Les Cimes de Waimes - 29 mei 2014

Topic gesloten, alleen lezen

11 berichten

Nieuwe poll opvoeren

door: Jan Willem op 2014-05-30 10:15:54

Gisteren m'n eerste marathon gereden :) Les Cimes de Waimes. Volgens velen een van de mooiste marathons. Had ook nog nooit eerder in de Ardennen op een MTB gereden, dus veel nieuws en onzekerheden.

Vooraf al lichtelijk nerveus. Op de racefiets al flink wat uitdagingen gereden, maar op de MTB nog maar weinig ervaring.

's Ochtends vroeg samen met Inky op pad vanuit het natte en koude Nederland om in Waimes in het zonnetje te parkeren. Heerlijk. We waren ruim op tijd, want we stonden in het vak voor de start om 9.45. Uiterst professioneel werd in het startvak de ambiance verzorgd waardoor de zenuwen nog wat meer toenamen. Ik had er zin in! Ik ging voor de 85km en Inky voor de 65. Waar ik normaal degene ben met meer ervaring is zij nu degene die meer ervaring heeft.

Als we eindelijk weg mogen rijd ik vlot door de groep wat naar voren om op de eerste onverharde strook nog meer op te schuiven. In de steengroeve begint het echte werk. Steeds steiler ploeteren we omhoog. Pffff dat begint lekker zeg. Bijna boven maakt m'n voorganger een fout waardoor ik ook van de fiets moet. Het is hier druk. In de aankomende 10km krijgen we nog een paar opstoppingen te verduren. Vooral bij de Cascasde (waterval) is het wachten geblazen. 1 voor 1 kunnen we naar beneden lopen. Als ik naar m'n Garmin file kijk heeft dat in totaal zo'n 15min gekost denk. Valt me eigenlijk nog mee.

Besloten om me er niet druk om te maken. Iedereen zit in hetzelfde schuitje. Daarna fietst het beter door en begin ik aan een inhaalrace. Misschien wat te hard, want bij de ravito boven op de skipiste vraag ik me af hoe ik de resterende 65km in hemelsnaam ga volbrengen.

Gelukkig is het stuk daarna wat relaxter. De rest van de marathon is een aaneenschakeling van steile hellingen. Sommige met wat gladde stenen, maar vooral veel hele dikke boomwortels. Zowel omhoog als omlaag is het werken. Continu wordt ik uitgedaagd. En naar beneden zitten er stukken tussen, waarvan ik niet wist dat ik ze af kon rijden. Met verkrampte benen van het staan, maar met een big smile lukt het me toch overal. Het helpt als een voorganger er gewoon af rijdt. Dan moet ik het ook kunnen. Wat dan niet helpt is als hij van z'n fiets af dondert. Dat laatste voorbeeld heb ik maar niet gevolgd.

De laatste 20km ga ik steeds meer aftellen. Nog 1x laat ik m'n bidon bij de ravito vullen en dan rest er nog maar 15km. Op dit parcours is dat nog best ver :) Als we het fietspad bij Waimes opdraaien zijn we er! Nog even het bruggetje over voor de foto en hij is binnen. Ik ben behoorlijk kapot en blij! Niet veel later komt ook Inky binnen.

Met onze bonnetjes halen we de pastamaaltijd op en genieten we na. Wat een toporganisatie. Bij elke wegovergang seingevers die verkeer tegen houden en bijzonder goed gepijld. Te veel keus bij de ravito's die om de ca's 20km zijn. Water, energiedrank, grenadine en een hele reeks aan snacks en fruit. Na afloop even de fietsen afgespoeld en ons met stramme benen in de auto gehesen om weer naar het (vandaag) veel koudere Nederland terug te rijden.

Nieuwe poll opvoeren

Jan Willem

door: Martinello op 2014-05-30 10:23:52

:oke: :oke:
klinkt goed, zou er bijna ook zin in krijgen!

Nieuwe poll opvoeren

Martinello

door: Jan Willem op 2014-05-30 10:26:34

uitslag staat ook online:
http://prod.chronorace.be/classements/listerapports.aspx?eventId=243335667122176

Heb er uiteindelijk 5u18 overgedaan. Goed voor een 294e plaats.

PieterN en Ace waren er ook nog.

Nieuwe poll opvoeren

Jan Willem

door: MJW op 2014-05-30 11:49:21

[="Martinello"]
:oke: +1. [size=85]Hou het ook bij de weg overigens![/size]

Nieuwe poll opvoeren

door: Ace op 2014-05-31 14:34:45

Mooi Jan-Willem! En nu verslaafd zeker? ;)

[="Martinello"]
Dat snap ik, want het is echt op fietsgebied het mooiste wat er is! Het was ook na Groesbeek en Saalhausen, mijn derde en het ging ondanks dat ik echt niet lekker was de hele week best behoorlijk. In 4.18 een 64e plaats.

Nieuwe poll opvoeren

door: Jan Willem op 2014-05-31 15:35:12

https://lh5.googleusercontent.com/-D4Rr7KA3rok/U4naEQjWHgI/AAAAAAAAB0Q/re4PAR_HPlM/s720/sportograf-49404721_lowres.jpg">

Nieuwe poll opvoeren

Jan Willem

door: Faxe op 2014-05-31 19:45:27

MTB marathon worden veel te populair zo :oke:

Nieuwe poll opvoeren

door: Jan Willem op 2014-06-02 09:15:57

[="Ace"]
Mooi Jan-Willem! En nu verslaafd zeker? ;)
[="Martinello"]
Dat snap ik, want het is echt op fietsgebied het mooiste wat er is! Het was ook na Groesbeek en Saalhausen, mijn derde en het ging ondanks dat ik echt niet lekker was de hele week best behoorlijk. In 4.18 een 64e plaats.
inderdaad verslaafd! Wat gaaf zeg!
Hetgeen waar ik altijd al bang voor was is gebeurd ;-) Nu moet ik m'n fietstijd verdelen over racefietsen, CXen en MTBen! Keuzes, keuzes. :-?

Mooie uitslag Ace! Dat is meer dan best behoorlijk. :oke:

Nieuwe poll opvoeren

Jan Willem

door: Inky op 2014-06-02 11:25:49

Sorry ;-)

Nieuwe poll opvoeren

door: Bontempi op 2014-06-03 18:37:27

[="Jan Willem"]
Hetgeen waar ik altijd al bang voor was is gebeurd ;-) Nu moet ik m'n fietstijd verdelen over racefietsen, CXen en MTBen! Keuzes, keuzes. :-?
Heb ik jaren gedaan, wat is het probleem?? Mooi toch, en het een vult het ander aan, wordt je mooi allround van. Genieten JW samen Inky :oke: :oke:

Nieuwe poll opvoeren

Bontempi

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging