Slapende grote teen en knie in abnormale houding

Topic gesloten, alleen lezen

11 berichten

door: NielsD91 op 2018-02-09 10:43:03

Beste mensen,

Na heel wat maandjes fietsen op de MTB met uiteraard SPD-pedalen, besloot ik gisteren de racer weer van stal te halen. Tijdens het fietsen op de MTB de afgelopen maanden heb ik totaal geen last gehad van slapende voeten of pijnlijke knieën. Gisteren merkte ik meteen bij het wegfietsen dat ik het gevoel dat mijn linkerknie op slot zit en mijn linker kuitbeen naar binnen staat gedraaid. Ik raakte namelijk constant de houder van mijn pompje (die aan de bidonhouder zit bevestigd). Ik dacht meteen: "huh, dit klopt niet...". Ik ben een geoefende fietser, maar had hier na 5 km al wel een vervelend gevoel in mijn knie en uiteindelijk resulteerde dit in een slapende grote teen (linkervoet). Gek genoeg had ik aan de rechterkant nergens last van en die zat voor mijn gevoel ook niet op slot. Ik heb de schoenen maar even omgekeerd, maar beide schoenplaatjes zitten op eenzelfde manier bevestigd.

Vorig jaar had ik ook altijd snel last van een verzuurd linkerboveen en heb 1 keer een week last van mijn linkerknie gehad na een grote tocht. Nu stel ik voor mijn gevoel een retorische vraag, want het zal ongetwijfeld aan de schoenplaatjes liggen... maar wilde het toch even zeker weten en ook weten hoe ik dit moet gaan aanpakken.

Alvast dank.

NielsD91

door: Wombcat op 2018-02-09 14:08:57

Ik zou inderdaad het schoenplaatje wat anders zetten, misschien helpt dat. Dat ze hetzelfde staan hoeft niet alles te zeggen. De meeste mensen zijn net niet helemaal symmetrisch.

Wombcat

door: Marcel3204 op 2018-02-09 16:13:50

Weet je zeker dat je SPD-SL-plaatjes nog hetzelfde staan als einde vorig seizoen?
Zitten ze niet los en zijn ze verschoven bij de eerste inklik?
Losdraaien en checken of de afdruk van vorig seizoen overeenkomt met die van nu.
Zijn je plaatjes niet versleten?
Zit er geen vuil of iets anders in het klikmechanisme van je pedaal?
Heb je ingeklikt met overschoenen aan?

Als je toch gaat sleutelen aan de stand van je plaatjes: als ze redelijk versleten zijn, dan gelijk nieuwe, hoef je niet halverwege het seizoen weer te gaan vernieuwen. Zelfde geldt ook voor pedalen, zeker de lip van de verende achterplaat van SPD-SL kan op gegeven moment echt versleten zijn.

Blijf je last houden, overweeg dan om tijdelijk je SPD op je racer te zetten, heeft je knie een time-out. Niks zo vervelend om een (koud) seizoen met knieproblemen te beginnen.

Marcel3204

door: NielsD91 op 2018-02-09 18:42:50

Dank voor jullie reacties. De schoenplaatjes zijn augustus vorig jaar vervangen, samen met de verende achterplaat. Daar kan het dus niet aan liggen... ik zal de boel eens controleren. Vergeleek wel even mijn MTB-schoenen met mijn raceschoenen. Daarbij zag ik dat de plaatjes van de linkerschoen beide een andere kant op wijzen... dus de MTB-schoen meer naar binnen en de raceschoen juist meer naar buiten. Dat verklaart ook waarom ik extreem voelde dat mijn kuitbeen naar binnen wees... Heb die van de raceschoen iets rechter gezet. Kan volgende week helaas pas proberen, aangezien mijn achterwiel bij de fietsenmaker ligt.

Ik houd jullie op de hoogte!

NielsD91

door: NielsD91 op 2018-02-25 12:18:49

Goed, heb eindelijk weer op de racefiets kunnen stappen... het mocht even duren.

Heb wat geklooid met de schoenplaatjes en ondanks dat het nog niet helemaal lekker zit, zaten m'n knie en kuit al niet meer op slot en ben ik iets meer tevreden. Echter stuit ik wel op een ander probleem en dat is dat mijn linkerbovenbeen (hetzelfde been) ontzettend snel verzuurd. Even een bruggetje opknallen werd al lastig, omdat meteen de verzuring er inschoot. Gisteren tijdens het MTB'en geen enkele last. Goed, dat is ook veel meer interval, maar ik heb ook de afgelopen maanden alleen maar wegkilometers op de MTB gemaakt en haast nooit last gehad van een verzuurd bovenbeen, ook met spinning eigenlijk geen tot weinig last. Ik heb een goede fietsconditie, dus daar kan het niet aan liggen. Het is wel iets wat ik herken van de voorgaande jaren op de racefiets.

Ikzelf heb het gevoel dat het zadel dan meer omhoog moet, maar tijdens het fietsen heb ik geen last van mijn rug of iets dergelijks. Kan het verkeerd zitten van een schoenplaatje ook sneller het bovenbeen laten verzuren?

NielsD91

door: Orbi op 2018-02-25 16:58:49

mtb pedalen al eens op de racer gezet? Weet je of het aan de pedalen/schoenplaatjes ligt of aan de afstelling fiets

Orbi

door: NielsD91 op 2018-02-25 17:05:52

[=Orbi post_id=485630 time=1519574329 user_id=845] mtb pedalen al eens op de racer gezet? Weet je of het aan de pedalen/schoenplaatjes ligt of aan de afstelling fiets
Zal ze eens omwisselen.

NielsD91

door: Marcel3204 op 2018-02-25 17:34:51

Ik denk zeker dat het een met het ander te maken kan hebben. Overstappen van de ene naar de andere fiets kan met wat ongemakken gepaard gaan. Gezien het feit dat je op de MTB nergens last van hebt, zou ik niet meteen teveel zorgen maken. Geef het lichamen even de kans om aan de wegfiets te wennen, en begin eens met een paar rustige ritjes in plaats van meteen knallen. Als tussenfase je MTB-pedalen en -schoenen gebruiken is denk ik een idee als je last blijft houden.

* zijn je weg- en MTB-schoenen erg anders? Schoenen zijn nogal eens een ondergeschoven kindje, maar wel belangrijk.
* is de cranklengte van beide fietsen gelijk?
* wellicht wat rekoefeningen van o.a. de hamstrings elke avond voor het slapen gaan?

Bij aanhouden van problemen kun je je bike-fit nog een keer laten evalueren, maar ik ga uit mezelf niet gelijk veel en snel aanpassen, dan kan je lichaam nooit aan de nieuwe situatie wennen, zeker niet als je met dezelfde fiets afgelopen jaar geen klachten hebt gehad.

Marcel3204

door: Harm Jan op 2018-02-26 23:52:59

[=Marcel3204 post_id=485632 time=1519576491 user_id=5339] Ik denk zeker dat het een met het ander te maken kan hebben. Overstappen van de ene naar de andere fiets kan met wat ongemakken gepaard gaan. Gezien het feit dat je op de MTB nergens last van hebt, zou ik niet meteen teveel zorgen maken. Geef het lichamen even de kans om aan de wegfiets te wennen, en begin eens met een paar rustige ritjes in plaats van meteen knallen. Als tussenfase je MTB-pedalen en -schoenen gebruiken is denk ik een idee als je last blijft houden.

* zijn je weg- en MTB-schoenen erg anders? Schoenen zijn nogal eens een ondergeschoven kindje, maar wel belangrijk.
* is de cranklengte van beide fietsen gelijk?
* wellicht wat rekoefeningen van o.a. de hamstrings elke avond voor het slapen gaan?

Bij aanhouden van problemen kun je je bike-fit nog een keer laten evalueren, maar ik ga uit mezelf niet gelijk veel en snel aanpassen, dan kan je lichaam nooit aan de nieuwe situatie wennen, zeker niet als je met dezelfde fiets afgelopen jaar geen klachten hebt gehad.
Niet alleen de schoenen, maar ook de positie van de schoenplaatjes is erg belangrijk. Ik had altijd bij ritten van 70km plus tintelende voeten die ik niet meer voelde als ik ging staan.

Ben bij Bikeshoe4U geweest in Nijkerk. Erg goed geholpen, daar kies je geen schoenen, maar na meting kiezen ze een aantal schoenen die passen bij jouw voeten. Daarna stellen ze de plaatjes ook nog goed af en ik was gelijk af van mijn klachten.

Disclaimer: Ik heb geen belangen in Bikeshoe4U :lol:

Harm Jan

door: NielsD91 op 2018-03-11 14:06:19

Thanks nog voor de reacties mensen!

Ik heb het zadel iets omlaag gedaan en wat een verschil. Ik had geen verzuurde bovenbenen en kon gewoon lekker doortrappen. Schoenplaatje links nog niet helemaal tevreden, maar daar kijk ik later wel even naar. Ik heb een kort rondje gedaan van 45 kilometer, maar geen enkele keer last gehad van mijn bovenbenen. Het was echt weer even genieten op de racefiets. 8)

Snel maar even het schoenplaatje ietsje aanpassen en ik kan er weer tegenaan!

NielsD91

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging