Raid des Hautes Fagnes - 21 juni 2015
door: Jan Willem op 2015-06-18 09:01:27
mtb marathon vanuit Malmedy
- 3 afstanden: 63km (2005 hm), 91km (2530 hm) en 116 km (3205 hm)
nog meer wielertoeristen aan de start?
4 berichten
mtb marathon vanuit Malmedy
- 3 afstanden: 63km (2005 hm), 91km (2530 hm) en 116 km (3205 hm)
nog meer wielertoeristen aan de start?
Als we in ons tentje liggen horen we de regen tikken. Dat betekent dat het droge parcours langzaam aan het veranderen is. ’s Ochtends is het prima weer en we laten de (natte) tenten lekker staan. Die pakken we vanmiddag wel in, als ze hopelijk droog zijn.
Om 9:00 uur valt het startschot. Het verbaast me hoe rustig iedereen weg rijdt. Op de eerste klim rij ik stevig door, maar hou wel enige reserve. Gelukkig weet ik hoe lang de klim is. Dat scheelt. Bij de eerste echt lastige afdaling maakt de rijder voor me plaats. Ga jij maar eerst zegt ‘ie. Ik duik een donker gat in tussen de bomen en hangend achter m’n zadel rij ik naar beneden. Hoppa! Dat had ik even nodig voor het gevoel.
De eerste 40km gaan als een trein. Ik probeer niet te hard te gaan. Na een km of 50 gaat het echter mis. Mijn rug gaat steeds meer pijn doen en ik heb totaal geen kracht om door te trappen. Het stuk over de venen loopt totaal niet. Een fikse regenbui, maakt de ondergrond alleen maar slechter.
Bij de splitsing heb ik m’n beslissing al genomen. Met deze rug en benen ga ik voor de 90km ipv de geplande 115. Niet alleen omhoog is een uitdaging, maar ook naar beneden gaat steeds minder. Het lijkt wel alsof ik tegen elke boomwortel en steen aan rij. In de 115 zitten aan het einde nog een aantal technische klimmen en afdalingen. Die sla ik nu dus over.
Na 6.36 uur rol ik de hal binnen en kom over de finish. Gesloopt. Kapotte rug, zere armen en schouders. Gebrek aan techniek heeft me enorm veel energie gekost. Misschien toch wat meer trainen op de MTB...
Registeer als vriend van de vereniging |