MTB Wedstrijdseizoen 2018

Topic gesloten, alleen lezen

21 berichten

Nieuwe poll opvoeren

door: Marcel3204 op 2018-05-27 21:58:08

NL-cup Heeswijk-Dinther (zondag 27 mei 2018)

Na een maand relatieve rust het wedstrijdseizoen MTB-en weer opgepakt met de wedstrijd in Heeswijk-Dinther. 42 50-plussers aan de start op een gortdroog zand/bosparcours. 2/3 van de race was continu slalommen tussen bomen in het bos, 2 rechte stukken en een leuk gedeelte met op en af en keren over wat heuveltjes. Na 25 jaar stopt de organisatie vanwege gebrek aan vrijwilligers ermee, jammer, zeker omdat er vroeger ter plaatse een aantrekkelijk parcours werd uitgezet. Ze gaan wel in plaats van de MTB een cross organiseren, kan ik daar deze winter aan meedoen.
Drie rijen voor mij haakte een renner bij de start met zijn pedaal in een dranghek en nam deze tot midden over de startgrid mee: slecht weg dus. In het mulle zand ging menigeen onderuit in de eerste bochten, dus weer snel wat plaatsen kunnen pakken. Een half uur met een man of 3 stuivertje gewisseld en uiteindelijk als 19de geëindigd. Veel stuurfoutjes gemaakt halverwege, op het einde ging het beter. Warm, zweet, stof: als halve mijnwerker kwam iedereen over de finish.
Eigenlijk is conditie best goed, op de heuveltjes kon ik hard doortrekken. Maar eens op zoek naar een wat geaccidenteerde terrein. Wel weer wat punten gepakt om volgende keer wat verder van voren te kunnen starten.
Nieuwe MTB-wielen zijn super. Achterwiel zelf gespaakt bij Ernie ten tijde van het trainingsweekend. Naven DT Swiss DT240, Crest velgen, XTR-cassette en Schwalbe Thunder Burt tubeless. Rijdt weer als de bekende brandweer.

Nieuwe poll opvoeren

Marcel3204

door: Marcel3204 op 2018-08-25 20:38:49

Beneluxcup Zoetermeer (zaterdag 25 augustus 2018)

Na de DNS en de teleurstelling van het NK, afgelopen weken enkele keren mijn techniek bijgeschaafd op de Wijchense Berg. Drops genomen die ik eerder niet durfde, want met name die hindernissen beangstigden mij. Met gemengde gevoelens naar Zoetermeer, op Youtube-filmpjes het parcours kunnen bekijken, en er zitten toch wel enkele technische passages in. Maar ja, als je afspreekt met een oud-studievriend die daar woont en komt kijken, dan moet je wel starten.
Door de felle regenbuien maar de helft van het parcours kunnen inrijden, achteraf gezien goed denk ik, de 2 meest uitdagende stukjes niet gezien of geoefend. Die kwamen dus pats-boem voor de wielen, maar omdat ik goed gestart was en als derde reed, kon ik niet anders dan het spoor van de 2 mannen voor mij volgen. Niet teveel nadenken en soms een beetje met je billen knijpen, maar alles ging goed. De 4 rondes na de eerste gingen de drops best aardig en was er geen angst. Het parcours droogde op en werd sneller. De eerste ronde was het ploeteren door de gladde natte klei. CX-ervaring van afgelopen winter (Montfoort, Surhuisterveen) kwam goed van pas: niet remmen met de voorrem. Voorband had ik al zo slap mogelijk gelaten (0,7 bar) en van mijn 2 wielsets de Racing Ralphs gekozen. Redelijk wat stukjes waren onfietsbaar, ook dat is niet in mijn nadeel.
Uiteindelijk 4de (van de 16), 10 seconden achter de nummer 3 maar de eerste 5 mochten op het podium. Mooi parcours bij elkaar genomen, alleen maar op en af, dus de energie goed kwijt gekund. Complimenten voor de perfecte organisatie, met als hoogtepunt 5 stoelen en 2 emmers warm water met washandjes erin voor het toonbaar op de foto komen van de aanstaande podiumbestijgers.

Over 3 weken afsluiting van de Beneluxcup in Sittard, op mij welbekend en geaccidenteerd parcours van de Limburgcross.

Nieuwe poll opvoeren

Marcel3204

door: Marcel3204 op 2018-08-25 20:50:28

Nog enkele pics.

Nieuwe poll opvoeren

Marcel3204

door: Bontempi op 2018-08-25 21:03:43

Proficiat, mooi man. En zo zie je maar, nooit te oud om nog iets te leren, dan komt er nog iets moois uit voort. Op naar het cx seizoen

Nieuwe poll opvoeren

Bontempi

door: Ronald op 2018-08-26 12:15:29

Mooi Marcel !! Zelf op vakantie anders was ik zeker komen kijken in mijn achtertuin.

Nieuwe poll opvoeren

door: gios op 2018-08-26 12:28:27

Mooie prestatie Marcel! :oke: Hopelijk had je geen hoogtevrees op dat podium :shock: :lol:

Nieuwe poll opvoeren

door: Marcel3204 op 2018-08-26 13:48:57

[=gios post_id=488785 time=1535279307 user_id=695] Mooie prestatie Marcel! :oke: Hopelijk had je geen hoogtevrees op dat podium :shock: :lol:
Geen hoogtevrees gelukkig, maar was voor 5 man en rondemiss erg krap podium, en met 1 kilo klei onder de schoenen gleed ik onderuit. Gelukkig niet geblesseerd hiermee. :eek:

Nieuwe poll opvoeren

Marcel3204

door: Jan Willem op 2018-08-26 14:26:51

Mooi resultaat!!! :oke:

Nieuwe poll opvoeren

Jan Willem

door: Marcel3204 op 2018-09-15 18:37:34

3 Nations Cup - Sittard (zaterdag 15 september 2018)

Vandaag 7de geworden in de afsluitende MTB-wedstrijd van de 3-Nations Cup-cyclus. Vrij weinig deelnemers aan de start van de 50+-categorie (13 slechts), maar wel alle kleppers aanwezig. Op zich dus wel tevreden met de uitslag. Omdat vrouwlief op pad is, tevoren afgesproken om 100% zeker heelhuids thuis in het gezin terug te komen, daarom bij een boomstam-afdalinkje de chicken-run genomen, kostte wat tijd en misschien 1 plekje. Verder lekker gereden, prachtig weer, mooi parcours, alleen maar afdalen en klimmen. Kende het parcours nog van de cyclocross januari jl., over 4 maanden de crosser er maar weer eens overheen dirigeren.

Nieuwe poll opvoeren

Marcel3204

door: Marcel3204 op 2018-10-08 22:05:24

Bart Brentjens Challenge (Eijsden, zondag 7 oktober 2018)

Gisteren mijn eerste MTB-marathon gereden, ik denk de mooiste en zwaarste van Nederland. Avond tevoren naar Cadier en Keer gereden alwaar gelogeerd bij vriend, wat onrustige nacht gehad o.a. doordat het flink regende en dat wellicht consequenties zou hebben voor parcours en bandenkeuze. Toch gekozen voor de snelle banden omdat het in de loop van de dag mooi en droog zou worden.

Na een ontbijtje (koffie en 3 boterhammen), als proviand voor onderweg 4 krentenbollen gesmeerd en 10 maxi-formaat dadels in het shirt gestopt, en 2 bidons Maaza-banaendrank gevuld. Het was een koude en nog iets natte afdaling naar Eijsden. Gelukkig was het in het inschrijfcafe lekker warm. Bij de start bijgekletst met enkele mij inmiddels vanuit het XC-circuit bekende concurrenten. Om 10 uur precies van start met het hele pak wedstrijdrijders van alle categorieen tegelijk. Tevoren en na afloop van de koers was er terecht extra aandacht voor Bram Tankink die zijn laatste profwedstrijd van zijn lange carrière reed.

Gelijk vanaf de start gaat het hard: mee of iets rustig aandoen? Besloten om mee te gaan, vooral omdat de eerste hellingen goed gaan en ik vrij gemakkelijk veel meer mensen inhaal dan dat ze mij inhalen. Vooral om me heen kijken waar de 300-nummers rijden, want dat zijn mijn leeftijdsconcurrenten in de 50+-categorie. Toch is het onmogelijk om bij te houden hoeveelste je rijdt, daarom aan de wedstrijdcommissarissen onderweg gevraagd naar de tussenstand. Meest gehoord: je ligt 4de.

Impressie van het parcours: gedurende 110km zo'n 40 steile hellingen op en af. Moet je leuk vinden. Technisch gezien geen moeilijkheden, drops en wortels zijn in de mate waarin ze in dit parcours liggen inmiddels routine geworden. In het begin nog vrij nat en af en toe wat wegglippend voor- of achterwiel, maar na een uurtje is het parcours droog en kan ik weer vol de bochten door. De zon komt door en het wordt het lekker qua temperatuur. Het veld trekt geheel uit elkaar, zo'n beetje half-half alleen of in een klein groepje van een man of 3 gereden.

Zo'n 20km voor het einde haal ik nog een 300-er in: zou betekenen dat ik 3de lig. Dat motiveert. De jus verdwijnt wel langzaam uit de benen, vooral bergop, maar op het vlakke en bergaf kan ik nog aardig hard doortrekken. Bij de laatste kleine pauzeplaats even gestopt om wat te drinken, en verdorie, er komt een andere 300-er voorbij samen met een snelle jongeling. Snel op de fiets en harken om erbij te komen. Eenmaal in het wiel voel ik dat ik 'm er weer af moet kunnen rijden. Besluit daar nog even mee te wachten, ik zie in de verste verte geen andere renners voor ons rijden.

Op zo'n 8 km van het einde op een van de laatste hellinkjes helaas lek achter, waarschijnlijk doorn of glasscherfje. Balen. Latex spuit er met enige kracht uit. Afstappen, CO2-patroon op de CO2-pomp draaien, gas geven en hopen dat het lek zich gaat dichten hetgeen ook gebeurt. Mooi spul. Tijdens de werkzaamheden halen wel een man of 6-7 mij in, naar later blijkt ook 2 concurrenten. Proberen het wiel naar de laatst gepasseerde concurrent te dichten in het afsluitende vlakke stuk naar de finish, maar laat dat nou net een ervaren wegrenner zijn met postuur boom, niet gelukt dus, hij wist ook dat ik vlak achter hem zat.

Uiteindelijk ls 4de over de finish. Kennelijk zijn er op het einde nog 2 concurrenten weggevallen?? 50+-uitslag staat ook nog niet op de KNWU-site, de overige categorieen wel. Ten tijde van het lek rijden reed ik dus op kop met de latere winnaar!

Benen 100% leeggereden. Nagekletst met de podium-gangers, aardige lui dus geen probleem. Wel jammer: zonder de lekke band had er een nog mooier eindresultaat in gezeten.

Volgend jaar weer!

Nieuwe poll opvoeren

Marcel3204

door: Thierry le Brun op 2018-10-08 22:19:57

Ik begreep dat er weinig of geen 50+ ers op het podium hebben gestaan, simpelweg omdat ze niet wisten dat er een podiumceremonie was.

Nieuwe poll opvoeren

Thierry le Brun

door: Marcel3204 op 2018-10-08 22:42:11

[="Thierry le Brun" post_id=489644 time=1539029997 user_id=92] Ik begreep dat er weinig of geen 50+ ers op het podium hebben gestaan, simpelweg omdat ze niet wisten dat er een podiumceremonie was.
De nummer 1 en 3 stonden op het podium, de nummer 2 was er niet. Ik ga er van uit dat als de nummers 1, 2 en 3 naar voren geroepen worden voor de podium-ceremonie, dat ook de echte nummer 1, 2 en 3 zijn. Maar misschien zijn er een paar man onherkenbaar geweest door besmeurde stuurborden of weigerende chips?

NB Ter relativering: Bart Brentjens himself is als 50-plusser 2de geworden bij de 40-plussers; die was hoe dan ook voor ons geëindigd als ie bij de 50-plussers was gestart.

Nieuwe poll opvoeren

Marcel3204

door: Thierry le Brun op 2018-10-08 22:53:14

Zag op Strava wat opmerkingen van Tijs Vd Brink die 2e of 3e was (wisselde nog wel eens in de berichten) en daar maakte ik uit op dat hij en de nummer één dat niet wist.. Nu goed teruglezen zie ik dat nr 1 er blijkbaar wel was maar Tijs niet.

Nieuwe poll opvoeren

Thierry le Brun

door: Jan Willem op 2018-10-09 09:32:18

Mooie uitslag!

Nieuwe poll opvoeren

Jan Willem

door: fred mtb-sport op 2018-10-09 09:34:56

@Marcel3204: Welkom in de wereld van marathons en goed gereden dan :oke:
Smaakt hopelijk naar meer en zijn nog veel leukere marathons.........
Oh ja, Bart wordt morgen 49 jaar (geboortedatum 10 oktober 1968)

Nieuwe poll opvoeren

fred mtb-sport

door: Marcel3204 op 2018-10-09 10:12:20

[="fred mtb-sport" post_id=489652 time=1539070496 user_id=19177] @Marcel3204: Welkom in de wereld van marathons en goed gereden dan :oke:
Smaakt hopelijk naar meer en zijn nog veel leukere marathons.........
Oh ja, Bart wordt morgen 49 jaar (geboortedatum 10 oktober 1968)
Ik denk dat je doelt op buitenlandse marathons Fred? Geloof ik zeker, in Nederland ga ik in elk geval voor de Hel van Groesbeek en deze. Voor de rest toch meer XC denk ik, het wat kortere werk vind ik iets leuker. Maar als je suggesties hebt voor een mooie marathon niet te ver over de grens dan houd ik me aanbevolen.
Bart wordt morgen toch 50 als ik naar zijn geboortedatum kijk.

Nieuwe poll opvoeren

Marcel3204

door: fred mtb-sport op 2018-10-09 10:44:32

Mbt Bart: Inderdaad, ik zat er jaartje naast.
Groesbeek is zeker mooie marathon en echte "sloper" vanwege de vele (korte) klimmetjes. Lang klimmen in NL is er niet.
Ik doel zeker op buitenlandse marathons, maar over het algemeen inderdaad redelijk wat rijden om er te komen. In "mijn periode" zat ik daar niet mee en was ook amper in NL wat te doen. Dus 10.000 km per jaar met "hotel Vivaro" alleen aan marathons was normaal voor mij. Weekendje Oostenrijk (donderdag weg, zaterdag marathon, zondag terug) kwam voor.
Ik was gek op Sauerland omdat dat relatief dicht bij was en meeste parcoursen mij wel lagen. Saalhausen daarin de zwaarste.
Verder in Duitsland vond ik Saarschleifen en vooral Neustadt erg mooi, maar alweer stukje verder rijden. Daun ook aanrader.
Paar suggesties: https://fredvanzetten.stackstorage.com/s/n89iVmBKkhYb5I9

Maar als je hart ligt bij het kortere werk, dat gewoon lekker doen. Maar keertje "vreemd" gaan is leuk :lol:

Nieuwe poll opvoeren

fred mtb-sport

door: Jan Willem op 2018-10-09 11:45:43

Cimes des Waimes
Raid des Haut Fagnes
Houffamarathon
Gran Raid Godefroy

dat zijn allemaal mooie

Nieuwe poll opvoeren

Jan Willem

door: Marcel3204 op 2018-10-09 13:06:12

Bedankt voor de tips! Ga eens een qua datum en plaats geschikte marathon uitzoeken en in m’n jaarprogramma 2019 zetten.

@Vivaro: slaap ook vaker voor een wedstrijd in de Kangoo, past net, oriënteer me nu in een MAC box in de auto of een daktent op de auto, om het wat gerieflijker te maken en om ook met z’n tweetjes makkelijker een weekendje op pad te kunnen, ook bij minder mooi weer.

Nieuwe poll opvoeren

Marcel3204

door: Marcel3204 op 2019-01-04 15:02:09

Afgelopen maandag het einde van het jaar ingeluid met de oliebollenwedstrijd van MTB Licht Verzet. Tevens ook het begin van een nieuw jaar, want het is de eerste wedstrijd van de clubkampioenschappen van 2019. Uitdagend parcours was uitgezet in het Nederrijk, veel hoogteverschil en vrij glad door natte bladeren. 54 dames en heren aan de start. Rustig van achteren uit begonnen en gedurende een uur geleidelijk naar voren opgeschoven om uiteindelijk 11de te eindigen, waarmee net eerste 50+-er. Tevreden mee, zeker gezien o.a. deelname van David Nordeman (3de UCI-WK MTB-beloften) en Jeroen van Eck (UCI Wereldbeker-winnaar Eliminator). Ik weet niet hoe hard David heeft getrapt, maar indrukwekkend om te zien dat ik op een haar na 2 keer gedubbeld wordt op 6 rondes voor mij en dus 8 voor hem.

Met deze wedstrijd eindigen mijn wedstrijden in CTWT-shirt; vanaf 1 januari heb ik een licentie bij Licht Verzet en draag ik hun wedstrijdkleding (maar blijf dit jaar wel nog gewoon lid van CTWT). Daarom een fotootje voor de archieven.

Nieuwe poll opvoeren

Marcel3204

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging