Wijziging afstelling om een rechtere rug te krijgen?

Topic gesloten, alleen lezen

24 berichten

Nieuwe poll opvoeren

door: DJ H-Bird op 2014-01-20 14:39:08

Bij het zien van de foto's van de wintercompetitie bij Avanti van gister viel mijn eigen houding op mijn oude/-winter fiets mij nogal op.
Mijn rug is nogal krom. Bij andere fietsers zie ik als ze in de beugel rijden een vlakke rug, of een rechte schuine lijn, maar niet zo'n 'bochel' als bij mij.

Ik heb dit jaar in 2 kleine stappen mn zadel al iets hoger gezet en de stuurpen met 1cm verkleind.

Kunnen jullie op basis van deze foto nog een suggestie doen wat ik aan de afstelling zou kunnen veranderen, zodat mijn rug rechter wordt?
Of hoeft dat op voorhand niet wezenlijk een nadeel te geven?

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-ILJHQ6NS.jpg">

Nieuwe poll opvoeren

DJ H-Bird

door: Menchov op 2014-01-20 14:48:25

Heb je ergens last van?

Nieuwe poll opvoeren

door: gios op 2014-01-20 14:52:32

In dit geval lijkt het me aan de rijder zelf te liggen, niet aan de afstelling van de fiets. Ieder mens is immers anders gebouwd.

Doe je regelmatig core stability oefeningen? Dat kan helpen je rug rechter te houden. Zo'n foto is ook maar een momentopname natuurlijk. Hier lijkt je rug nog krommer omdat je hoofd naar beneden wijst. Ik neem aan dat je niet altijd zo rijdt. ;-)

Nieuwe poll opvoeren

door: kaj_666 op 2014-01-20 16:46:36

Ach ja...
http://4.bp.blogspot.com/_jZprGlfLmEo/SfuHe7Trq7I/AAAAAAAABJI/7zBz13CdcAE/s400/lance_armstrong_tt.jpg">

Niet iedereen heeft nou eenmaal een rechte rug...

Nieuwe poll opvoeren

door: Tommeke op 2014-01-20 20:18:08

Als je die fietshouding van Armstrong ziet vraag je je echt af hoe hij, ondanks alles, zo hard kon fietsen...

Nieuwe poll opvoeren

door: Tim op 2014-01-22 00:18:29

Mede gezien de stand van je nek/hoofd (koppie laten hangen) ... Zo op het eerste gezicht niks mis mee?

Allemaal nog paasend binnen de normaal. Als je geen klachten hebt zou ik me er vooralsnog niet te druk over maken.

Nieuwe poll opvoeren

door: Admin op 2014-01-22 11:47:03

[="Tommeke"]
Als je die fietshouding van Armstrong ziet vraag je je echt af hoe hij, ondanks alles, zo hard kon fietsen...
Dat is inmiddels toch wel duidelijk geworden?

Nieuwe poll opvoeren

door: Admin op 2014-01-22 11:53:19

[="DJ H-Bird"]
Ik heb dit jaar in 2 kleine stappen mn zadel al iets hoger gezet en de stuurpen met 1cm verkleind.

Kunnen jullie op basis van deze foto nog een suggestie doen wat ik aan de afstelling zou kunnen veranderen, zodat mijn rug rechter wordt?
Of hoeft dat op voorhand niet wezenlijk een nadeel te geven?
Rechte rug=bekken naar voren kantelen.
Toen ik 4 jaar geleden er weer instapte na 20 jaar bijna niks kwam ik iets anders op de fiets te zitten dan vroeger.
Het zadel stond wat meer naar voren (een 20 mm ofzo) en de reach was wat langer, ik zat meer gestrekt.
Toen ik tegen de 40 liep stopte ik mede omdat ik veel last van m'n rug had.
In de nieuwe positie heb ik nooit last van m'n rug gehad omdat het bekken automatisch iets naar voren kantelde en de trapbeweging minder uit de rug kwam.

Moraal: heb je geen last> niks aan doen.
Krijg je klachten> naar voren.

Nieuwe poll opvoeren

door: Tommeke op 2014-01-22 12:45:25

[="Mafkees"]
[="Tommeke"]
Dat is inmiddels toch wel duidelijk geworden?
Lees nog eens goed wat ik schreef. Dan vooral het stuk ondanks alles.

Nieuwe poll opvoeren

door: Admin op 2014-01-22 13:40:11

Ik kan uit die ene zin niet halen dat je iets anders bedoelt dan een minder optimale houding +
" hulpmiddelen"....

Nieuwe poll opvoeren

door: GoodRiddance op 2014-01-22 14:42:36

Ach die benen zien er toch redelijk krachtig uit.

Nieuwe poll opvoeren

GoodRiddance

door: Tommeke op 2014-01-22 15:35:53

[="Mafkees"]
Ik kan uit die ene zin niet halen dat je iets anders bedoelt dan een minder optimale houding +
" hulpmiddelen"....
Hij zit raar op z'n fiets, zadel staat laag en het frame lijkt me te groot. Dan kan je je nog zo volspuiten, optimaal is het niet.

Anderzijds zit Froome natuurlijk ook niet mooi op z'n fiets ;)

Maar goed: offtopic.

Nieuwe poll opvoeren

door: Menchov op 2014-01-22 20:27:24

Hij heeft/had wel een core strength als een malle

Nieuwe poll opvoeren

door: The Boss op 2014-01-22 21:35:19

Het ziet er niet heel comfortabel uit. Je moet je armen volledig strekken om in de beugel te rijden, daarnaast heb je je schouders ook nog helemaal naar beneden geduwd. Als ik m'n schouders naar beneden duw dan wordt m'n rug automatisch krommer.

Ik zou eens een centimeter kortere stuurpen monteren en je schouders wat meer proberen te ontspannen.

Nieuwe poll opvoeren

The Boss

door: Admin op 2014-01-22 22:19:35

[="Tommeke"]
[="Mafkees"]
" hulpmiddelen"....
Hij zit raar op z'n fiets, zadel staat laag en het frame lijkt me te groot. Dan kan je je nog zo volspuiten, optimaal is het niet.

.
Hij zit te ver achter z'n bracket alsof hij op een wegfiets met tijdritstuur zit.
Dat zou mijn commentaar zijn.
Maar je kan veel over LA zeggen, maar niet dattie veel aan het toeval overliet, dus ik denk toch dat het voor hem vrijwel optimaal was.

Idealiter zit een tijdrijder meer boven het bracket, waardoor hij dieper kan zitten zonder dat ademhaling of andere vitale functies gaan tegenwerken, maar mogelijk werkte dat bij LA niet zo.

Nieuwe poll opvoeren

door: Admin op 2014-01-22 22:26:34

[="Tommeke"]
Anderzijds zit Froome natuurlijk ook niet mooi op z'n fiets ;)

.
Froome zit zeer efficient op de fiets, het enige dat stoort is dattie altijd naar z'n stem kijkt:

http://chrisfroomelookingatstems.tumblr.com/

Nieuwe poll opvoeren

door: p_litespeed op 2014-01-22 22:27:09

[="The Boss"]
Ik zou eens een centimeter kortere stuurpen monteren en je schouders wat meer proberen te ontspannen.
+1 Draai anders ook je stuur nog een beetje (stuurbeugel in de richting van je achterrem ipv daaronder). Scheelt weer ruim 5mm verticaal. En je shifters zitten hoog genoeg, zodat dat niet vervelend wordt.

Nieuwe poll opvoeren

p_litespeed

door: DJ H-Bird op 2014-01-23 12:49:12

Bedankt voor de tips, ga ermee aan de slag!
Andere aanleiding was idd ook wel dat ik wat last kreeg van mn onderrug.
Wellicht is idd de al 1cm ingekorte stuurpen toch nog niet genoeg.
En onder het fietsen eens proberen te letten op wat ik met mn schouders doe.

Op de foto niet bewust sprake van 'koppie laten hangen', want gewoon in peloton uitgereden, denk eerder dat het van mij een automatisme is om bij grote inspanning naar beneden in te zakken.

Nieuwe poll opvoeren

DJ H-Bird

door: Ronald op 2014-01-23 12:54:28

Als je je onderrug wilt ontlasten moet je normaal gesproken niet je stuurpen korter maken maar omhoog en soms zelfs juist verder weg gaan zitten.

Bij een te korte zit krijg je juist dat je rug bolt en er pijntjes ontstaan.

Nieuwe poll opvoeren

door: Admin op 2014-01-23 21:50:42

Juist, vooral niet korter gaan zitten.
Goed voor toerders, maar niet voor hardrijders.

Nieuwe poll opvoeren

door: p_litespeed op 2014-01-23 22:05:03

De verandering van stuurpositie moet hier ook niet leiden tot een veranderende rugvorm, maar tot een mindere overstrekking van de schouders en dus meer ontspanning vanuit de schouders. De rugvorm blijft gelijk.

Nieuwe poll opvoeren

p_litespeed

door: Tim op 2014-01-24 00:05:54

Kan je niet beter gewoon een professional een (dynamische) fietsmeting laten doen als je toch geld gaat uitgeven om te veranderen?

Nieuwe poll opvoeren

door: Bas op 2014-01-24 09:25:17

[="Tim"]
Kan je niet beter gewoon een professional een (dynamische) fietsmeting laten doen als je toch geld gaat uitgeven om te veranderen?
:oke:

Nieuwe poll opvoeren

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging