Houffamarathon 24 augustus 2014
door: Jan Willem op 2014-08-25 10:05:35
Geen andere CTWTers gespot of ze waren niet meer herkenbaar
11 berichten
Geen andere CTWTers gespot of ze waren niet meer herkenbaar
Ik ben voor het eerst op mijn nieuwe Canyon MTB 29 inch gegaan. Wat een verschil met mijn oude 26 inch MTB!
Het klimmen en de rechte stukken fietsten echt veel makkelijker! Alleen tijdens het dalen miste ik af en toe mijn fully.
Tijdens de start was het nog wel erg koud. We vertrokken met een graadje of 4... Maar de mist trok snel weg en toen de zon door kwam werd het direct warmer!
Er was door de regen de weken ervoor lekker veel modder! Sommige stukken waren erg glad, maar het was prima te fietsen! We moesten 1 keer door een redelijk diepe beek rijden en helaas ging het daar niet goed... Plons kletsnat..... De laatste 45 km met een nat pak gereden...
Uitslag is nog niet bekend, maar volgens mij heb ik er 5.39 uur over de 72 km en 2140 hm gedaan.
Een tijd waar ik heel erg blij mee was!
Nu op naar de Grand Raid Godefroy in Bouillon
Zondagochtend in de mist richting Houffalize vertrokken. De voorspelling is zon, maar 's ochtends is het nog verdraaid koud. We kunnen mooi vlakbij de start parkeren. Nummertjes opgehaald en nog maar even in het centre sportif gebleven vanwege de temperatuur. Mijn vertrek was om 9 uur voor de 100km. Dat gaat een nieuw record worden op de MTB. Langste afstand tot nu toe was de 85 bij de Cimes des Waimes.
Na de start volgt eerst een snel rondje door het dorp. De zon komt door, maar m'n benen willen nog niet. Ze voelen zwaar. Misschien toch wat te veel gewandeld gister?? Al vlug verlaten we het asfalt en duiken het bos in. Binnen no time heb ik de eerste diepe modderpoel te pakken. Dat zou tekenend voor de rest van de dag zijn. Glibberen, glijden en af en toe tot aan je assen door de blubber en plassen. De klimmen zijn over het algemeen korter dan bij de Cimes des Waimes. Het gaat continu op en af. Naar beneden is meestal goed te doen. Omhoog door de gladheid niet altijd en af en toe moet er gelopen worden.
Al na 18km volgt de eerste verzorgingspost die meer dan uitstekend is. Chocolade, sinaasappel, banaan, wafels, sportdrank, etc etc. In de 100km zitten maar liefst 5 posten, dus honger hoeven we niet te lijden. Het zonnetje doet zo goed z'n best dat ik m'n windstopper snel op berg. De zonnenbril gaat ook af, maar dat komt vanwege de modderspetters er op.
Afdalen is niet extreem technisch, maar rond km 55 gaat het mis. Een stuk voor mij rijden ze rustig en ik rem te hard af met m'n voorrem. Mijn voorwiel begint te glijden en er is geen houden meer aan. Met een mooie judorol vlieg ik van m'n fiets. Ik kom hard op m'n heup terecht, maar kan na van de schrik bekomen te zijn weer verder. Met een stijve heup, iets voorzichtiger en met wat minder zelfvertrouwen dan voorheen. Gelukkig niet in zo'n diepe modderpoel gevallen. Dat heb ik er ook een aantal zien doen en die zagen er echt niet meer uit.
Eigenlijk gaat het weer steeds lekkerder en waar op 30km de 100km nog wel heel erg ver leek, lijkt me na zo'n 65km de resterende km's helemaal niet meer zo ver. In een afdaling zie ik de borden 100/120km, maar ik twijfel. Er staan ook geen borden na de splitsing ter bevestiging. Een snelle check bij de rijders om mij heen leert mij dat ze ook allemaal de 100km doen. Enigzins twijfelend rijd ik dan toch maar door. Dom dom dom. Want na nog een heftige klim en dito afdaling sta ik al na 70km's aan de finish. Nog even vertwijfeld rondgevraagd of iemand weet hoe je makkelijk terug op de route komt, maar de moraal is eigenlijk weg. Er waren er vrij veel die dezelfde fout hadden gemaakt.
Toen maar in het zonnetje gewacht tot Ingrid ook binnen kwam. Aangezien zij hard heeft gereden op haar nieuwe MTB duurde dat niet heel erg lang.
Lekker gereden, moe maar net niet voldaan. Dus moet ik bij de Grand Raid Godefroy de gemiste km's maar goedmaken...
Waarom wachten tot volgend jaar!?[="Veen"]
Balen dat je al na 70 km weer terug was,altijd frustrerend zoiets
Wel goed bezig met die mtb marathons! Het begint mij ook wel weer te kriebelen dus denk erover om volgend jaar ook weer eens een paar te doen
Dit jaar zit het er ff niet meer in. Nu eerst 2 weken rust en dan gaan we weer crossen.[="Jan Willem"]
Waarom wachten tot volgend jaar!?[="Veen"]
Balen dat je al na 70 km weer terug was,altijd frustrerend zoiets
Wel goed bezig met die mtb marathons! Het begint mij ook wel weer te kriebelen dus denk erover om volgend jaar ook weer eens een paar te doen
Volgend jaar wil ik de nadruk wel wat meer op het mountainbiken gaan leggen.
Alvast succes bij de Grand Raid Godefroy!
Vorige Marathon 10% van de deelnemers achter mij gelaten nu 23%!
Registeer als vriend van de vereniging |