Leeg vlak na de koffie
door: Joseba op 2015-11-22 19:23:34
Iemand misschien ook deze ervaring?
23 berichten
Iemand misschien ook deze ervaring?
Dat gevoel heb ik ook. Een colaatje en een stuk appeltaart lijkt me nou geen overdosis. Normaal ontbeten goed gekleed, geen koud gevoel. Mocht het vaker voor gaan komen dan de huisarts maar eens vragen.[="Pino"]
Ik vermoed iets met de suikerspiegelschommelingen in het bloed. Ook koudgevoel?
Een hongerklop na 55 km is ook wel wat snel. Dan moet je wel heel intensief hebben gereden. En dan zou een cola toch al moeten helpen. Lijkt mij idd wat anders.[="Joseba"]
Dat gevoel heb ik ook. Een colaatje en een stuk appeltaart lijkt me nou geen overdosis. Normaal ontbeten goed gekleed, geen koud gevoel. Mocht het vaker voor gaan komen dan de huisarts maar eens vragen.[="Pino"]
Voor mijzelf heb ik het geaccepteerd en hoort bij de winterritjes, heeft uiteindelijk geen effect op de fietsprestaties bij mij.
Er zit een max wat je lichaam kan verteren, daar is de voedingswaarde van sportrepen ook op afgestemd meen ik. Eet je meer dan gaat dat ten koste van wat je aan inspanning kunt leveren, want je lijf is dan bezig met de spijsvertering. Een stuk appeltaart heeft toch behoorlijk wat calorieën ([="Joseba"]
Verder zal de kou ook meespelen. Bij lagere buitentemperaturen heeft je lijf meer energie nodig om warm te blijven, dat gaat ook ten koste van de inspanning die je kunt leveren.
Cafeine uit cola en koffie: stimuleert hartslag en ademhaling
Appeltaart = meer bloed naar spijsverteringsorganen
Bij elkaar genomen moet het lichaam zich weer behoorlijk aanpassen na het opstappen.
Theoretisch: eens een keer buiten op het terras uit de wind gaan zitten, een warme chocomel en toch maar die appeltaart (te lekker).
Zelf stop ik ook niet graag en zeker niet in de winter, ik vind het sowieso altijd lastig om de boel weer op gang te krijgen na een pauze.
Ik ken het verschijnsel niet. En ik heb toch wel heeel veeeel ervaring met koffiestops. Zowel bij 40 graden als bij vorst.[="JeroenB"]
Ben geen wetenschapper, maar kan het niet zo zijn dat je lichaam bij zo'n koffiestop overschakelt naar "herstel-stand" ?
Zelf stop ik ook niet graag en zeker niet in de winter, ik vind het sowieso altijd lastig om de boel weer op gang te krijgen na een pauze.
De eerste km na een koffiestop is het weer even op gang komen, maar dat valt in de regel heel erg mee. Heb toch wel het gevoel dat dat opgang komen sterk overdreven word door velen.
conclusie nav laatste bericht: er moet gewoon meer op koffiestops getraind worden.[="Rob T"]
Ik ken het verschijnsel niet. En ik heb toch wel heeel veeeel ervaring met koffiestops. Zowel bij 40 graden als bij vorst.[="JeroenB"]
Ben geen wetenschapper, maar kan het niet zo zijn dat je lichaam bij zo'n koffiestop overschakelt naar "herstel-stand" ?
De eerste km na een koffiestop is het weer even op gang komen, maar dat valt in de regel heel erg mee. Heb toch wel het gevoel dat dat opgang komen sterk overdreven word door velen.
[="Thierry le Brun"]
conclusie nav laatste bericht: er moet gewoon meer op koffiestops getraind worden.[="Rob T"]
Dat is mijn doel voor de komende winter ritjes
Nou ja, het is ook niet heel ernstig, na een paar kilometer gaat het meestal wel weer. Ik ben niet bekend met het geschetste fenomeen "hongerklop na stop". Het feit dat ik weinig stop heeft trouwens ook te maken dat ik meestal alleen train. Ik ga niet zo makkelijk in mijn uppie ergens uitgebreid aan de koffie of het gebak, dan rij ik liever door naar huis. Maar misschien moet ik eens wat vaker met anderen gaan rijden en Thierry zijn trainingsadvies ter harte nemen ![="Rob T"]
waarbij overigens opgemerkt dient te worden dat ik zelf zelden of nooit stop (en al helemaal niet voor koffie... [="JeroenB"]
Nou ja, het is ook niet heel ernstig, na een paar kilometer gaat het meestal wel weer. Ik ben niet bekend met het geschetste fenomeen "hongerklop na stop". Het feit dat ik weinig stop heeft trouwens ook te maken dat ik meestal alleen train. Ik ga niet zo makkelijk in mijn uppie ergens uitgebreid aan de koffie of het gebak, dan rij ik liever door naar huis. Maar misschien moet ik eens wat vaker met anderen gaan rijden en Thierry zijn trainingsadvies ter harte nemen !
[="Thierry le Brun"]
waarbij overigens opgemerkt dient te worden dat ik zelf zelden of nooit stop (en al helemaal niet voor koffie... [="JeroenB"]
Nou ja, het is ook niet heel ernstig, na een paar kilometer gaat het meestal wel weer. Ik ben niet bekend met het geschetste fenomeen "hongerklop na stop". Het feit dat ik weinig stop heeft trouwens ook te maken dat ik meestal alleen train. Ik ga niet zo makkelijk in mijn uppie ergens uitgebreid aan de koffie of het gebak, dan rij ik liever door naar huis. Maar misschien moet ik eens wat vaker met anderen gaan rijden en Thierry zijn trainingsadvies ter harte nemen !
Het afgelopen seizoen kan ik me 3x 1 cola herinneren tijdens een paar solo ritjes van 150-180 km.
Ik denk dat je het inderdaad in deze hoek moet zoeken, cola, appeltaart zijn snelle suikers[="Joseba"]
Registeer als vriend van de vereniging |