Leeg vlak na de koffie

Topic gesloten, alleen lezen

23 berichten

Nieuwe poll opvoeren

Leeg vlak na de koffie

door: Joseba op 2015-11-22 19:23:34

Vandaag rustige duurtraining, op 55km een koffiestop. Koffie, colaatje en appeltaart. Binnen 5km na we weer op pad zijn krijg ik een hongerklopgevoel, licht in het hoofd en pap in de benen. Gebeurt me wel vaker, geen idee wat het kan zijn. Nog een reepje gegeten, uiteindelijk trok ik wel weer bij. Wat ik vreemd vind is dat het me nu al een aantal keren is gebeurd kort na een stop waar je even rustig zit en wat eet/drinkt.

Iemand misschien ook deze ervaring?

Nieuwe poll opvoeren

Leeg vlak na de koffie

door: Goudhaantje op 2015-11-22 20:49:10

Geen reden voor slappe benen/hongerklop. Maar een pauze bij deze temperaturen zou voor mij niks zijn. Dan zou ik erg veel last van onderkoeling krijgen als ik weer start.

Nieuwe poll opvoeren

Goudhaantje

Leeg vlak na de koffie

door: who cares op 2015-11-22 20:53:55

Ik zou zeggen :

Die hongerklop-gevoel zat er al aan te komen . Het eten van de pauze is nog niet door het lichaam opgenomen om gebruikt te worden.

Nieuwe poll opvoeren

who cares

Leeg vlak na de koffie

door: Ronald op 2015-11-22 20:59:37

Dat heb ik inderdaad ook wel eens, dat je denkt nu moet ik stoppen en dan is het eigenlijk al te laat. Wel goed ontbeten?

Nieuwe poll opvoeren

Leeg vlak na de koffie

door: Pino op 2015-11-22 21:14:34

Ik vermoed iets met de suikerspiegelschommelingen in het bloed. Ook koudgevoel?

Nieuwe poll opvoeren

Leeg vlak na de koffie

door: Joseba op 2015-11-22 21:18:08

[="Pino"]
Dat gevoel heb ik ook. Een colaatje en een stuk appeltaart lijkt me nou geen overdosis. Normaal ontbeten goed gekleed, geen koud gevoel. Mocht het vaker voor gaan komen dan de huisarts maar eens vragen.

Nieuwe poll opvoeren

Leeg vlak na de koffie

door: Goudhaantje op 2015-11-22 21:28:02

[="Joseba"]
[="Pino"]
Dat gevoel heb ik ook. Een colaatje en een stuk appeltaart lijkt me nou geen overdosis. Normaal ontbeten goed gekleed, geen koud gevoel. Mocht het vaker voor gaan komen dan de huisarts maar eens vragen.
Een hongerklop na 55 km is ook wel wat snel. Dan moet je wel heel intensief hebben gereden. En dan zou een cola toch al moeten helpen. Lijkt mij idd wat anders.

Nieuwe poll opvoeren

Goudhaantje

Leeg vlak na de koffie

door: Metor op 2015-11-23 10:39:31

Ik heb dit eigenlijk ook altijd na een koffiestop tijdens een rit met lage temperaturen. Voornamelijk duizelig en slapjes. Ik neem dan vaak nog een reepje en rij rustig door, na ongeveer 10-15 minuten trekt het dan wel weer bij. Zal wel met suikerspiegelschommeling te maken hebben zoals Pino ook zegt.
Voor mijzelf heb ik het geaccepteerd en hoort bij de winterritjes, heeft uiteindelijk geen effect op de fietsprestaties bij mij.

Nieuwe poll opvoeren

Leeg vlak na de koffie

door: Bas op 2015-11-23 10:52:09

[="Joseba"]
[="Pino"]
Er zit een max wat je lichaam kan verteren, daar is de voedingswaarde van sportrepen ook op afgestemd meen ik. Eet je meer dan gaat dat ten koste van wat je aan inspanning kunt leveren, want je lijf is dan bezig met de spijsvertering. Een stuk appeltaart heeft toch behoorlijk wat calorieën (http://www.fatsecret.nl/calorie%C3%ABn-voedingswaarde/algemeen/appeltaart?portionid=39164&portionamount=1,000).

Verder zal de kou ook meespelen. Bij lagere buitentemperaturen heeft je lijf meer energie nodig om warm te blijven, dat gaat ook ten koste van de inspanning die je kunt leveren.

Nieuwe poll opvoeren

Leeg vlak na de koffie

door: Marcel3204 op 2015-11-23 22:56:11

Warm cafe na koude buiten = bloed naar huid
Cafeine uit cola en koffie: stimuleert hartslag en ademhaling
Appeltaart = meer bloed naar spijsverteringsorganen

Bij elkaar genomen moet het lichaam zich weer behoorlijk aanpassen na het opstappen.

Theoretisch: eens een keer buiten op het terras uit de wind gaan zitten, een warme chocomel en toch maar die appeltaart (te lekker).

Nieuwe poll opvoeren

Marcel3204

Leeg vlak na de koffie

door: JeroenB op 2015-11-24 08:30:26

Ben geen wetenschapper, maar kan het niet zo zijn dat je lichaam bij zo'n koffiestop overschakelt naar "herstel-stand" ?

Zelf stop ik ook niet graag en zeker niet in de winter, ik vind het sowieso altijd lastig om de boel weer op gang te krijgen na een pauze.

Nieuwe poll opvoeren

Leeg vlak na de koffie

door: Rob T op 2015-11-24 09:07:28

[="JeroenB"]
Ben geen wetenschapper, maar kan het niet zo zijn dat je lichaam bij zo'n koffiestop overschakelt naar "herstel-stand" ?

Zelf stop ik ook niet graag en zeker niet in de winter, ik vind het sowieso altijd lastig om de boel weer op gang te krijgen na een pauze.
Ik ken het verschijnsel niet. En ik heb toch wel heeel veeeel ervaring met koffiestops. Zowel bij 40 graden als bij vorst.

De eerste km na een koffiestop is het weer even op gang komen, maar dat valt in de regel heel erg mee. Heb toch wel het gevoel dat dat opgang komen sterk overdreven word door velen.

Nieuwe poll opvoeren

Leeg vlak na de koffie

door: Thierry le Brun op 2015-11-24 09:16:40

[="Rob T"]
[="JeroenB"]

Ik ken het verschijnsel niet. En ik heb toch wel heeel veeeel ervaring met koffiestops. Zowel bij 40 graden als bij vorst.

De eerste km na een koffiestop is het weer even op gang komen, maar dat valt in de regel heel erg mee. Heb toch wel het gevoel dat dat opgang komen sterk overdreven word door velen.
conclusie nav laatste bericht: er moet gewoon meer op koffiestops getraind worden.

Nieuwe poll opvoeren

Thierry le Brun

Leeg vlak na de koffie

door: Metor op 2015-11-24 10:20:27

[="Thierry le Brun"]
[="Rob T"]
[="JeroenB"]

conclusie nav laatste bericht: er moet gewoon meer op koffiestops getraind worden.
:oke:
Dat is mijn doel voor de komende winter ritjes ;-)

Nieuwe poll opvoeren

Leeg vlak na de koffie

door: Joseba op 2015-11-24 10:42:02

Blij dat mijn lichamelijke misère bijdraagt aan dit soort trainingsdoelstellingen.... :wink:
Dank voor reacties, ook zal iets vaker stoppen om te zien wat het effect gaat zijn :oke:

Nieuwe poll opvoeren

Leeg vlak na de koffie

door: JeroenB op 2015-11-24 14:51:29

[="Rob T"]
[="JeroenB"]

Nou ja, het is ook niet heel ernstig, na een paar kilometer gaat het meestal wel weer. Ik ben niet bekend met het geschetste fenomeen "hongerklop na stop". Het feit dat ik weinig stop heeft trouwens ook te maken dat ik meestal alleen train. Ik ga niet zo makkelijk in mijn uppie ergens uitgebreid aan de koffie of het gebak, dan rij ik liever door naar huis. Maar misschien moet ik eens wat vaker met anderen gaan rijden en Thierry zijn trainingsadvies ter harte nemen !

Nieuwe poll opvoeren

Leeg vlak na de koffie

door: Thierry le Brun op 2015-11-24 15:01:12

[="JeroenB"]
Nou ja, het is ook niet heel ernstig, na een paar kilometer gaat het meestal wel weer. Ik ben niet bekend met het geschetste fenomeen "hongerklop na stop". Het feit dat ik weinig stop heeft trouwens ook te maken dat ik meestal alleen train. Ik ga niet zo makkelijk in mijn uppie ergens uitgebreid aan de koffie of het gebak, dan rij ik liever door naar huis. Maar misschien moet ik eens wat vaker met anderen gaan rijden en Thierry zijn trainingsadvies ter harte nemen !
waarbij overigens opgemerkt dient te worden dat ik zelf zelden of nooit stop (en al helemaal niet voor koffie... :kots: )

Nieuwe poll opvoeren

Thierry le Brun

Leeg vlak na de koffie

door: Bas op 2015-11-24 15:29:37

Overigens heb ik bijna elke ochtend te maken met "Leeg vlak na de koffie", maar dat ervaar ik allerminst als een last, integendeel ;-)

Nieuwe poll opvoeren

Leeg vlak na de koffie

door: JeroenB op 2015-11-24 15:30:00

[="Thierry le Brun"]
[="JeroenB"]
waarbij overigens opgemerkt dient te worden dat ik zelf zelden of nooit stop (en al helemaal niet voor koffie... :kots: )

Het afgelopen seizoen kan ik me 3x 1 cola herinneren tijdens een paar solo ritjes van 150-180 km.

Nieuwe poll opvoeren

Leeg vlak na de koffie

door: JeroenB op 2015-11-24 15:32:37

[="Bas"]
Overigens heb ik bijna elke ochtend te maken met "Leeg vlak na de koffie", maar dat ervaar ik allerminst als een last, integendeel ;-)
Sommige details kunnen beter onbesproken bijven.......

Nieuwe poll opvoeren

Leeg vlak na de koffie

door: Joseba op 2015-11-24 15:34:00

[="Bas"]
:D dat red ik soms al zonder koffie....!

Nieuwe poll opvoeren

Leeg vlak na de koffie

door: Orbi op 2015-11-24 17:02:47

[="Joseba"]
[="Pino"]
Ik denk dat je het inderdaad in deze hoek moet zoeken, cola, appeltaart zijn snelle suikers

Nieuwe poll opvoeren

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging