13-09-2023 | Alwin Wijnands

31 augustus vertrokken 10 leden voor de 5-landentocht. Martin Gerritse had een uitdagende route van 4 etappes gemaakt:

Dag 1 Gulpen - Dinant

Gelet op de reistijd van sommige deelnemers is besloten niet te vroeg te vertrekken. Vanaf 10 uur beginnen de deelnemers binnen te druppelen. De fietsen worden startklaar gemaakt en de bagage wordt in de auto geladen. Het is wat fris bij het vertrek maar de zon laat zich geregeld zien. De route is glooiend en de hoogtemeters lopen lekker op. Sommige hebben wat meer moeite met de klimmen dan anderen. De hele rit staat er een aardige wind tegen en langzamerhand begint het wat te betrekken. Ongeveer 20 kilometer voor Dinant begint het te druppelen en niet veel later begint het aardig te regenen. Net langs de weg waar de groep rijdt is geoogst dus de weg is één modderbende. De laatste klim wordt door de meesten overgeslagen. Nog één flinke klim naar het hotel en de warme douche kan opgezocht worden. In het hotel blijkt ook het Maison de Leffe te zijn. Dat is niet verkeerd en na het eten in de plaatselijke kebab-tent wordt de bar dan ook nog bezocht. Niet te lang want morgen gaan we richting Sedan.


Dag 2 Dinant – Sedan

 

De voorspellingen waren slecht maar als we opstaan miezert het nog licht en de diverse weer-apps zien er ook positief uit. Nog een groepsfoto voor vertrek en we vertrekken weer. Helaas blijken voorspellingen een paar uur vooruit soms moeilijker dan een dag vooruit want de miezerregen slaat al snel om in serieuze regen. Het is gelukkig niet koud maar op deze manier is het niet echt genieten. De tocht is ongetwijfeld de moeite waard maar al snel valt het besluit om de route in te korten. Niet via de kortste route want die leidt over een drukke N-weg. Na ruim 100 km wordt het hotel bereikt. In vergelijking met het oude klooster van Dinant is dit toch wat minder. Gelukkig is de douche goed warm en de bedden zijn smal maar liggen nog best goed. In het hotel is de keuken gesloten en daarmee ook de bar. De plaatselijke pub en chinees hebben geluk want 10 dorstige en hongerige fietsers zijn goed voor de omzet.

 

 

 

Dag 3 Sedan – Asselborn

 

Aangezien de keuken gesloten is, kunnen we ook geen ontbijt krijgen. Gelukkig is de boulangerie dichtbij. Daar eten we de nodige rozijnenbroodjes, chocoladebroodjes en zelfs een pizza geitenkaas… De dag begon mistig maar bij vertrek van de bakker breekt de zon door en stijgt de temperatuur. Zo wordt het een schitterende fietsdag: nauwelijks wind, aangename temperaturen, veel zon en een glooiend landschap. Onderling zijn wat tips gegeven om beter te klimmen en dat werpt z’n vruchten af. De groep blijft redelijk bij elkaar en kan in een lekker tempo doorrijden. Met dit mooie weer zijn terrasjes ook wel aantrekkelijk dus er worden twee stops ingelast. Bij aankomst bij het hotel blijkt deze in een mooi dal te liggen. Behalve het hotel is er niks. Geen probleem want het hotel heeft een goed terras, een uitgebreide bierkaart en goed eten. Meer hebben we niet nodig!

 


Dag 4 Asselborn – Gulpen

 

Ook deze ochtend hangt er een dikke mist. Sommige hebben een achterlicht mee en dat komt nu wel van pas. De eerste meters gaan gelijk flink omhoog. Niet rustig aan beginnen maar gelijk aan de bak. Daarna is het redelijk rustig rijden in Luxemburg. Vandaag is het een echte internationale dag want allen vandaag doen we al vier landen aan. Er wordt een stukje Duitsland meegepikt en daarna wordt koers gezet naar Baraque Michel, het hoogste punt van België. De weg daar naartoe gaat gelukkig geleidelijk omhoog. Als we over de top zijn is het eigenlijk alleen nog maar afdalen. De klim uit Aubel en de Loorberg zijn dan nog de toetjes van vier dagen fietsen door vijf landen.



 

Afgezien van een enkele lekke band en twee onnozele valpartijen zonder kleerscheuren is het een perfect verlopen reis geweest. Het weer zat de eerste twee dagen niet bepaald mee maar het uitstekende weer de laatste twee dagen compenseerde meer dan genoeg. De groep hield goed rekening met elkaar en als iemand z’n eigen plan wilde trekken was dat ook geen probleem. De opzet van de reis bleek goed te werken. Bagage werd vervoerd, de chauffeur van de wagen had zelf ook nog voldoende ruimte om te fietsen en er was ruimte dat iemand mee kon rijden bij een mindere dag. Al met al voor iedereen een goede invulling van de reis. Dit smaakt zeker naar meer. Kijken wat we volgend seizoen kunnen organiseren!