Amsterdamse Cross Competitie 2015-2016
door: Jan Willem op 2015-11-16 09:30:35ACC 't Twiske
2e cross dit weekend. Nog met zware benen van het zuigende zand in Rhenen richtnig het Twiske vertrokken. Als het goed is blijft het redelijk droog vandaag, maar onstuimig wordt het zeker. Bij aankomst trekt er net een bui over die Inky en ik in de auto even afwachten. Zodra die weggetrokken is verkennen we het parcours. Het licht er lekker technisch bij met schuine kanten, een mooie trap, slingers tussen de bomen door, zompig gras en een paar uitdagende afdalingen + korte klimmetjes. Er is duidelijk gebruik gemaakt van de MTB-route. Benieuwd hoe het er straks bijligt als de 40+ categorie het omgeploegd heeft. Het waait zo hard dat je boven aan de trap voorzichting moet zijn met het neerzetten van je fiets. Hij waait in no-time een meter verder van je af en dat springt lastig op.
Warmrijden is boksen tegen de wind en dan weer terugvliegen met de storm in de rug. Maar het is in ieder geval droog. Bij de start is het druk. Ondanks het weer staan er gewoon zo'n 90 man/vrouw aan de start (40-, dames, nieuwelingen). Ik mag op de eerste rij post vatten en besluit wat links te gaan staan. Niet ideaal voor de eerste bocht, maar wel voor de modderstrook die meteen daarop volgt. Ik ben weer goed weg en mijn tactiek werkt. Bij de eerste schuine kant vliegt er al een tube af bij de concurrentie. Net op tijd kan ik er omheen sturen en tel ik maar 4 man voor me. Bij de volgende bocht kijk ik achterom en zie een lint van 50 man achter me :)
Ik verlies 3 plekken en met 1 man aan m'n wiel rij ik door. Ik heb het gevoel dat hij technisch de betere is, hij blijft op m'n wiel plakken. De afdalingen willen niet vandaag. De remmen draaien overuren en je hoort gewoon de blokjes slijten. Tegen de storm in geef ik een keer de kop af, maar ik vind dat hij te langzaam gaat. Dus ik neem weer over en duw het gaspedaal weer in. Laat hem dan ook maar in de technische stukken achter me zitten. Tegen de wind in pak ik weer een plek terug (van 8 naar 7).
Dan gaan de hemelsluizen weer open en wordt het parcours gladder en zwaarder. Langzaam verdwijnt alle jus uit de benen en ik stapel fout op fout. Nr 9 is inmiddels bij ons aangesloten en samen met nr 8 gaan ze me voorbij. Ik wil aanhaken en uit de wind zitten, maar ik moet ze simpelweg laten gaan. Ik maak nog wat goed op een klim en bij start/finish heb ik het gat weer gedicht tot 3 meter op het duo voor me. Op dat moment krijgen we ook de bel. Bij de eerstevolgende schuine kant ben ik echter te enthousiast en dat resulteert in een flinke schuiver. Het gat is weer gegroeid en ik kom er niet meer bij en rij de wedstrijd uit op plek 9. Doordat er 1 geen chip bij zich had wordt ik geklasseerd als nr 8. Weer een top 10 plek!
Uit de Mylaps data blijkt dat het verval (mede door de veranderende omstandigheden vanwege de regen) van veel man erg groot is geweest.

https://lh3.googleusercontent.com/-YqCDfPsEXmI/VkmdA3IsESI/AAAAAAAACLc/J7tvEUOsuHA/s512-Ic42/370-IMG_6507.JPG">

https://lh3.googleusercontent.com/-Lbuj06lmakw/VkmdAXZykKI/AAAAAAAACLY/bzPStMmQilI/s512-Ic42/41-IMG_6720.JPG">