 wedstrijden te gaan in de ACC. Momenteel ben ik 3de dame overall. Moet nog 3 goede prestaties rijden om deze plek vast te houden, maar ga er wel voor strijden!
Volgend weekend weer een dubbel cross weekend, zaterdag Nationale in Woerden en zondag in Uithoorn.

Inky

door: Jan Willem op 2015-12-15 13:15:28

Zoals Inky al zei afgelopen zondag ACC in Spaarnwoude. Het was echt bizar. Bij het inrijden sneuvelden er al achterderailleurs! Modder, modder en modder. Met daartussen een stukje asfalt om bij te komen. Normaal is modder niet zo funest voor het materiaal, maar 1 strook had onder de modder een ongrond van zand/sintels die zich in de ketting vast zetten. De boel heel houden was vandaag net zo belangrijk als hard rijden.

Ok weg bij start. In de eerste modderstrook maak ik een fout als 5e en hou iedereen achter me even op. Wat gemopper en vlug weer door. Op de eerste loopstrook ren ik er weer een paar voorbij en ik lig even 4e. Daarna zak ik langzaam wat terug. Enerzijds heb ik niet genoeg power en anderzijds probeer ik niet teveel te forceren. De wedstrijd is nog lang in deze omstandigheden en ik wil de boel heel houden.

Gedurende de wedstrijd zijn er steeds meer uitvallers. Uiteindelijk weet ik als 6e de finish te bereiken en verlies slechts 1 punt op mijn directe concurrent voor het klassement. Dat is nog spannend met nog 3 wedstrijden te gaan. Plek 6 en 7 in het klassement staan slechts 3 en 7 punten achter me.

Bij de finish kom ik een blije Inky tegen. Die mag het podium op met een 3e plek bij de dames!

https://lh3.googleusercontent.com/-0bggURLaZFY/VnAFEoVYJoI/AAAAAAAACQU/c-zhgRZPjLs/s512-Ic42/23714183556_2f444995de_o.jpg">

https://lh3.googleusercontent.com/-WE1A_qyt8l4/VnAFGEX3-mI/AAAAAAAACQY/dGE8nn2Wimo/s800-Ic42/23714193326_2c959fd8e6_o.jpg">

https://lh3.googleusercontent.com/-UiYZTPrphxA/VnAFHfcvIsI/AAAAAAAACQo/TGqH_Bfiyec/s512-Ic42/DSC_3755.JPG">

https://lh3.googleusercontent.com/-uCLTuThBQG4/VnAFGtpbJDI/AAAAAAAACQk/Uw2JS9HIf74/s512-Ic42/23632014552_a8a9c3873d_o.jpg">

Jan Willem

door: Jan Willem op 2015-12-21 10:36:47

ACC Uithoorn

Uithoorn staat bekend om modder en gladde hellinkjes. Voor ons de eerste keer dat wij hier reden. Door de wind en het zachte weer, was het parcours niet heel modderig. Wel was het glad. Veel rechttoe rechtaan, maar de parcoursbouwers hadden toch in een paar hoeken nog wat 180 graden slingers weten te proppen. Een trapje voor het viaduct en een paar listige hellinkjes het talud rond het voetbalveld op.

De startstrook is lang en tegenwind. In een groep duiken we het viaduct af het veld in. Rond plek 10 ga ik het veld in. Bij de eerste helling gaat het mis voor me. Ik weet handig al lopend de chaos te ontwijken. Dan draaien we weer terug langs de slootkant en krijgen we de wind op kop icm een modderstrook. De gaten worden groter en ik zie ze voor me uit beeld verdwijnen. Op het viaduct ren ik door tot bijna boven in plaats van meteen na de trap op te springen. Zo sla ik een gaatje en bouw dit daarna verder uit.

Langzaam loop ik daarna in op de man voor me. Ik ga erop en erover en begin aan mijn inhaalrace richting de volgende. Ook die weet ik langzaam in te halen. Lange tijd rijd ik rond plek 9, maar achter mij komt een man of 4 steeds dichterbij. Uiteindelijk wordt ik bij start/finish bijgehaald en ik zet me uit de wind in de wielen. Lang weet ik er echter niet bij te blijven en ik moet ze helaas snel laten gaan. Dat is balen want in de wind scheelt het veel. Zo zak ik terug naar plek 14.

In de laatste ronde pers ik er nog alles uit om nr 13 bij te halen. Ik zie hem een fout maken op een hellinkje (hij rijdt in de boom) en het gat wordt iets kleiner. In de modder tegenwind moet ik de inspanning echter bekopen en loopt hij weer uit. Te ver om nog bij te halen. Op de strook wind mee richting finish bolt hij uit en zolang hij niet omkijkt kan ik hem verassen. Net op tijd voor de finish kijkt hij achterom en aan z'n wiel komt ik over de streep.

Het was op zich een goede race. Ik voelde de vermoeidheid van gisteren in Woerden nog wel. Het was vooral jammer dan ik niet mee kon strijden om de plekken 9 t/m 13, maar dat ik dat groepje al snel moest laten gaan. Wel zit ik er redelijk dicht achter. Vorig jaar was het gat veel groter. Nu zit dat gat achter me. Ook blij met m'n nieuwe achterwiel. De tube heeft z'n eerste test doorstaan. Nu alleen nog tijd vinden om het nieuwe voorwiel te kitten.

https://lh3.googleusercontent.com/-ymTbwlOoYdU/Vnf5z0Ztv1I/AAAAAAAACSc/SKHshcE6Who/s512-Ic42/333-IMG_9370.JPG">

Jan Willem

door: Jan Willem op 2015-12-28 13:41:42

ACC WvA Sloten

Eennalaatste wedstrijd van de competitie. Vooraf zou ik me niet druk maken om de stand en meer nationaal gaan rijden. Waarom niet druk maken? Nou dan is het geen probleem als er een keer een verjaardag of feestje is en ik een cross moet missen. Maar dit seizoen draai(de)(t) het lekker. Zeker in het begin en dus sta ik ineens hoog in het klassement. Mede omdat ik ook veel wedstrijden heb meegereden. Dus deze zondag de traditionele MTB rit met de Nippeldraeiers laten schieten met pijn in het hart om weer in de ACC te rijden.

De inschrijving was dit keer bij Olympia, omdat het clubhuis van WvA er tijdelijk niet meer is. Wel is de cross gewoon bij WvA. Het ontbreken van het clubhuis (er wordt een nieuwe gebouwd) biedt kansen. Zo is er nu een heuze zandbak op de plek waar het nieuwe clubhuis komt! Verder van alles wat een cross leuk maakt. Wat schuine kanten, heuveltjes, bochten, rechte stroken en slechte benen ;) Die laatste komen door een paar dagen zere keel en een uitermate gezellige kerst met meer eten en drinken dan ik gewend ben.

De start is prima. Als 2e het veld in, maar gelijk komen een aantal usual suspects voorbij. De eerste ronde gaat nog redelijk. Ik moet een gaatje laten, maar rij op een mooie plek. Dan val ik echter ronde na ronde terug. Mijn verval is te groot. Het hoofd wil wel, maar de benen niet. De achterderailleur lijkt mee te denken en weigert regelmatig een tandje bij te schakelen. Ook technisch hapert het wat. Hoe moest het ook al weer? O ja kijken waar je naar toe wil en niet naar de grond/obstakels! Dat is jammer want de ronde is leuk uitgezet.

Met een 13e plek geen super prestatie, maar genoeg om m'n 6e plek te behouden. Nr 5 is defenitief uit beeld verdwenen (nadat die vorige week de achterstand in een voorsprong had omgebogen). Volgende week finale bij Olympia.

https://lh3.googleusercontent.com/-Hw_dSDHGBlU/VoEtDi2-NLI/AAAAAAAACS8/Rmo-kghvaUg/s512-Ic42/298-IMG_0060.JPG">

https://lh3.googleusercontent.com/-acRBT0GfDDc/VoEtEXalkjI/AAAAAAAACTE/O1sK99jojFA/s512-Ic42/12194960_727894957354945_1066038266818276035_o.jpg">

Jan Willem

door: Jan Willem op 2016-01-04 13:06:49

Afgelopen zondag de ACC afgesloten met de finale op Sloten bij Olympia. Parcours was lekker glad geworden door de regen, maar tijdens de cross was het gelukkig droog.
Voor het klassement was het niet heel spannend meer. Er moest wel iets heel geks gebeuren wilde ik nog een plek zakken. Paar puntjes waren al genoeg. En een plek winnen zou alleen kunnen lukken bij pech van mijn concurrent. Voor de eerste 20 in het klassement waren er prijzen.
Zodoende gewoon op plek 6 geeindigd in het klassement, dus na afloop weer een enveloppe op mogen halen bij de prijsuitreiking :)

Ook Inky had weinig kans meer te stijgen of te dalen. Die begon nog wel met een heftige harde val na een snelle start. Vlak na de start, in een zware modderstrook met diepe sporen viel ze op plek 6 en zag het hele veld daarna voorbij komen. De rest van de wedstrijd werd een inhaalrace waarbij ze toch weer op haar plek terecht kwam en haar plek in het klassement behield.

Voor de dames waren er voor de eerste 9 prijzen. Inky maakte het podium bij de dames compleet met een mooie 3e plek!

https://lh3.googleusercontent.com/-C2VGBS6Li9g/Vopd9vx4RvI/AAAAAAAACTc/q7nlkuVlcIg/s720-Ic42/P1050423.JPG">

Jan Willem

door: Marcel3204 op 2016-01-04 22:30:05

Beiden proficiat met jullie ereplaatsen. Zo te lezen in de afgelopen maanden hebben jullie je weer goed vermaakt in het veld.

Marcel3204

36 berichten

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging