Achillespees ruptuur
door: Chris E-L op 2012-12-27 12:15:02
Thuis vermoedde ik dat mijn achillespees was afgescheurd. Mijn voet bewoog namelijk niet meer bij het knijpen in mijn rechterkuit. Het afscheuren werd de volgende ochtend bevestigd door mijn huisarts en een uurtje later door de orthopeet. De enige oplossing volgens de orthopeet was de volledige afgescheurde pees operatief weer aan elkaar te hechten. 24 uur na het squashen zat ik dus met mijn been in het gips, gelijk mijn plannen voor de Trois Ballons en de Gran Fondo Giordana ook maar in het gips gezet.
Een week geleden (na 5,5 week) is het gips verwijderd, waarbij ik ook vaststelde dat mijn fietskuit helemaal is verdwenen. De pees is volgens de chirurg zeer goed hersteld en ik mag de pees weer langzaam gaan belasten door spierversterkende oefeningen. Fysio vond de chirurg in mijn geval niet verplicht noodzakelijk.
Ik ben meteen begonnen met voorzichtig lopen zonder krukken (kleine stapjes die steeds groter worden), het balanceren op mijn rechtervoet en het oefenen op de trap door op mijn tenen te gaan staan en me dan langzaam laten zakken. Dit laatste met volledige steun door mijn handen. Voor alles geldt dat ik de pees voel rekken, maar dat meteen stop als het rekken overgaat in pijn. Het gaat goed vooruit en heb ik geen ook pijnlijke "na-reacties". Er blijft wel vocht in de voet zitten, maar het verdwijnen kan lang duren volgens de chirurg.
Na het verwijderen van het gips natuurlijk meteen op de tacx geklommen, maar dat viel tegen. 100 watt was absoluut niet zonder pijn te trappen, dus onmiddellijk terug, 20 minuten 80 watt met 75 rpm was haalbaar. Daarna iedere dag een voorzichtig een paar watt en minuten erbij. Nu, een week later, kan ik 35 minuten pijnloos 100 watt met 90 rpm trappen. Ook dit gaat dus goed vooruit, zoals het gehele herstel. Zeker als je de verhalen over het herstel van lotgenoten hoort en leest, ik ben zeer tevreden en heb niets te klagen!
Afgelopen maandag toch maar naar fysio gegaan om wat advies en oefenmateriaal te krijgen. De fysio vond dat de pees goed aanvoelde en dat ik prima bezig ben, maar kon eigenlijk geen aanvullende spierversterkende oefeningen voor thuis aanbieden. Het enige aanbod zijn oefeningen op de bij de fysio aanwezige krachtapparaten, maar dit zou slechts een beperkte bijdrage hebben op mijn herstel.
Daarom mijn vraag, heeft iemand van jullie ervaring en/of tips. Alle adviezen, tips en......zijn welkom!! Ik wil mijn plannen ook weer graag uit het gips halen!