25 berichten
Ik vond al dat ik je weinig gezien had dit jaar. [="Mackenbach"]
Wie heeft er ervaring in het beoordelen of je chronisch vermoeid of burn-out hebt. Ik fiets 3x maal per week en op rustig tempo maar herstel zeer slecht. Voorgaande jaren reed reed ik wedstrijden en herstelde ook slecht. In April kreeg ik zwaar terugval en ben sindsdien vermoeid. Bloedwaarden zijn redelijk. Wel heb ik in verleden Pfeifer gehad. Tijdens fietsen voel ik me lekker en heb energie maar de dag erna is het hopeloos.
Klinkt niet echt goed.
De sportarts.[="Mackenbach"]
Wie heeft er ervaring in het beoordelen of je chronisch vermoeid of burn-out hebt. Ik fiets 3x maal per week en op rustig tempo maar herstel zeer slecht. Voorgaande jaren reed reed ik wedstrijden en herstelde ook slecht. In April kreeg ik zwaar terugval en ben sindsdien vermoeid. Bloedwaarden zijn redelijk. Wel heb ik in verleden Pfeifer gehad. Tijdens fietsen voel ik me lekker en heb energie maar de dag erna is het hopeloos.
Waar denk je zelf aan?[="Mackenbach"]
Hoe voel je je in het algemeen?
Slaap je makkelijk in, kun je doorslapen?
Hoe is je rusthartslag 'snachts?
Hoe is je eetlust?
Hoe presteer je?
Ik ben 2x overtrained geweest, door 4 uur per week racen tegen mezelf (8x 30 minuten) en 4x per week keihard krachttraining in de sportschool. 1,5jr ging dat goed, van lieverlee ging ik steeds zwaarder trainen, en opeens had ik een soort griep achtig gevoel, waarna ik compleet instorte in een weekend. Kon nauwelijks meer van de bank af komen. Deed het af als een griepje, omdat ik ook niet veel meer kon eten, en voelde me als een zombie. Na een week geen cardio ging het een stuk beter.
2e keer voelde ik weer precies het zelfde opkomen, maar dit keer hield het veel langer aan en:
Verhoogde hartslag 's nachts. Normaal <40 toen >70. Hierdoor een enorm onrustig gevoel snachts. Niet kunnen doorslapen en dus slaaptekort. Behalve dat, 5kg in 1 week eraf omdat ik gewoon niet kon eten wat ik moest eten.
Verder het gevoel alsof er stroop door je aderen stroomde, en je voelt je alleen een beetje beter nadat je een stukje gefietst of getrained had. Daarna weer kut, en daardoor behoorlijk depri.
Paar weken niet gefietst, en m'n trainingschema aangepast (2 dagen trainen, 1 dag rust, 2 dagen trainen) i.p.v. 4 dagen achter elkaar. Nu heb ik het fietsen weer opgepakt, maar weet nu i.i.g. wanneer ik tever ga, en heb ik nu ook de discipline om af en toe m'n fiets in de berging te laten staan, en niet kost wat kost met die fiets te gaan.
Er zijn 2 type overtrainen. Athans, blijf je doorgaan met trainen terwijl je overtrained bent, verandert het ziektebeeld.
+1[="RazorBlade"]
Veel wordt er in deze denk ik ook gekeken naar wat anderen doen.. Die doet dit of dat, dus dat moet ik ook aan kunnen etc. Niet iedereen kan dezelfde trainingsarbeid aan. Het is idd dan ook zaak om je eigen capaciteiten en lichaam te kennen en te durven zeggen dat je eens om de zoveel tijd de fiets een week of langer laat staan. Zeker in de winter niet te intensief. Dan heeft je lichaam het toch al wat zwaarder. Je hoeft er niet je brood mee te verdienen..
Train gewoon lekker op gevoel en ga als je zin hebt. Gemiddelden en lijstjes met de meeste km's per jaar zijn voor pannekoeken.
Heb je al eens een langere (6+ weken) gehad, om te kijken wat dat met je herstel doet? Als je je daarna beter voelt (slapen, eten, minder lusteloos/rusteloos, minder chagrijnich, dat soort dingen), dan kan het overtraindheid zijn.[="Mackenbach"]
Mijn ervaring is dat overtraindheid vaak een combinatie is van meerdere dingen: te hard trainen + virus + druk op je werk/stress. Voor Pfeifer staat minimaal een jaar, daar moet je je trainingsinspanning op aanpassen.
Ligt hoe erg je het hebt .[="Bandit"]
Voor Pfeifer staat minimaal een jaar, daar moet je je trainingsinspanning op aanpassen.
Ik kreeg Pfeifer op mijn 38e .Net na mijn vakantie in Tsjechie ( 2003 ) werd ik ziek , hoge koorts die niet weg wilde . 3 maal bloedtesten , waaarbij de 3e op Pfeifer en ja hoor Pfeiffer . 3 weken koorts gehad , daarna langzaam herstellen . Na 4 maanden kon ik weer 8 uur per dag werken en weer begonnen met fietsen en ,volgens mij , geen last meer gehad van langdurig vermoeidheid anders dan kort durende vermoeidheid van inspanning .
Maar iedereen is anders en krijgt een verschillende mate van Pfeifer .
Iig kun je beter iets later beginnen dan te vroeg , als je Pfeifer hebt . Je kunt zo een terugval krijgen en dan kan het best langer duren dan 1 jaar .
Een tekort hieraan zorgt uiteraard bij vaak trainen tot het ontbreken van bouwstoffen.
Ik ben bijvoorbeeld iemand die gewoon het niet regelmatig te laat moet maken en echt niet hard moet gaan trainen als het koud is of als ik nog moet herstellen. Dat komt de dagen erna hard aan.
Genoeg slaap, drinken en om jezelf denken en luisteren naar jouw lichaam lost dat voor 98% op.
Ploegendienst deed mij ook de das om, werken tot 1:00 snachts en dan nog drie kwartier rijden naar huis en dan nog eten en douchen... Van de dokter moest ik daarmee stoppen vanwege langdurige moeheid.
gedurende de dag trekt dat dan wat weg,
En op de fiets: kan niet meer diep gaan. basisconditie is nog altijd goed, maar hoe lang nog, want ik kan zo niet trainen. Soms ben ik ook zeer moe op de fiets, maar in slaap vallen niet. Wel vallen de ogen me bijna dicht.
Nóg opmerkelijker is het, dat na een tijdje rijdn het wel weer gaat.
ben al na SMA geweest, maar die stonden weinig open om andere test te doen dan hun standaard test.
Kwam uit: slechte conditie. Ja duh. Dag € 330,-
En nog iets: ontzettend snel hongerklop. niet bij lage inspanning, maar bij ietsje meer trek ik m al na halfuurtje leeg. Gewoon echte hongerklop, moet wat nemen, dan gaat t weer een beetje. Nu bijvoorbeeld al vier dagen achter elkaar.
Ben je te moe, dan moet je ook die rustige training niet doen. Maar juist rusten.
Wat nu vreemd is: na een goede vakantie in Luxemburg gaat het plots een heel stuk beter.
De hartslag, die bij SMA nog 62 was (!), is in rust weer gezakt tot 43. (50 overdag).
ik sliep aanmerkelijk beter, en vooral regelmatiger.
En op de fietstochten had ik niet één keer meer die hongerklop, ook bij langere tochten, bijna alles was boven de 100, en ook als ik 'm een beetje 'triggerde', dus niet zoveel eten mee.
Ook als ik bij tent aankwam een keer niet meteen gegeten, en dat ging goed.
Direct bij thuiskomst mijn bloedwaarden meteen laten controleren. Dat leverde nog veel tegenwerking op trouwens. TSH, de schildklierstimulerende stof, was gedaald tot 4,6, nog net iets te hoog.
Wel was hematocriet gedaald tot 41, en ook Hb vrij laag.
Maar ik voelde me een stuk beter, hartslag lager, prestaties ook merkbaar beter....kortom...
dan heb je toch iets onder de leden gehad, als je van 2 1/2 week zo opknapt ?
ik denk het niet, zo voelt het zeker ook niet.[="Jan Willem"]
stress?
Nee, er is iets op vakantie, en dan met name het verblijf op lokatie, wat beter is dan thuis.
- frisse lucht
- een beter slaappatroon, ook duidelijk beter slaap ondanks op campingmatrasje
- meer beweging
- schoner water ?, minder thee ?
dat van die lage bloedsuikerwaarde, hoe zou je dat kunnen meten ? klinkt heel passend in mijn leefpatroon.
Maar mijn bloed is onderzocht en er is niks gevonden op dat gebied. Waar moet je daarbij naar kijken (wat is de medische term ?)
Dit klinkt zeer aannemelijk. Het gekke is nl, dat er met dat hongergevoel wt geks aan de hand is.[="Zeeuw"]
Heb je al eens naar bloedsuikerwaarde laten kijken? Lage suikerspiegel geeft ook gevoel van hongerklop.
Als het ern eenmaal is, soms al bij het wegrijden, dan blijft het latent aanwezig.
Als ik het eenmaal niet heb, heb ik er ook geen last meer van, zeker vroeger. Zo heb ik in Luxemburg moeiteloos tochten van 130 km gemaakt, op gewoon goed eten van tevoren, en iets onderweg.
De bloedsuikerwaarde wet ik niet of die onderzocht is. Ik ben met de klachten naar de huisarts gegaan, en die heeft standaard op wel tig waarden onderzocht, tot zelfs HIV aan toe.
Over de thee: drink best veel, al heb ik me nu op minderen gezet. Zowel nu op groen thee, als o kleinere zakjes, als op minder kopjes. Maar de slapeloosheid treedt ook op na eerst wel een periode van slaap.
Over het water: ik heb wat last van schimmel in huis, en soms denk ik iets te proeven, maar dat kan ook heel goed de paranoia hierin zijn. (daar heb ik normaal geen last van hoor, maar je gaat hier van alles verzinnen)
Hoe is het op dit moment? Nog last van de klachten?[="flattyre"]
Dit klinkt zeer aannemelijk. Het gekke is nl, dat er met dat hongergevoel wt geks aan de hand is.[="Zeeuw"]
Heb je al eens naar bloedsuikerwaarde laten kijken? Lage suikerspiegel geeft ook gevoel van hongerklop.
Als het ern eenmaal is, soms al bij het wegrijden, dan blijft het latent aanwezig.
Als ik het eenmaal niet heb, heb ik er ook geen last meer van, zeker vroeger. Zo heb ik in Luxemburg moeiteloos tochten van 130 km gemaakt, op gewoon goed eten van tevoren, en iets onderweg.
De bloedsuikerwaarde wet ik niet of die onderzocht is. Ik ben met de klachten naar de huisarts gegaan, en die heeft standaard op wel tig waarden onderzocht, tot zelfs HIV aan toe.
Over de thee: drink best veel, al heb ik me nu op minderen gezet. Zowel nu op groen thee, als o kleinere zakjes, als op minder kopjes. Maar de slapeloosheid treedt ook op na eerst wel een periode van slaap.
Over het water: ik heb wat last van schimmel in huis, en soms denk ik iets te proeven, maar dat kan ook heel goed de paranoia hierin zijn. (daar heb ik normaal geen last van hoor, maar je gaat hier van alles verzinnen)
Registeer als vriend van de vereniging |