Hartslag

Topic gesloten, alleen lezen

16 berichten

Hartslag

door: _Arno_ op 2012-10-07 13:13:06

Sinds een tijdje rijd ik met een hartslagmeter. Wat mij opvalt is dat mijn gemiddelde hartslag iedere keer rond de 170 ligt. Gisteren zelfs 175. De maximale hartslag is iedere keer rond de 190. Ik ben 29 jaar.

Af en toe kijk ik ook op Strava en zie ik veel mensen op een zelfde segment sneller rijden met een veel lagere hartslag, soms wel 40 slagen minder.

Nu heb ik nergens last van wanneer ik fiets. Ook heb ik niet het idee dat mijn spieren verzuren door die 'hoge' hartslag, maar ik vraag mij toch af of dit normaal is?


_Arno_

Hartslag

door: gios op 2012-10-07 13:31:13

Harslagwaardes verschillen altijd per persoon. Kijk eens op doefiets.nl, of gebruik de zoekfunctie op dit forum.


gios

Hartslag

door: _Arno_ op 2012-10-07 13:35:30

[="gios"]
Harslagwaardes verschillen altijd per persoon. Kijk eens op doefiets.nl, of gebruik de zoekfunctie op dit forum.
Ja, dat begrijp ik. Maar 170 gemiddeld, 2 uur lang lijkt mij vrij hoog...?

Had al zitten zoeken op dit forum, maar kom dan voornamelijk bij topics waar de maximale hartslag extreem hoog is. En dat is bij mij niet het geval (190 lijkt mij niet extreem hoog voor iemand van 29?).


_Arno_

Hartslag

door: Admin op 2012-10-07 13:56:19

Je kan daaruit de conclusie trekken dat je zeer intensief traint, namelijk tegen je omslagpunt aan (hoog D3)
Op zich is het geen reden om je druk te gaan maken.


Admin

Hartslag

door: gios op 2012-10-07 14:09:43

Je hartslag is nu nog een gevolg. Je moet er dus voor zorgen dat het een doel wordt. Eerst maar eens zo nauwkeurig mogelijk je maximale hartslag vinden. Dat kan in een SMA of met een [url=http://www.wijntoerist.nl/index.php?pag=training_omslagpuntbepalen]veldtest.
Dan kun je je trainingen beter invullen, waarbij variatie heel belangrijk is. Intensieve trainingen dus afwisselen met rustige. Alleen dan ga je met sprongen vooruit.


gios

Hartslag

door: Harm Jan op 2012-10-07 14:15:04

[="gios"]
Je hartslag is nu nog een gevolg. Je moet er dus voor zorgen dat het een doel wordt. Eerst maar eens zo nauwkeurig mogelijk je maximale hartslag vinden. Dat kan in een SMA of met een [url=http://www.wijntoerist.nl/index.php?pag=training_omslagpuntbepalen]veldtest.
Dan kun je je trainingen beter invullen, waarbij variatie heel belangrijk is. Intensieve trainingen dus afwisselen met rustige. Alleen dan ga je met sprongen vooruit.
Inderdaad, het is nogal verschillend, ik zat ook vrij snel heel hoog, maar het is wel gezakt de laatste tijd. Daarbij is het vaak een gemiddelde wat je op het internet leest en daar moet je ook rekening mee houden. Bijna niemand is gemiddeld.


Harm Jan

Hartslag

door: El Escalador op 2012-10-07 15:34:57

Kun je nog een gesprekje voeren tijdens het fietsen, of raak je dan vrij snel buiten adem?


El Escalador

Hartslag

door: _Arno_ op 2012-10-07 17:04:29

@gios: bedankt voor de tip. Ik heb wat zitten rond kijken op de site doefiets.nl. Hier staat redelijk wat uitgelegd over hartslag en trainingen.

Ik kom dan eigenlijk tot de conclusie dat ik dan altijd een D3 training uitvoer. Niet erg goed blijkbaar... Zelf vind ik het altijd lastig om niet 100% te gaan. Heb het idee dat wanneer ik een D1 training zou doen ik bijna stil sta... maar goed, dat ga ik proberen.

@El Escalador: geen idee, ik fiets altijd alleen. Ik heb alleen niet het idee dat ik dan snel buiten adem ben, ik zit niet naar adem te happen of te hijgen tijdens het fietsen...


_Arno_

Hartslag

door: El Escalador op 2012-10-07 17:25:47

[="_Arno_"]
@El Escalador: geen idee, ik fiets altijd alleen. Ik heb alleen niet het idee dat ik dan snel buiten adem ben, ik zit niet naar adem te happen of te hijgen tijdens het fietsen...
Dan is het waarschijnlijk niet zo dat je je duurtrainingen veel te intensief doet. Om wat meer houvast te hebben kun je een veldtest doen om je omslagpunt te bepalen, en van daar uit je hartslagzones, om zo effectiever te kunnen trainen.


El Escalador

Hartslag

door: _Arno_ op 2012-10-07 17:41:27

Dat moet ik inderdaad maar eens doen. In de 'how to' [url=http://www.wijntoerist.nl/index.php?pag=training_omslagpuntbepalen]Veldtest staat dit:

[]Eerst een kwartier tot half uur goed warm fietsen. Daarna begin je met de test, het spreekt voor zich dat je een hartslagmeter draagt en dat je op deze dag goed uitgerust bent. Ga zo hard fietsen dat je hartslag op ongeveer 120 slagen blijft hangen.
Dat warm fietsen, doe je dat met een hartslag van 120? Of mag dat ook met een hogere hartslag?


_Arno_

Hartslag

door: Sicillian op 2012-10-07 17:49:23

[="_Arno_"]
Dat moet ik inderdaad maar eens doen. In de 'how to' [url=http://www.wijntoerist.nl/index.php?pag=training_omslagpuntbepalen]Veldtest staat dit:
[]Eerst een kwartier tot half uur goed warm fietsen. Daarna begin je met de test, het spreekt voor zich dat je een hartslagmeter draagt en dat je op deze dag goed uitgerust bent. Ga zo hard fietsen dat je hartslag op ongeveer 120 slagen blijft hangen.
Dat warm fietsen, doe je dat met een hartslag van 120? Of mag dat ook met een hogere hartslag?
Ook dat is vrij persoonlijk. Ik zou op de grens van wel/niet door je neus kunnen blijven ademen aanhouden. Dan zit het altijd wel goed. In feite zal het ook niet zo heel veel uitmaken, maar zorg in ieder geval dat je niet moe wordt voordat je de test begint.

Overigens, hoe lang fiets je al en hoe hard fiets je meestal? Een gemiddelde hartslag van 170 vind ik niet overdreven hoog. Je zult wel merken naarmate je meer getraind bent het makkelijker is om je hartslag lager te houden bij dezelfde snelheid.


Sicillian

Hartslag

door: El Escalador op 2012-10-07 18:02:39

[="_Arno_"]
Dat warm fietsen, doe je dat met een hartslag van 120? Of mag dat ook met een hogere hartslag?
In jou geval (duurtraining op HF 170) mag je in de opwarming al zeker tot HF 150 gaan.Anders duurt de test alleen maar onnodig lang.


El Escalador

Hartslag

door: _Arno_ op 2012-10-07 18:18:10

@Sicilian: ik fiets nu vanaf juni buiten. Minimaal 1x, maar ik probeer 2x per week zo'n 70 km. Af een toe langere stukken en soms wat kortere. Voordat ik buiten fietste heb ik 1,5 jaar aan spinning gedaan, eenmaal per week.

@El Escalador: OK, dus dan warmfietsen met een HF van 150 en wanneer ik begin met de test eerst 5 minuten met een HF van 150, vervolgens 5 min met een HF van 155, etc.?


_Arno_

Hartslag

door: El Escalador op 2012-10-07 18:24:13

[="_Arno_"]
@El Escalador: OK, dus dan warmfietsen met een HF van 150 en wanneer ik begin met de test eerst 5 minuten met een HF van 150, vervolgens 5 min met een HF van 155, etc.?
Ja.


El Escalador

Hartslag

door: _Arno_ op 2012-10-07 18:27:50

[="El Escalador"]
[="_Arno_"]
@El Escalador: OK, dus dan warmfietsen met een HF van 150 en wanneer ik begin met de test eerst 5 minuten met een HF van 150, vervolgens 5 min met een HF van 155, etc.?
Ja.

OK, bedankt! :D


_Arno_

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging